11
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی به ۵۴ کشور جهان صادر می‌شود

  • کد خبر : 6560
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۶:۴۰
محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی به ۵۴ کشور جهان صادر می‌شود
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به رتبه‌های اول تا پنجم کشوری استان در تولید ۳۰ محصول کشاورزی گفت: محصولات کشاورزی این خطه به ۵۴ کشور جهان صادر می شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، اکبر فتحی روز پنجشنبه اظهار کرد: در حوزه زراعت در بخش حبوبات و تولید عدس رتبه اول تا دوم کشور با سطح زیرکشت ثابت در سال های مختلف به آذربایجان شرقی تعلق دارد؛ در علوفه و تولید یونجه هم به لحاظ سطح زیرکشت و هم میزان تولید رتبه اول کشوری از آن استان ماست.
 
وی با اشاره به اینکه در تولید گندم مقام چهارم کشوری به آذربایجان شرقی اختصاص دارد، ادامه داد: در زیربخش باغبانی و تولید سیب مقام دوم کشور، تولید زردآلو رده اول، تولید سنجد رتبه اول کشور، در زغال اخته رتبه دوم کشوری و در سایر محصولات باغی رتبه های اول تا هفتم کشوری را داریم.
 
فتحی در خصوص تولیدات دام و طیور نیز گفت: در زیربخش دام و طیور و تولید گوشت قرمز، رتبه سوم کشوری به استان ما تعلق دارد، در تولید تخم مرغ هم به نوعی قطب تولید تخم مرغ کشور محسوب می شویم و حدود ۱۰.۵ درصد تخم مرغ کشور در استان آذربایجان شرقی تولید شده و از این حیث مقام سوم کشوری را داریم.
 
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، اظهار کرد: در تولید جوجه یکروزه و مرغ مادر تخمگذار مقام سوم کشور مختص استان آذربایجان شرقی است.
 
وی همچنین گفت: آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی(دیم-آبی) است که از این میزان ۸۰۰ هزار هکتار بصورت دیم مطلق و ۳۰۰ هزار هکتار به طور آبی کشت می شوند که ۱۰۵ هزار هکتار آن مربوط به باغات بوده و مابقی در حوزه زراعت قرار دارد.
 
فتحی با اشاره به این نکته که تقریباً ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی نیز بصورت نیمه آبی کشت می شوند، ادامه داد: میزان تولیدات کشاورزی استان آذربایجان شرقی بین ۴.۸ تا ۵ میلیون تن متغیر بوده که در سال ۹۸ چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن از انواع محصولات زراعی، باغی و دام و طیور در استان تولید شد که ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن مربوط به بخش زراعت، یک میلیون تن مربوط به باغبانی و مابقی محصولات دامی را شامل می شود.
 
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: آذربایجان شرقی به جزء محصولات گرمسیری که ظرفیت تولید در استان وجود ندارد در تولید بیشتر محصولات کشاورزی مازاد بر مصرف استان، تولید دارد که هم به استان های مجاور و هم به ۵۴ کشور جهان صادر می شود.
 
وی در ارتباط با کشاورزی دانش محور نیز گفت: کشاورزی کشور و به تبع آن کشاورزی استان ما نیز نیاز مبرم دارد تا به سمت کشاورزی دانش محور حرکت نماید، با توجه به محدویت منابع خاکی و آبی و ضرورت تولید بیشتر از زمین های زراعی محدود و تامین نیاز غذایی رو به رشد کشور این نیاز به صورت ملموس قابل مشاهده می باشد.
 
فتحی افزود: در حوزه ساخت گلخانه در آذربایجان شرقی نهضت گلخانه ای اتفاق افتاده و سرمایه گذاری های خوبی در این بخش انجام شده است به طوری که مدرن ترین گلخانه خاورمیانه در استان و در شهرستان جلفا راه اندازی شده است.
 
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به بحران آبی دریاچه ارومیه گفت: پرورش آرتیمیا در حوزه دریاچه ارومیه با استفاده از منابع آبی آن، یکی از مواردی است که سرمایه گذاران می توانند در این بخش سرمایه گذاری کرده و به فعالیت مشغول شوند پرورش خارشتر با توجه به شوری اراضی زراعی دریاچه و پرورش شتر از دیگر اولویت های سرمایه گذاری در حوزه دریاچه ارومیه می باشد.
 
وی اضافه کرد: کشت و فرآوری گل محمدی از گذشته های دور در آذربایجان شرقی مرسوم بوده است، سرمایه گذاری در حوزه توسعه گلستان های گل محمدی استان از ظرفیت خوبی برخوردار بوده و مقام چهارم کشوری در تولید گل محمدی به استان آذربایجان شرقی تعلق دارد.
 
فتحی همچنین در ارتباط با مشکلات و چالش های بخش کشاورزی آذربایجان شرقی، گفت: ناکارآیی بازار محصولات کشاورزی یکی از شاخص ترین چالش های موجود در بخش کشاورزی استان است، اگر بازار محصولات کشاورزی ساماندهی و اصلاح شود در تولید محصولات کشاورزی با مشکلی مواجه نخواهیم شد.
 
ارزش صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در سال به حدود ۴۰۰ میلیون دلار می رسد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=6560

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.