16
"تبریزمن" اثرات ویروس HIV را بررسی می کند؛

آموزش، تنها داروی ایدز!

  • کد خبر : 9682
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
آموزش، تنها داروی ایدز!
در حال حاضر بیش از ۳۵ میلیون نفر در دنیا براثر عفونت ایدز جان خود را از دست داده‌اند و هدف عمده از نام‌گذاری روز جهانی ایدز این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته است و هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، شهرام صادق‌زاده: ایدز که از سال ۱۹۸۴ در جهان شناسایی شده و تاکنون مبتلایان و قربانیان زیادی گرفته‌است بیماری خطرناکی است که بیشتر افراد مبتلا به آن بر اثر ناآگاهی و به صورت ناخواسته آلوده شده‌اند و در واقع اکنون، خون‌بهای بی‌اطلاعی و نبود آموزش‌های لازم در این زمینه را پرداخت می کنند!
با توجه به شعار معروف سازمان بهداشت جهانی در رابطه با AIDS که همانا “ایدز واکسن ندارد، درمان قطعی ندارد و تنها راه مبارزه، پیشگیری است!” می‌توان به اهمیت نقش پیشگیری در بیماری ایدز پی‌ برد که در حال حاضر تنها سلاح موثر در برابر انتشار آن، آموزش عمومی و پیشگیری از بروز آن است.
روبان قرمز نیز نماد اتحاد مردم با مبتلایان به این بیماری است، هر ساله تعداد زیادی از افراد با زدن روبان قرمز بر روی لباس‌هایشان همدلی و اتحاد خود را با مبتلایان اعلام می‌کنند و توجه به این بیماری را به جهانیان متذکر می‌شوند.
▪️مبارزه با ایدز یک تعهد اجتماعی و همگانی است
ایدز از جمله بیماری هایی به شمار می رود که به لحاظ میزان کُشندگی زیاد، هزینه مراقبتی فراوان، ایجاد مشکلات اجتماعی و هدف قرار دادن جمعیت جوان از معضلات مهم جوامع بشری محسوب می شود.
با توجه به اینکه بیش از ۲ دهه از شیوع این بیماری می گذرد اما همچنان بخش زیادی از افراد درباره مسائل جنسی و عفونت های انتقالی از این راه همچنان بی اطلاع هستند، زیرا بیشتر افراد درباره بیماری ایدز چیزهایی شنیده‌اند اما بسیاری از آنها نمی‌دانند این بیماری چگونه شیوع می‌یابد و هرگز باور ندارند که خودشان هم در معرض خطر قرار دارند.
در حقیقت، مبارزه با ایدز یک تعهد اجتماعی است و تک تک افراد جامعه باید در این مسیر سهیم باشند تا با فعالیت مشترک امکانات موجود را توسعه داده و از گسترش ایدز جلوگیری کنند لذا با توجه به رشد گسترده ایدز از راه تماس جنسی، اهمیت آموزش در این زمینه از سنین پایین به ویژه برای نوجوانان در مدارس آشکار می‌شود.
به گفته کارشناسان بهداشتی، انتقال از راه مادر به فرزند چهار درصد، اعتیاد تزریقی و تماس جنسی هر یک ۴۰ درصد از موارد این بیماری را به خود اختصاص می دهند که در زمان حاضر موج سوم ابتلا از طریق روابط جنسی شانه به شانه موج دوم ابتلا یعنی از طریق تزریق مشترک در حال پیشروی است.
▪️آموزش و اطلاع‌رسانی بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس HIV است
مسئولان در سال های گذشته در مقابل سؤال خبرنگاران در مورد این پدیده شوم، طفره رفتند تا ایدز در کشور سربسته باقی بماند که البته بدون علت بوده و به زعم خود از قبح آن در جامعه واهمه داشته اند!
عملیات خاموش ویروس ایدز در حمله به سلول‌‌های ایمنی بدن از یک سو و حرکت چراغ خاموش متولیان و مسئولان از سوی دیگر موجب شد تا امروز شمار مبتلایان به ایدز به یک نگرانی عمده تبدیل شده و کماکان در هاله ای از ابهام قرار گیرد!
معنای “پیشگیری بهتر از درمان است” در این بیماری مفهوم ملموس‌تر و عمیق‌تری دارد زیرا برای درمان بیماری ایدز دارو و راه‌حل قاطع و مشخصی وجود ندارد.
در حالی که ایدز درمان تضمینی ندارد، ولی به نظر می‌رسد داروی آموزش و اطلاع‌رسانی به منظور پیشگیری از ابتلا به این ویروس در مقطع کنونی از هر درمان دیگری بهتر جواب می‌دهد.
اگر نگاه ترس و واهمه را از این بیماری مزمن فاکتور بگیریم، متوجه می شویم که با انجام فرایند درمان و پایندی به مصرف دارو می توانیم عمر خوب و باکیفیتی داشته باشیم.
کارشناسان این حوزه عمر مفید بیماری ایدز را در صورت استفاده از درمان ۷۰ سال تخمین زده اند اما به شرط اینکه بیماران مبتلا شناسایی شده و نسبت به انجام فرایند درمان اقدام کنند.
