9

شرایط اهدای خون برای افرادی که عمل جراحی داشته اند

  • کد خبر : 8578
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۳۱
شرایط اهدای خون برای افرادی که عمل جراحی داشته اند

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، در مورد آن دسته از افرادی که سابقه عمل جراحی داشته و قصد اهدای خون دارند، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بشیر حاجی بیگی، با بیان اینکه هر فرد در طول زندگی ممکن است بیمار شده و به دلیل کسالت ناشی از بیماری در مرکزی درمانی بستری شود یا تحت عمل جراحی قرار بگیرد، گفت: پزشکان بخش اهداکنندگان مراکز انتقال خون سراسر کشور از داوطلبان اهدای خون سوالاتی درباره سابقه بستری در بیمارستان یا جراحی خواهند پرسید.

وی افزود: اهداکننده‌ای که عمل جراحی انجام داده و به طور کامل بهبود یافته و در حال حاضر آنتی بیوتیک مصرف نمی‌کند با این شرط که در طی عمل جراحی و یا زمان بستری در بیمارستان خون و فرآورده‌های آن را مصرف نکرده باشد و شرایط استریل حین عمل کاملاً رعایت شده باشد و مدت معافیت بسته به نوع جراحی را پشت سر گذاشته باشد می‌تواند خون خود را به بیماران نیازمند اهدا کند.

حاجی بیگی گفت: در جراحی‌هایی که از مواد حاجب تزریقی برای اعمال تشخیصی استفاده می‌شود داوطلب اهدای خون تا ۲۴ ساعت معاف از اهدای خون است و پس از آن و بر اساس نظر پزشک سازمان امکان اهدای خون خواهد داشت.

وی ادامه داد: افراد با سابقه اعمال جراحی کوچک و لاپاروسکوپی نیز بر اساس تشخیص پزشک تا مدتی که پزشک بخش اظهار می‌کند معاف از اهدای خون هستند.

حاجی بیگی افزود: داوطلبین اهدای خون در صورتی که تحت جراحی‌های بزرگ مانند برداشتن جمجمه، ایجاد برش در شکم، جراحی برداشت تیروئید، جراحی برداشت رحم و جراحی ستون فقرات قرار گرفته اند تا ۶ ماه و بهبودی کامل امکان اهدای خون ندارند.

وی گفت: اگر فرد تحت اعمال جراحی قلب باز قرار گرفته باشد و یا چنانچه اهداکننده خون به دلیل ابتلاء به سرطان جراحی شده باشد به صورت دائم از اهدای خون معاف خواهد شد.

حاجی بیگی تاکید کرد: پزشک معاینه کننده داوطلب اهدای خون در کلیه موارد به دلیل انجام جراحی و سابقه بستری توجه خواهد کرد و بر اساس شرح حال فرد، مدارک پزشکی و همچنین استانداردهای ملی و بین المللی انتقال خون تصمیم می‌گیرد.

سخنگوی سازمان انتقال خون در پایان به اجرا و اهمیت نظام مراقبت از اهداکنندگان خون در سازمان انتقال خون ایران نیز اشاره کرد و افزود: حفظ سلامت داوطلبین اهدای خون برای این سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به هیچ عنوان از افرادی که شرایط اهدای خون ندارند و یا در صورتی که اهدای خون خطری برای سلامتی آنان محسوب شود خون دریافت نخواهد شد.

۵۰۷۲۴۸۵

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=8578

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.