23
استاندار آذربایجان شرقی:

چیزی به عنوان "جهان سومی بدبخت" وجود ندارد/ اثری از ۷۰۰ باغ شناسنامه دار تبریز برجای نمانده است

  • کد خبر : 8556
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۶:۳۹
چیزی به عنوان "جهان سومی بدبخت" وجود ندارد/ اثری از ۷۰۰ باغ شناسنامه دار تبریز برجای نمانده است
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که چیزی به عنوان "جهان سومی بدبخت" وجود ندارد، افزود: ما خودمان، بدبخت بودن و ضعیف بودن را بر خود تلقین می‌کنیم در حالی که گره و مشکل ما، ضعف نظری و تئوری است، اما باید بدانیم که خواستن، توانستن است و باید آینده مطلوب را به درستی تعریف کرده و سپس برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، محمدرضا پورمحمدی در وبینار تخصصی “ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهرها” با حضور مهندسان شهرساز و شهرداران استان،  با اشاره به رویداد بازآفرینی دولت‌ها و تغییرات سریعی که در حوزه علم و فناوری انجام می‌گیرد، اظهار کرد: در حوزه‌های مختلف هم‌چون توسعه فضای شهری به صورت انتزاعی و جزئی به مسائل نگاه می‌کنیم در حالی که حوزه شهرسازی و توسعه شهر به نگاهی جامع و کل نگر نیاز دارد.
 
وی گفت: قطعا اقدامات بزرگی در راستای توسعه شهری در استان انجام می‌گیرد اما اگر به گذشته نگاه کنیم، در می‌یابیم که نارسایی‌ها در این حوزه چندان هم کم نبوده است.
 
وی با اشاره به مواردی از مشکلات توسعه شهری در گذشته، افزود: عرصه‌ای از دنیای پیشرفته غرب که با صنعتی شدن به پیشرفت می‌رسیدند و کشورهای دیگر به تبعیت از آن‌ها در راستای صنعتی شدن گام برمی‌داشتند، موجب شد تا فضاهای شهری از بین بروند؛ با توسعه ناوگان حمل و نقل که البته این امر ضرورت زندگی شهری است، اما با ایجاد ترافیک شهری، آرامش را از مردم سلب کرده است.
 
پورمحمدی با بیان این‌که توسعه فضاهای شهری در راستای توسعه پایدار انجام نگرفته است، گفت: اگر اکنون شهرنشینان در روزهای تعطیل، تمایل به خروج از شهر دارند، به این دلیل است که توسعه شهری در زندگی انسان، ارتباط با طبیعت را از بین برده است.
 
وی با تاکید بر اصل اجتناب ناپذیر بودن صیانت از محیط زیست، افزود: باید حفظ باغات و فضای سبز در توسعه شهری در نظر گرفته شود اما با وجود این‌که شهرهایی چون تبریز، مرند و مراغه در گذشته باغ شهر، محسوب می‌شدند اما اکنون به سمت نابودی حرکت می‌کنند؛ در چند دهه گذشته، تنها در شهر تبریز ۷۰۰ باغ شناسنامه‌دار وجود داشت اما اکنون اثری از این باغ‌ها دیده نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: البته یکسری اقداماتی جهت توسعه فضای سبز شهر تبریز در کوه عینالی انجام می‌گیرد ولی چرا باید باغ‌های شهر را از بین ببریم و در کوه اقدام به ایجاد باغ کنیم.
 
وی با بیان این‌که هر شهری، یک رنگ و لعاب خاصی دارد، افزود: اولین گام در اجرای هر برنامه‌ای، شناسایی مسائل و مشکلات است؛ هنر این است که اول درد را پیدا کنیم و بدانیم که در چه مواردی نارسایی وجود دارد تا در راستای درمان و حل مشکل برنامه ریزی داشته باشیم.
 
استاندار آذربایجان شرقی متذکر شد: حل مسئله نیازمند تجربه و تمرین است اما یافتن مسئله به تیزهوشی و ذکاوت نیاز دارد؛ با وجود این‌که جامعه ما، دردهای بسیاری دارد اما متاسفانه، از پیدا کردن علت و درد سرباز می‌زنیم و خود را بیشتر با معلول‌ها سرگرم می‌کنیم، که این امر باعث می‌شود تا بسیاری از زحمات و تلاش‌ها به نتیجه مطلوب نرسد.
 
وی با تاکید بر داشتن نگاهی جامع به مسائل شهرسازی، افزود: داشتن یک نگاه سیستم تئوریک و کلی به حوزه شهری، مطلوب خواهد بود چرا که شهر به عنوان یک سیستم پیچیده‌، دارای زیر سیستم‌های مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … است که باید تمامی این بخش‌ها شناسایی و روابط و هماهنگی این زیرسیستم‌ها بررسی شود.
 
وی ادامه داد: نگاه شهرسازی این است که به جای انتزاعی و جزئی، مسائل را به صورت کلان بررسی کنیم و جامعه نگر باشیم.
 
پورمحمدی با بیان این‌که طرح‌هایی که با عنوان طرح‌های جامع مطرح می‌شوند،  فقط در حوزه کالبد شهر کارایی دارد، گفت: طرح‌های جامع مناسب کشورهای جهان سومی نیست، زیرا این طرح‌ها در جامعه‌ای اجرایی می‌شود که تحولات قابل پیش بینی باشد، در حالی که برای کشورهای جهان سومی هم‌چون ایران، که تحولات قابل پیش‌بینی نیست، کارایی ندارد.
 
وی متذکر شد: متاسفانه دچار یک جبر پنهان شده‌ایم و بر اساس گذشته‌ی خود، اقدام به برنامه ریزی می‌کنیم، اکنون این نگاه که موجب جبر و مدل کلیشه‌ای در توسعه شهری می‌شود، کنار گذاشته شده است و بیشتر به سمت آینده پژوهی و برنامه‌ریزی برای آینده‌ای مطلوب و قابل دسترس به پیش می‌رویم.
 
وی افزود: اگر از اکنون برای افزایش جمعیت و نیازهای جدید در آینده کشور، چاره‌اندیشی نشود، ساختمان‌ها و میراث‌ برجا مانده تنها در چند سال آینده، از بین خواهند رفت.
 
در ادامه این بینار تخصصی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز به بیان طرح‌های این اداره کل در راستای توسعه شهری و شهرسازی هم‌چون توسعه و بازآفرینی شهری، توسعه منطقه غرب تبریز، طرح‌های سازماندهی، موضوعات مربوط به کمیسیون ماده پنج و … پرداخت.
 
بر اساس گفته‌ی سلطانی، در شهر تبریز مکان مناسب و ظرفیتی برای توسعه کاربری‌های فراشهری وجود نداشت اما تصمیمات مهمی برای این نوع از توسعه شهری، گرفته شده که به زودی عملیاتی خواهد شد.
 
هم‌چنین وی با اشاره به مشکلات اطلاعاتی و عدم انسجام و تکمیل اطلاعات در حوزه توسعه شهری، حوزه حمل و نقل درون شهری را بزرگترین معضل این اداره‌کل دانست.
 
این وبینار با همکاری استانداری، شهرداری و  نظام مهندسی ساختمان استان برگزارشد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=8556

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 14در انتظار بررسی : 11انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.