7

یک سوم مردم دنیا با «درد» زندگی می کنند

  • کد خبر : 6258
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
یک سوم مردم دنیا با «درد» زندگی می کنند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه طبق گزارش های‌ سازمان جهانی بهداشت زندگی یک سوم انسان‌ها به خاطر درد مختل شده، بر ضرورت جلوگیری از بروز دردهای مزمن تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود هاشمی، به مناسبت روز جهانی درد گفت: سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۴ با توجه به اهمیت مسئله درد کشیدن انسان‌ها، روز ۱۱ اکتبر مصادف با ۲۰ مهر را به عنوان روز جهانی مبارزه با درد نامگذاری کرد.

وی با بیان اینکه این روز برای جلب توجه جوامع مختلف بشری، علمی، سیاسی و اقتصادی به مسئله درد نام گذاری شده است، گفت: دردهایی که به علل مختلف از جمله سرطان، عفونت‌ها، بیماری‌ها و دردهای پس از جراحی ایجاد می‌شوند، می‌توانند زندگی انسان‌ها را از حالت طبیعی خارج کند.

هاشمی افزود: بنابر گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت یک پنجم انسان‌ها از دردهای متوسط تا شدید رنج می‌برند و زندگی یک سوم انسان‌ها نیز به خاطر درد مختل شده است و نمی‌توانند بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه انجمن جهانی درد نیز هرسال عنوانی را برای سال مشخص می‌کند، گفت: امسال به عنوان سال جهانی پیشگیری از درد نامگذاری شده است.

هاشمی با بیان اینکه دردهای مزمن بر اثر دلایلی چون جراحی، تروماها، عوارض درمان‌های سرطان‌ها و عفونت‌ها رخ می‌دهد، گفت: درد مزمن می‌تواند زندگی بشر را مختل کرده و تا سال‌ها فرد را آزار دهد.

وی با بیان اینکه دردهای مزمن پس از بهبود آسیب‌هایی همچون اعمال جراحی، شکستگی‌ها و بهبود بیماری‌های عفونی می‌توانند تا سال‌ها همراه فرد باقی بمانند، یادآور شد: به همین خاطر دانشمندان به جلوگیری از تبدیل شدن درد حاد به درد مزمن توجه ویژه کرده‌اند.

رئیس انجمن درد ایران ادامه داد: دانشمندان پس از پیدا کردن علل و تغییراتی که در سیستم اعصاب محیطی، نخاعی و مغز باعث باقی ماندن درد پس از برطرف شدن آسیب حاد می‌شود، توانستند با برخی از داروها جلوی باقی ماندن این دردها را بگیرند.

وی افزود: سال‌ها است بر ضرورت انجام اقدامات لازم برای باقی نماند دردهای پس از جراحی تاکید می‌شود و داروهایی همچون مسکن‌ها یا ضد التهاب‌های غیر استروئیدی، کتامین و ممانتین می‌توانند تا حدی از مزمن شدن این دردها جلوگیری کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ۲۵ تا ۵۰ درصد بیماران سرطانی که شیمی درمانی شده‌اند، پس از بهبود بیماری در کیفیت زندگی خود دچار مشکلاتی هستند، گفت: تحقیقات نشان داده است که استفاده از داروهای ضد تشنج و یا برخی داروهای ضد افسردگی می‌تواند تا حدی از بروز این عوارض و مزمن شدن دردها جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه بیماری عفونی زونا یکی از بیماری‌هایی است که درد آن پس از بهبود نیز در زندگی فرد مزمن می‌شود، توضیح داد: قبلاً گفته می‌شد اگر درمان‌های ضدویروسی در درمان این بیماری زود آغاز شوند می‌توان از مزمن شدن درد زونا جلوگیری کرد، اما امروزه این باور کمی زیر سوال رفته و گفته می‌شود که مصرف داروهای کمکی در کنار داروهای ضدویروسی می‌تواند در جلوگیری از دردهای مزمن پس از بهبود علائم پوستی زونا کمک کند.

هاشمی ضمن تاکید بر پیچیدگی و اهمیت پیشگیری از درد تصریح کرد: این مسئله نیاز به تحقیقات و بررسی‌های فراوانی دارد؛ در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به عنوان دانشگاهی که در تربیت فلوشیپ درد سرآمد دانشگاه‌ها بوده است، بسیاری از تحقیقات می‌تواند در این زمینه صورت بگیرد، زیرا ژورنال‌های معتبر دنیا با بالاترین رنکینگ‌ها از این دست مطالعات بسیار استقبال می‌کنند.

۵۰۴۵۷۳۴

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=6258

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.