5

سهم اندک بانوان ایرانی از اهدای خون/باورهای غلط زنان

  • کد خبر : 8061
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۵:۳۴
سهم اندک بانوان ایرانی از اهدای خون/باورهای غلط زنان

آمارها و گزارش های سازمان انتقال خون ایران نشان می دهد که سهم بانوان از اهدای خون در کشور، با یک درصد افزایش به پنج درصد رسیده که باز هم اندک است.

به گزارش خبرنگار مهر، در هفت ماه نخست سال ۹۹، یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۲۹۳ نفر برای اهدای خون در سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد مراجعه ۸۸۲ هزار و ۱۰۶ واحد خون اهدا شده است.

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، با اشاره به اینکه در هفت ماه نخست سال جاری بانوان استان‌های خراسان جنوبی، کردستان، لرستان و سیستان و بلوچستان اقبال بیشتری به اهدای خون داشتند، گفت: شاخص اهدای خون بانوان در کشور ۵ درصد است.

الهام خلف عادلی مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در امور بانوان، با اشاره به بیماران تالاسمی، سرطانی، پیوندی، نوزادان و مادران باردار گفت: خیلی از این بیماران تنها با مصرف خون اهدایی مردم قادر به ادامه زندگی هستند و رسالت سازمان که تأمین خون سالم و کافی برای نیازمندان است بدون داشتن داوطلبانی که انگیزه‌های خداپسندانه و نوعدوستانه دارند، ممکن نیست.

وی، اهداکنندگان خون را سرمایه اصلی سازمان انتقال خون کشور دانست و افزود: آمار اهدای خون بانوان کشور با افزایشی یک درصدی به ۵ درصد رسیده است، در حالی که در برخی از کشورهای اروپایی این آمار ۵۰ درصد و در کشورهای همسایه تا ۱۵ درصد می‌رسد.

خلف عادلی، با اشاره به پویش اهدای خون بانوان در هفته سلامت که اردیبهشت ماه اجرا شد و پویش هر خانه یک پایگاه انتقال خون که پس از آن به اجرا در آمد، گفت: در مقطعی که به خاطر شیوع کرونا با بحران کمبود خون مواجه بودیم و جراحی‌های انتخابی را از اولویت تأمین خون کنار گذاشتیم، این اهدای جمعی و همدلانه کمک بزرگی بود که امیدواریم با برنامه ریزی مناسب تداوم یابد.

وی به اشاره به افزایش مشارکت بانوان برای اهدای خون در کشور، افزود: بانوان قادرند هر ۴ ماه یک بار خون اهدا کنند.

گیلدا اسماعیلی فر پزشک دفتر جذب و نگهداری اهداکنندگان خون ستاد مرکزی سازمان انتقال خون ایران، با اشاره به باورهای غلط بانوان در اهدای خون، گفت: بانوان فکر می‌کنند که کم خون هستند و اهدای خون سبب ضعف آنها می‌شود اما طبق مستندات تنها ۲۰ درصد بانوان دچار کم خونی هستند و تست هموگلوبین و مشاوره با پزشک اهدا سبب می‌شود این افراد از اهدای خون معاف شوند.

وی افزود: شرایط اهدای بانوان تفاوت چندانی با مردان ندارد شرایط عمومی شامل سن ۱۸ تا ۶۰ سال و وزن بالای ۵۰ کیلو گرم است و مردان ۴ بار در سال خون اهدا می‌کنند در حالی که بانوان تنها ۳ بار مجاز به این کار هستند.

اسماعیلی فر گفت: سطح هموگلوبین بالای ۱۲ برای بانوان قابل قبول به حساب می‌آید و اگر بانوان باردار باشند مجاز به اهدای خون نیستند. بانوان شیرده نیز از این کار معاف هستند و اگر بانویی شیردهی نداشته باشد ۶ هفته پس از زایمان قادر است خون اهدا کند اما کسانی که دچار سقط جنین می‌شوند تا ۶ ماه از اهدای خون معاف هستند.

این پزشک دفتر برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان خون سازمان انتقال خون ایران، تاکید کرد: ترس‌ها و باورهای غلط اگر از ذهن بانوان جامعه ما ریشه کن شود، نهادینه کردن فرهنگ اهدای خون در میان آنان ساده‌تر خواهد بود.

۵۰۶۵۰۸۶

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=8061

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.