9
آشفتگی در اجرای طرح جدید محدودیت کرونایی در شهرهای قرمز؛

کرونا قبل از ساعت ۱۸ کجاست؟

  • کد خبر : 8371
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۳۶
کرونا قبل از ساعت ۱۸ کجاست؟
بیش از ۹ ماه از شیوع ویروس منحوس کرونا در کشورمان می‌گذرد و این روزها در موج سوم و شدت شیوع آن در فصل پاییز قرار داریم و ستاد ملی مقابله با کرونا مجبور شده تا محدودیت های جدیدی را برای استان های پرخطر کرونایی اعمال نماید.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، فصل خزان امسال مرگ‌بارترین روزهای کرونایی آذربایجان شرقی و استانهای شمالغرب رقم زده و به راحتی شاهد خزان شدن اطرافیان هستیم و معلوم نیست این روند نگران کننده تا به کی تداوم خواهد داشت.
 
به گفته مسئولان حوزه بهداشت و درمان، آذربایجان‌شرقی در ماه‌های اخیر از جمله استان‌های قرمز کرونایی بوده و متاسفانه هر روز وخیم‌تر می‌شود و تعداد مبتلایان در حال افزایش است لذا چند شهرستان شامل محدودیت هایی شده تا پس از ساعت ۱۸ اجرایی گردد.
طبق اعلام رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز قبل از شیوع کرونا، میانگین دفن در تبریز به‌صورت روزانه حدود ۲۳ نفر بوده است حال آنکه این روزها تعداد فوتی های کرونا، متوفیان عادی را نیز جلو زده است!
 
▪️اعمال محدودیت تاثیری در چرخه سرایت نخواهد داشت!؟
 
محدودیت های ساعتی کرونایی – که از ۲۰ آبان ماه کلید خورد – عنوان تازه ترین تدبیر ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با وضعیت کنونی فراگیری ویروس در کشور است که طبق آن از ساعت ۶ عصر به بعد واحدهای صنفی غیرضروری تعطیل می شوند اما ظاهراً توفیقی نداشته است.
در این بین، استدلال مخالفان علاوه بر همان انتقادهای همیشگی مبنی بر عدم نظارت بر هر محدودیتی در چند ماه گذشته و تعلل دولت در رابطه با تصمیم قاطع موارد تازه ای هم داشته است، این که آنها معتقدند محدودیت های رفت و آمد در جوامع و کشورهایی تاثیر دارد که در آنها به نوعی زیست شبانه جریان دارد، در حالی که در ایران چنین سبک زندگی وجود ندارد و بنابراین محدودیت در اجرای آن تاثیری در چرخه سرایت نخواهد داشت.
موافقان اما این شیوه را نسبت به تعطیلی دو هفته ای کم هزینه تر می دانند، به باور آنها با تشکیل قرارگاه عملیاتی در ستاد ملی مقابله با کرونا حالا بازوی اجرایی چنین تصمیمات و طرح هایی هم وجود دارد و می توان به اجرای صحیح و نظارت بر این طرح امیدوار بود.
 
▪️از فعالیت دورکاری ارگان های دولتی خبری نیست!
 
از چند ماه پیش استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی و کردستان در وضعیت قرمز قرار داشته و نگاه ها به سوی نحوه مدیریت آنهاست اما با این همه باز هم از فعالیت دورکاری ادارات و ارگان های دولتی خبری نیست!
جولان این روزهای ویروس کرونا در کشور و افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از این بیماری موجب شد تا محدودیت‌هایی هر چند ناکافی برای پیشرفت این بیماری اعمال شود تا با اعمال این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها بتوان بخشی از آمار کرونا را کاهش داد.
استاندار آذربایجان شرقی درخصوص اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی شهر تبریز گفت: وضعیت بیماری کرونا در کل کشور و استان نگران‌کننده است، اما در عین حال میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز نسبت به هفته قبل بیشتر شده و امیدواریم شاهد روند کاهشی کرونا در روزهای آینده باشیم.
محمدرضا پورمحمدی با اشاره به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی فعالیت گروه‌های شغلی دو، سه و چهار از ساعت ۶ عصر در مراکز استان‌ها افزود: این ستاد به استان‌ها اجازه داده که در برخی شهرهای بزرگ هم اینگونه محدودیت‌ها را اعمال کنند که ۵ شهر دیگر آذربایجان شرقی را نیز شامل می گردد.
 
