6

قرنطینه بیماران را جدی بگیرید/تغییر رفتار ویروس نگران کننده است

  • کد خبر : 8109
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
قرنطینه بیماران را جدی بگیرید/تغییر رفتار ویروس نگران کننده است

وزیر بهداشت، از روسای دانشگاه های علوم پزشکی و بیولوژیست ها درخواست کرد هر گونه تغییر رفتار ویروس کرونا را دنبال کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی، شامگاه شنبه در اجلاس غیر حضوری رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، با عنوان این مطلب که یکی از نگرانی‌های ما جهش ویروس کرونا است، گفت: از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و همکاران بیولوژیست درخواست می‌کنم هر گونه تغییر رفتار ویروس را دنبال کنند.

وی افزود: در موج اول بیماری توانستیم در کمتر از ۶۰ روز با کمک سایر دستگاه‌ها و همکاری‌های بین بخشی افتخار دیگری برای جمهوری اسلامی ایران رقم بزنیم.

نمکی ادامه داد: آمار مرگ و میرها به رقمی نزدیک ۳۰ فوتی در روز رسید و موارد بستری به یک پنجم در کمتر از دو ماه کاهش یافت. همکاری گسترده بین بخشی در تدارک ماسک، لباس محافظتی برای همکاران و…، همکاری و همراهی مردم در رعایت شیوه‌نامه‌ها توانست یک رکورد تاریخی را برجای بگذارد.

وزیر بهداشت به اوج گیری مجدد بیماری اشاره کرد و گفت: پس از کنترل بیماری در همان ماه‌های ابتدایی شیوع، متوجه شدیم امواج تازه بیماری در راه است که رفته رفته امواج سهمگین‌تر شدند و به نسبت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارتفاع این امواج بیشتر شد. در این میان از دو چیز بیشتر رنج بردیم، اول عدم رعایت پروتکل‌ها و دوم مضایق مالی که همکاران ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی به آن دچار شدند.

نمکی با اشاره به جلساتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا با حضور مقام معظم رهبری داشته‌اند و دستورات و تأکیدات ایشان، افزود: یکی از دستورات ارزشمند رهبری این بود که بتوانیم با حرکتی جدید برای بیماریابی زودرس در اقدامی محله محور فعالیت کنیم. افزایش تست‌ها و قرنطینه به موقع از تأکیدات این بخش است‌. تاکنون با همکاری بسیج، بسیج جامعه پزشکی، هلال‌احمر و سازمان‌های مردم نهاد صحبت‌هایی شده است و این حرکت محله محور از ۲۰ آبان آغاز خواهد شد.

وزیر بهداشت، در ارتباط با تغییرات موتاسیون ویروس، گفت: تردیدی ندارم این موتاسیون‌های جدید ما را گرفتار می‌کند. ما به اندازه چند کشور اروپایی وسعت داریم و جابجایی‌ها و سفرها را در شیوع بیماری مؤثر می‌دانم که در حال کار بر روی آن هستیم.

نمکی با تاکید بر لزوم توسعه مراکز سرپایی، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ مرکز سرپایی داریم که باید به بیش از ۵۰۰۰ مرکز برسد. برخی مراکز را برای خدمات غیر کرونایی جدا کنید که افراد بتوانند خدماتی مانند واکسیناسیون را دریافت کنند، ولی مراکز بیشتری را زیر بار درمان سرپایی کرونا ببرید. در تمام مراکز سرپایی باید نمونه‌گیری و تست انجام شود.

وی افزود: تست‌های آنتی ژن در هفته آینده به دستمان خواهد رسید. این تست ۲۰ تا ۲۵ دقیقه زمان می‌خواهد و نیازی به دستگاه هم ندارد. درصدد واردات ۳ میلیون تست هستیم و در داخل کشور هم کار تولید تست در مراحل نهایی است و بین ۹۸ تا ۱۰۰ درصد مؤثر هستند و حدوداً روزانه ۱۸۰ هزار تست تولید خواهیم کرد. تست‌های ما باید به روزی ۱۰۰ هزار مورد برسد که این رپید تست‌ها در این زمینه خیلی کمک کننده خواهند بود. به عنوان یک انگیزه برای مردم این تست‌ها را به شکل رایگان در مراکز سرپایی راه اندازی کنید، من تأمین منابع آن را به عهده می‌گیرم. حداقل ۱۰ نفر از افراد در تماس با فرد بیمار باید مورد آزمایش قرار گیرند.

نمکی تاکید کرد: نباید به تله درمان انبوه سرپایی در بیماران مختلف بیفتیم.

وی در مورد قرنطینه بیماران، بیان کرد: از همه استان‌ها می‌خواهیم این موضوع را جدی بگیرند. اگر در منزل امکان قرنطینه هست که خوب است، اما اگر این امکان وجود ندارد، این اجازه را گرفته ایم که عزیزان هتل‌هایی را شناسایی کنند، قرنطینه‌های بزرگی که با دوستان نظامی درست کردیم، چندان تمایلی در موردشان وجود نداشت. البته با پیگیری وزارت ارتباطات که در طراحی سامانه رصد افراد کمک کردند، افرادی که از قرنطینه خارج شوند علاوه بر جریمه، می‌توانیم به قرنطینه اجباری ببریم، اما برای اینکه مردم راحت تر باشند، هتل‌هایی را شناسایی کنید که با قیمت مناسب با ما قرارداد ببندند که بتوانیم افراد را در این مکان‌ها نگه داریم و هزینه هتلینگ آن را هم قرار است بیمه‌ها کمک کنند و ما از این مجموعه استفاده کنند.

۵۰۶۵۸۸۶

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=8109

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.