10
رئیس خانه صنعت و معدن آذربایجان شرقی تاکید کرد؛

تامین مواد اولیه و مشکلات بانکی، دو مشکل اصلی واحدهای تولیدی استان است

  • کد خبر : 6248
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
تامین مواد اولیه و مشکلات بانکی، دو مشکل اصلی واحدهای تولیدی استان است
رئیس خانه صنعت و معدن آذربایجان شرقی، تامین مواد اولیه و مشکلات بانکی را دغدغه بزرگی برای واحدهای تولیدی استان دانست.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، رئیس هیئت مدیره خانه صنعت و معدن آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران به تشریح فعالیت این مجموعه و نحوه بررسی مشکلات واحدهای تولیدی در آن پرداخت.
 
“محمدحسین باقری” با بیان اینکه خانه صنعت و معدن از ۱۳ انجمن تشکیل شده است گفت: در خانه صنعت و معدن سعی در رسیدگی به مشکلات واحدهای صنعتی داریم که در این راستا پای صحبت واحدهای مشکل دار نشسته و با راهکارهایی همچون مذاکره با بانک ها و یا مسئولان ارشد استانی به دنبال حل این مشکلات هستیم.
وی ادامه داد: برنامه ریزی های لازم برای حضور اعضای هیات رئیسه خانه صنعت و معدن در شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی انجام شده تا مشکلات واحدهای مختلف هر شهرک در همان مکان طرح شده و راهکاری برای آن ها یافته شود از سوی دیگر فعالیت ستاد تسهیل نیز به صورت مستمر ادامه دارد.
 
▪️راهکارهای ستاد تسهیل برای مشکلات بانکی واحدهای تولیدی
 
رئیس خانه صنعت و معدن استان، مسائل بانکی را یکی از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی دانست و افزود: البته نمی توان بانک ها را هم در این موضوع، مقصر دانست، زیرا در شرایط کنونی اقتصادی، برخی واحدهای تولیدی دچار مشکل شده و نمی توانند به موقع بدهی خود را به بانک ها پس دهند، هر چند در ستاد تسهیل راهکارهایی برای حل مشکلات این واحدها در نظر گرفته می شود.
باقری اضافه کرد: ستاد تسهیل آذربایجان شرقی برای حل مشکلات واحدها، جلسات خصوصی با بانک ها داشته است و حتی گاه برای حل مشکل، پنج درصد تسهیلات اخذ شده توسط واحد تولیدی در ابتدا پرداخت و مابقی به قالب اقساط چهار ساله درآمده تا واحد تولیدی بتواند مبلغ تسهیلات اخذ شده را به صورت تدریجی بازگرداند.
وی افزود: طی چند سال گذشته، قیمت ارز حتی به ۹ برابر قبل هم رسیده و در این شرایط، فشار موجود هم بر روی بانک ها و هم واحدهای تولیدی است که این مشکل باید با مدیریت صحیح حل شود.
 
▪️تامین مواد اولیه مشکلی برای واحدهای تولیدی کوچک!
 
رئیس خانه صنعت و معدن استان، تامین مواد اولیه را یکی از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی دانسته و گفت: واحدهای بزرگ می توانند مواد اولیه خود را از بورس کالا تهیه کنند اما در این میان، واحدهای کوچک دچار مشکلاتی در تهیه مواد اولیه شده اند که قیمت تمام شده محصولات این واحدها را بالا برده است، به طور مثال قیمت تمام شده ورق فولاد حدود ۱۲ هزار تومان است که هم اکنون در بازار آزاد به حدود ۲۸ هزار رسیده و واحدها نمی توانند ورق ۱۲ هزار تومانی بیابند و این عوامل، قیمت تمام شده محصولات را افزایش خواهد داد.
باقری افزود: از سوی دیگر کاهش رفت و آمدها به خصوص با مشتریان خارجی، واحدها را دچار مشکلاتی کرده است چرا که حتی برگزاری جلسات دو طرفه با تجار دیگر کشورها هم به سختی مقدور می شود.
 