▪️هنوز درباره جریمه متخلفان کرونایی تصمیم قطعی اتخاذ نشده است!
 
استفاده صحیح از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دو تدبیری است که همواره بسیاری از کشورها به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مورد توجه قرار داده و حتی جرایمی را در صورت عدم رعایت این نکات در نظر گرفته‌اند که هنوز در کشور ما تصمیم قطعی درباره آن اتخاذ نشده است.
متخصصان حوزه بهداشت معتقدند استفاده از ماسک در تعاملات روزانه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونا می شود، از آنجایی که ویروس کووید ۱۹ از طریق عطسه، سرفه یا هنگام صحبت کردن از فاصله نزدیک با فرد مبتلا به افراد سالم منتقل می شود لذا استفاده از ماسک یکی از اقداماتی است که می تواند از شیوع این ویروس جلوگیری و از افراد در برابر اثرگذاری ریز قطرات ناشی از عطسه یا سرفه افراد بیمار محافظت کند.
 
▪️نمی توان مردم را در راه مقابله تنها مقصر ماجرا اعلام کرد!
 
یک متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه شکی نیست هر نوع محدودیتی در چرخه سرایت ویروس تاثیر دارد گفت: به دلیل باز بودن رستوران ها شاهد تجمع عجیب شهروندان در این مکان ها بودیم لذا طرح مطرح شده خیلی زودتر از اینها باید اجرا می شد، هر چند حالا هم جای شکرش باقی است که اقدام کرده اند.
مینو محرز ادامه داد: نمی توان مردم را در این راه تنها مقصر ماجرا اعلام کرد، هنوز مردم کل دنیا به چنین شرایطی عادت نکرده اند اما نکته جالب اینجاست که حالا ۹ ماه از این وضعیت گذشته است وقتی هنوز نتوانسته ایم خودمان را با این شراط عادت بدهیم پس باید منتظر چنین محدودیت هایی باشیم.
وی افزود: نباید از کارشناسان این حوزه پیشنهاد تازه ای طلب کنیم، زیرا ما باید بر اعمال همان پروتکل هایی که داریم اصرار بورزیم، باید بتوانیم حتی با اعمال منع آمد و شد همان پروتکل های موجود را به درستی اجرایی کنیم، وضعیت کنونی وضعیت بسیار ناگواری است و هر گونه سختگیری در شرایط موجود لازم است فارغ از این که این محدودیت چه باشد لزوم آن بسیار احساس می شود.
 
▪️با رعایت جزیره ای کرونا نمی توان کاری از پیش برد!
 
با این اوصاف، بی تعارف می‌توان گفت دشمن شهروندان در دوران کرونا، “افراد بدون ماسک” هستند زیرا به گفته متخصصان بهداشت استفاده از ماسک تا ٨۵ درصد، رعایت فاصله فیزیکی یک تا دو متری تا ٨٢ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی نیز تا ٧٨ درصد انتقال ویروس کرونا را کاهش می‌دهد.
بنابراین حفظ فاصله فیزیکی، شستشوی مرتب و صحیح دست ‌ها و خودداری از تماس دست ‌ها با صورت در کنار استفاده از ماسک، می‌تواند تاثیر چشمگیری در پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر کروناویروس داشته باشد.
این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم این موضوع مهم را جدی نگرفته و بدون ماسک و محافظ صورت، در مکان های عمومی پرازدحام به خصوص اماکن سرپوشیده تردد می کنند که تامل برانگیز است.
با گذشت چند ماه از حضور مهمانی به نام کرونا در کشور، تاثیرپذیری اقدامات پیشگیرانه زمانی به نتیجه می رسد که مردم در اقصی نقاط کشور به لزوم رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری از بیماری واقف شوند وگرنه با رعایت جزیره ای نمی توان کاری از پیش برد.
کارشناسان سازمان جهانی بهداشت نیز بر استفاده صحیح از ماسک بهداشتی تاکید کرده و این موضوع را اخلاق و مسئولیت اجتماعی شهروندان در قبال یکدیگر می‌دانند که باید شهروندان ما نیز متعهد به اجرای آن در راستای احترام به حقوق سایرین گردند.
 
