9
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان:

آنفلوآنزای پرندگان در زیستگاه‌های آذربایجان‌شرقی مشاهده نشده است

  • کد خبر : 9622
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
آنفلوآنزای پرندگان در زیستگاه‌های آذربایجان‌شرقی مشاهده نشده است
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های استان مشاهده نشده، ولی جهت پیشگیری از شیوع این بیماری، درخواست می‌شود که در صورت مشاهده لاشه پرندگان وحشی از تماس با آن خودداری شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، داود غنی پور در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه همه ساله در فصل‌های مهاجرت بهار و پاییز با پیک آنفلوآنزای پرندگان مواجه می‌شویم، اظهار کرد: به دلیل اینکه این ویروس بسیار خطرناک است و میزان کشندگی آن بسیار بالاست به همین دلیل حساسیت شدیدی نسبت به شناسایی این بیماری وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در کریدور مهاجرتی پرندگان قرار دارد، تاکید کرد: امکان شیوع و مشاهده این بیماری در بین پرندگان وجود دارد و بر همین اساس با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان محدودیت‌هایی از جمله محدودیت شکار اعمال می‌شود و گشت های مشترک در مناطق تالابی و کنار آبزی انجام می‌شود.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: هیچ موردی از مرگ و میر پرندگان و یا تغییر رفتار آنها در زیستگاه‌های استان مشاهده نشده و این امر نشان می‌دهد که این زیستگاه‌ها عاری از این نوع بیماری است.
وی تاکید کرد: اهالی روستاهای همجوار تالاب‌ها و منابع آبی در صورت مشاهده لاشه پرندگان و یا تغییر رفتار آنها، ضمن خودداری از تماس با لاشه پرندگان، موضوع را به ادارات محیط زیست شهرستان‌ها اطلاع دهند.
وی یادآور شد: طی دو سال گذشته هیچ موردی از آنفلوآنزای پرندگان در زیستگاه‌های طبیعی استان گزارش نشده است.
غنی پور افزود: بازه زمانی سرشماری حیاط وحش در سطح جهان ۱۰ دی ماه تا ۱۰ بهمن ماه می‌باشد تا آمار به طور کلی در سطح جهان با خطای پایین به دست آید.
آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری ویروسی مختص پرندگان است و سایر حیوانات درگیر این ویروس نمی‌شوند، این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت باعث همه‌گیری در میان آنها می‌شود. پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوانزا محسوب می‌شوند و به وسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=9622

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.