بنابراین بدون شک تشخیص زودهنگام بیماری با انجام تست که به صورت رایگان و محرمانه انجام می گیرد در کنترل آن بسیار اثربخش است که باید جوانان مستعد و پرخطر به انجام آن اقدام نمایند.
▪️رفتارهای پر خطر، ما را در معرض خطر ویروس HIV قرار می‌دهد
یک متخصص بیماری های عفونی در این خصوص گفت: مهمترین راه انتقال این موارد اعتیاد تزریقی و تماس جنسی است که اتفاقاً تعداد زیادی از افراد آلوده هم در این راستا جان خود را از دست داده‌اند.
علی اسماعیلی‌ندیمی با اشاره به اینکه ایدز یک نوع بیماری است که توسط ویروس HIV که همان ویروس نقص سیستم ایمنی انسانی منتقل می‌شود افزود: این ویروس به سیستم دفاعی بدن انسان در گلبول‌های سفید‌ حمله کرده و موجب می‌شود که بدن نتواند به طور مؤثر در برابر عفونت‌ها مقابله کند‌.
وی ادامه داد: این ویروس در مایعات بدن مانند خون زندگی کرده و به تدریج قدرت دفاعی بدن را کم می‌کند به طوری که فرد طی سال‌ها به انواع عفونت‌ها ‌‌مبتلا می‌شود.
ندیمی اضافه کرد: یکی از مهمترین راه‌های انتقال این بیماری‌ استفاده از وسایل تزریقی آلوده مانند سرنگ مشترک به ویژه در معتادان تزریقی‌، خالکوبی، تاتو و غیره است، البته تماس جنسی با فرد آلوده و‌ انتقال از مادر آلوده به جنین یا نوزاد ‌نیز از دیگر راه‌های انتقال این بیماری هستند.
وی با بیان اینکه خانواده، دوستان، همکاران و نزدیکان این بیماران باید سوءتفاهم‌های ذهنی خود را درباره ایدز از بین ببرند گفت: آنها باید شرایط زندگی خوب و مطلوبی برای خود و بیمارشان فراهم کنند لذا اگر نگاه خانواده و اجتماع به فرد مبتلا‌، منصفانه باشد این بیماران می‌توانند ارتباط اجتماعی سالم و بی‌خطری با اطرافیانشان داشته باشند.
ندیمی تاکید کرد: آن چه ما را در معرض خطر ویروس HIV قرار می‌دهد رفتارهای پر خطر ماست، نه زندگی در کنار افراد آلوده! لذا در صورت عدم توجه به راه‌های انتقال و پیشگیری از بیماری‌، ایدز تمام افراد را تهدید می‌کند.
▪️رفتارهای پرخطر به گروه‌های سنی پایین‌تر کشیده شده است!
مدیر گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: اخیراً بیش از ۳۰ هزار نفر در کل استان از نظر بیماریابی HIV، آزمایش و به ۸۰ درصد مراجعان مشاوره ارائه شده است.
سیمین خیاط زاده افزود: تست HIV در صورتی که خود فرد اعلام رضایت کند انجام می‌شود و تنها با انجام رپید تست نمی‌توان در خصوص مثبت بودن نتیجه تست فردی اطمینان حاصل کرد و باید چندین آزمایش تکمیلی نیز انجام شود.
وی ادامه داد: در پنج شهرستان بناب، اهر، سراب، مراغه، مرند و تبریز مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری دایر شده و با شناسایی بیماران مبتلا، آنها تحت حمایت این مراکز قرار گرفته و خدمات رایگان ارائه می گردد.
خیاط‌زاده اضافه کرد: به غیر از جمعیت عمومی، بیش از ۲۹ هزار مادر باردار هم مورد غربالگری قرار گرفته‌اند، چرا که احتمال دارد یکی از دو فرزند مادر آلوده، دارای HIV مثبت باشد، زیرا سال گذشته در کل کشور فقط یک کودک HIV مثبت از مادر آلوده متولد گردید.
وی با بیان اینکه الگوی انتقال HIV، به حالت جنسی درآمده است اظهار کرد: سال های گذشته، ویروس بیشتر از طریق سرنگ آلوده و معتادان تزریقی منتقل می‌شد، اما دو سال است که انتقال از طریق تماس‌های جنسی خارج از چارچوب خانواده و رفتارهای نامطمئن و پرخطر افزایش یافته است.
مدیر گروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: به نظر می‌رسد رفتارهای پرخطر به گروه‌های سنی پایین‌تر نیز کشیده شده و همچنین الگوی انتقال HIV به زنان سیر صعودی بالایی دارد لذا افرادی که رفتار پرخطر داشته یا نسبت به آلوده بودنشان به HIV نگران هستند می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی به طور کاملاً محرمانه اقدام کرده و از مشاوره‌ها و درمان رایگان مادام العمر بهره مند گردند.
 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=9682

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.