 
▪️واحدها تنها به فکر ادامه فعالیت نسبی خود هستند!
 
وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی کشور حالا به فکر سودآوری نبوده بلکه در پی سرپا نگه داشتن واحدهای خود هستند گفت: در ابتدای دوران شیوع کروناویروس که مرزهای کشور بسته شد، نه جنسی از کشور خارج و نه به آن وارد می شد، برخی واحدهای تولیدی برای سرپا نگه داشتن واحد خود، حتی کرایه چهار برابری هم پرداخت می کردند که مواد اولیه را از مرز ترکیه به نخجوان آورده و از این مرز عبور دهند.
باقری با اشاره به تلاش خانه صنعت و معدن استان برای حل مشکلات واحدهای صنعتی به خصوص پس از شیوع بیماری کرونا ادامه داد: بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکل توقف مواد اولیه در گمرک ها مواجه شده بودند که خانه صنعت و معدن وارد عمل شده و با هماهنگی مسئولان استانی و استاندار آذربایجان شرقی، مشکل حل شده و واحدها توانستند مواد اولیه خود را از گمرک ها تحویل بگیرند.
وی با اشاره به تلاش خانه صنعت و معدن استان برای یافتن بازارهای فروش محصولات در شرایط کنونی افزود: باید به دنبال یک برنامه صادراتی بود تا به دنبال آن  ارز وارد کشور شود و از سوی دیگر، تولیدات واحدها نیز به فروش برسند چرا که واحدهای تولیدی به میزان کافی بودجه ندارند که هم مواد اولیه و هم محصول نهایی خود را دپو کنند.
 
▪️آمارهایی از تسهیلات ارائه شده به واحدها
 
رئیس خانه صنعت و معدن استان در ادامه با اشاره به فعالیت ستاد تسهیل نیز گفت: در سال ۹۹، شاهد برگزاری ۱۸ جلسه کارشناسی و ۱۳ جلسه استانی توسط خانه صنعت و معدن و تجارت استان بوده ایم که در بخش رونق تولید (سرمایه در گردش و سرمایه ثابت) ۲۸۱ پرونده، کارشناسی، تصویب و به بانک‌های عامل معرفی شده و در حال حاضر ۱۰۸ پرونده مصوب بانک را دریافت کرده‌ و تسهیلات ۹۱ پرونده پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه در بخش بازسازی و نوسازی، ۱۳۹ پرونده به بانک‌های استان معرفی شده‌اند افزود: در بخش تسهیلات تبصره ۱۸ که تسهیلات یارانه‌ای با سود ۱۴ درصد را شامل می گردد، ۱۹۶ پرونده به هفت بانک عامل طرف قرارداد با صندوق توسعه ملی شامل ملی، صنعت و معدن، سپه، تجارت، پست بانک، توسعه تعاون و آینده معرفی شده اند که ۵۷ پرونده پرداخت شده است.
باقری با اشاره به اینکه ۶۰ درصد منابع ابلاغی توسط بانک های استان جذب شده است تاکید کرد: بانک تجارت با جذب ۱۸۴ درصدی منابع در کشور در رتبه سوم میان استان ها قرار دارد و در بین هفت بانک عامل رتبه نخست را از لحاظ جذب منابع در استان کسب کرده است.
وی افزود: با توجه به روند پرونده های معرفی شده در بانک‌ها، به زودی درصد جذب منابع کشوری افزایش داشته و با تکمیل فرایند پرونده های معرفی شده، پیش‌بینی می‌شود کل اعتبار اعلامی جذب شده و به محض ابلاغ دستورالعمل جدید جهت تسهیلات یارانه دار، اطلاع رسانی به واحد ها و تشکیل پرونده متقاضیان در دستور کار خانه صنعت و معدن قرار خواهد داشت.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=6248

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.