3
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی:

تراز آب دریاچه اورمیه ۶ سانتی متر کاهش یافت

  • کد خبر : 7395
  • ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۵:۳۹
تراز آب دریاچه اورمیه ۶ سانتی متر کاهش یافت
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی و عضو ستاد احیای دریاچه اورمیه گفت: تراز آب دریاچه اورمیه ۶ سانتی متر کاهش دارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، یوسف غفارزاده اظهار کرد: تراز سطح آب دریاچه اکنون ۱۲۷۱.۱۸ متر می باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ سانتیمتر  و نسبت به ابتدای سال آبی (اول مهر ۱۳۹۹) هشت سانتیمتر و در مقایسه با متوسط درازمدت،  ۳.۳۸ متر از نظر ارتفاع کاهش نشان می دهد.
 
وی افزود: وسعت دریاچه در تراز یاد شده حدود ۲۷۳۲.۵۸ کیلومترمربع می باشد که نسبت به مشابه سال قبل حدود ۵۲.۷ کیلومترمربع، نسبت به ابتدای سال آبی ۶۸.۴ کیلومترمربع و همچنین در مقایسه با میانگین درازمدت ۱۷۶۱.۶ کیلومتر مربع کاهش وسعت دارد.
 
غفارزاده ادامه داد: حجم آب دریاچه اورمیه در تراز یاد شده  ۳.۱۰ میلیارد مترمکعب برآورد می شود که نسبت به مشابه سال قبل ۱۶۰ میلیون مترمکعب، نسبت به ابتدای سال آبی امسال ۲۲۰ میلیون مترمکعب مترمکعب و همچنین در مقایسه با میانگین درازمدت، ۱۲.۶۷ میلیارد مترمکعب کاهش حجم یافته است.
 
وی یادآوری کرد: کاهش بارندگی و ادامه تبخیر تا دهه اول مهر ماه امسال دلیل کاهش شاخص دریاچه اورمیه از نظر تراز و وسعت است.
 
دریاچه اورمیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود ۱.۵ تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
 
تراز دریاچه اورمیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی، بین یک هزار و ۲۷۴ متر تا یک هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه اورمیه به ثبت رسید.
پس از تصویب طرح نجات دریاچه اورمیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته، تراز دریاچه اورمیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.
 
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=7395

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.