6

دیابت و فشار خون بالا عامل ایجاد نارسایی های کلیوی است

  • کد خبر : 8903
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
دیابت و فشار خون بالا عامل ایجاد نارسایی های کلیوی است

اردبیل – مسئول بخش دیالیز بیمارستان بوعلی اردبیل گفت: دیابت و فشار خون بالا از عوامل نارسایی کلیه ها بوده و برای پیشگیری و درمان این بیماری تغییر سبک زندگی بیماران باید در اولویت قرار گیرد.

سهیلا اخوت به مناسبت هفته «حمایت از بیماران کلیوی» در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در جهان بسیاری از افراد با بیماری کلیوی دست و پنجه نرم می‌کنند اظهار کرد: این افراد به طور مداوم باید مورد درمان‌های خاص نظیر «دیالیز» قرار گیرند که این درمان‌ها معمولاً مخارج بالایی را به خانواده بیماران تحمیل می‌کند.

وی انجمن حمایت از بیماران کلیوی را حامی اصلی این بیماران عنوان کرد و افزود: ضروری است تا بیماران با آگاهی از نقش حمایتی این انجمن ضمن عضویت در این مرکز، تحت پوشش حمایت‌های خیرخواهانه این انجمن قرار بگیرند تا در انجام روند درمان خود تسریع ببخشند.

مسئول بخش دیالیز بیمارستان بوعلی اردبیل با اشاره به اینکه معرفی بیماران کلیوی و تشکیل پرونده پزشکی این افراد توسط انجمن حمایت از بیماران کلیوی انجام می‌شود، گفت: پس از صدور دفترچه درمانی بیماران خاص، روند درمان توسط پزشکان معالج مشخص شده و بیماران ۳ بار در هفته و هر بار ۴ ساعت تحت درمان و یا دیالیز قرار می‌گیرند.

اخوت به اصلی ترین وظایف کلیه‌ها اشاره کرد و افزود: دفع مواد زائد تولید شده بر اثر سوخت و ساز در بدن و نیز کنترل حجم مایعات از وظایف کلیه‌ها محسوب می‌شود که اگر این عملکرد به هر دلیلی مختل شود آب و مواد زائد همچون اوره و کراتین در بدن تجمیع شده و تعادل مواد شیمیایی مثل سدیم و پتاسیم به هم می‌خورد.

بیماری کلیوی خون سازی بدن را مختل می‌کند

وی با بیان اینکه مقداری از خون سازی بدن در کلیه‌ها انجام می‌گیرد گفت: بعد از مختل شدن عملکرد کلیه‌ها خون سازی نیز با مشکل مواجه شده و فرد دچار کم خونی، درد مفاصل، شکسته شدن استخوان‌ها به خاطر به هم خوردن تعادل فسفر و کلسیم نیز می‌شود.

مسئول بخش دیالیز بیمارستان بوعلی اردبیل برای بیماری کلیوی ۲ نوع نارسایی حاد و مزمن عنوان کرد و افزود: در نارسایی حاد عملکرد کلیه‌ها به طور ناگهانی و تقریباً کامل در طول چند ساعت یا چند روز مختل می‌شود که دارای سیر کوتاه و نسبتاً شدید بوده و اغلب قابل درمان است.

اخوت ادامه داد: دلیل این اختلال را می‌توان جراحی‌ها و یا افرادی که تنها یک کلیه دارند، شوک همراه با فشار خون بسیار پایین، مسمومیت خون، تصادفات شدید همراه با آسیب عضلانی دانست.

تغییر در سبک زندگی بیماران کلیوی ضروری است

وی خاطرنشان کرد: در نارسایی مزمن کلیوی اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود پزشک کی تواند با تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی و نیز با تجویز داروها به کاهش عوارض و کند شدن سیر بیماری فرد کمک کند در غیر این صورت به یکی از روش‌های دیالیز و یا پیوند کلیه احتیاج پیدا می‌کند.

مسئول بخش دیالیز بیمارستان بوعلی اردبیل با بیان اینکه دیالیز در شیوه زندگی بیمار و خانواده او تغییرات بسیاری را ایجاد می‌کند گفت: مدت زمانی که فرد درگیر بیماری کلیوی و فرآیند دیالیز می‌شود شاهد بروز برخی بیماری‌های روحی، روانی و افسردگی مزمن در افراد هستیم که ضروری است برای درمان و مقابله با بیماری در سبک زندگی افراد تغییراتی ایجاد شود.

وی آموزش‌های لازم در زمینه رژیم غذایی و میزان دریافت مایعات به بیماران کلیوی و دیالیزی را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: میزان دریافت مایعات برای بیماران معمولاً ۴۰۰ الی ۷۰۰ سی سی است و در میزان مصرف پتاسیم و فسفر و مایعات در رژیم غذایی این افراد محدودیت ایجاد شود.

بیماران دیالیزی از مصرف لبنیات خودداری کنند

اخوت با اشاره به اینکه اگر بیماری ۷۰ کیلوگرم وزن داشته باشد فقط ۷۰ گرم پروتئین در روز از طریق گوشت سفید مصرف کند، تصریح کرد: به افراد دیالیزی توصیه می‌شود در صورت بالا بودن میزان فسفر از مصرف مواد غذایی نظیر ماهی، میگو، جگر و لبنیات خودداری کنند و مصرف مواد غذایی پروتئینی، غذای شور و میوه‌های فصلی را به حداقل برسانند.

مسئول بخش دیالیز بیمارستان بوعلی اردبیل اضافه کرد: کنترل وزن، عدم استعمال دخانیات، کنترل قند خون، فشار خون، عدم استفاده خودسرانه دارو نظیر مسکن‌ها و رعایت تغذیه سالم در روند درمان و تسریع اثر گذاری فرآیند دیالیز در بیماران کلیوی بسیار مؤثر خواهد بود.

وی فشار خون بالا و دیابت را از عوامل اصلی بروز نارسایی کلیه‌ها عنوان کرد و گفت: همه افراد جامعه برای حفظ سلامتی خود بایستی اضافه وزن و عوامل مؤثر در بالا رفتن فشار خون و دیابت خود را کنترل کنند.

بیماران خاص و گروه‌های پرخطر در برابر کرونا زود تسلیم می‌شوند

اخوت با اشاره به اینکه نحوه انتقال بیماری کرونا از راه قطرات تنفسی است و در حد فاصله یک ای ۵/‏۱ متری نیز قابل انتقال است افزود: افراد دارای بیماری مزمن، زنان باردار و افراد بالای ۶۰ سال باید به طور دقیق‌تری پروتکل‌های های بهداشتی را رعایت کرده و در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند.

وی از بیماران پیوند کلیوی و دیالیزی و پیوندی خواست به دلیل نقص سیستم ایمنی بدن موازین بهداشتی را رعایت کرده و به طور مداوم از ماسک استفاده کنند چرا که کادر درمان و پزشکان به علت فشار کاری و شیفت‌های فشرده به کرونا مبتلا می‌شوند و در چنین شرایطی است که وضعیت تأسف بار اتفاق می‌افتد.

۵۰۷۶۲۰۹

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=8903

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.