▪️تمام بیمارستان‌های آذربایجان شرقی اشباع شده‌اند!
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز که همواره از سهل انکاری های مردم و مسئولان در مقابله با کرونا گلایه مند است با بیان اینکه وضعیت آذربایجان‌ شرقی از نظر شیوع کرونا همچنان نگران‌کننده است گفت: روزانه ۵۰۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی می‌شوند.
عباسعلی درستی با ابراز نگرانی از شیوع گسترده کرونا در آذربایجان شرقی افزود: از ۲۱ شهرستان استان ۱۰ شهرستان از جمله تبریز وضعیت بدتری از قرمز دارند در حالی که شهرهای اهر، مراغه و مرند نیز قرمز بوده و سه شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند و اصلاً شهرستان سفید نداریم.
وی وضعیت بیمارستان‌های استان را نگران کننده دانست و اضافه کرد: تمام بیمارستان‌های آذربایجان شرقی اشباع شده‌اند لذا از مردم عزیز تقاضامندم با درک شرایط موجود و کمک به قطع زنجیره و جلوگیری از فرسایش کادر درمان، توصیه‌های بهداشتی را با جدیت رعایت نمایند.
 
▪️برخی افراد گاه از یک ماسک تا ۱۰ بار استفاده می کنند!
 
یک کارشناس مدیریت بحران گفت: ما زمان بسیاری را برای مقابله با کرونا از دست داده ایم و به آشکاری، زمان در حوزه مدیریت بحران، اهمیت بالایی دارد، در حقیقت ما مرحله پیشگیری را در فراگیری کرونا از دست داده ایم و هیچ تمهیدی برای این مرحله به کار نبستیم، نه کنترل نظارتی داشتیم و نه بحث های فرهنگی و اجتماعی مان را تقویت کردیم و نه از همان ابتدا نقاط بحرانی را کنترل کردیم.
الهام امینی افزود: این ناکارآمدی ها باعث شده با این شیوع مواجه بشویم، اما در مرحله مواجهه هم عملکرد خوبی نداشتیم، در این مرحله باید یک برآورد اطلاعاتی به دست می آوردیم که کانون های بحرانی را شناسایی کنیم و در این مرحله هم موفق نبودیم، حالا اما در مرحله مقابله هستیم در این مرحله باید دو کار صورت بگیرد که اولینش اقدامات قهری است.
.

وی اضافه کرد: ما هنوز آموزش لازم را به شهروندانمان در رعایت پروتکل های بهداشتی نداده ایم و افراد گاه از یک ماسک تا ۱۰ بار استفاده می کنند، این شرایط به شکلی است که شاید نتوانیم به زودی به مرحله ترمیم و بازسازی برسیم، بحث دیگر در مقابله با این شرایط هدایت بحران است، در این مرحله هم باید بیاییم روی افکار عمومی کار کنیم که تجربه ۹ ماه اخیر نشان می دهد در این مرحله هم ناتوان بودیم و هنوز هم مردم از فضای اجتماعی در این مورد اطلاعات کسب می کنند و هنوزم هم به یکدیگر راهکار می دهند.
 
بدین ترتیب قضاوت زودهنگام برای مثبت یا منفی دانستن نتیجه اجرای طرح محدودیت جدید ستاد مقابله با کرونا موسوم به “تعطیلی پس از ساعت ۱۸” مناسب نیست اما به نظر می رسد طرح یکپارچه قرنطینه کامل خانگی با پرداخت میانگین حقوق به هر شهروند به مدت یک ماه می تواند موثرتر از طرح هایی باشد که هر چند ماه یکبار مورد اجرا قرار گرفته و به مثابه مُسکنی است که اساساً، راه حل نهایی نیست!
 
✍️ شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=8371

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.