7

تاثیر آلودگی کارخانه ها و آتش سوزی جنگل ها بر افزایش ریسک آلزایمر

  • کد خبر : 9763
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۲۳
تاثیر آلودگی کارخانه ها و آتش سوزی جنگل ها بر افزایش ریسک آلزایمر

مطالعه جدید نشان می دهد آلودگی ناشی از اتومبیل ها، کارخانه ها، نیروگاه ها و آتش سوزی جنگل ها همانند سیگارکشیدن و دیابت از فاکتورهای پرخطر ابتلا به آلزایمر هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، یک مطالعه جدید نشان داده است که در میان افراد مسن دارای اختلال شناختی، هر چه آلودگی هوا در محل سکونت شأن بیشتر باشد، احتمال تشکیل پلاک‌های آمیلوئید- مشخصه اصلی بیماری آلزایمر- بیشتر است.

محققان اسکن PET بیش از ۱۸۰۰۰ سالمند را با میانگین سنی ۷۵ سال، بررسی کردند. شرکت کنندگان مبتلا به زوال عقل یا اختلال شناختی خفیف بودند. محققان دریافتند افراد ساکن در مناطق دارای بیشترین آلودگی در مقایسه با مناطق با آلودگی کمتر، ۱۰ درصد بیشتر دارای پلاک‌های آمیلوئید در مغزشان بودند.

«گیل رابینوویچی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، در این باره می‌گوید: «نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد آلودگی هوا فاکتور پرخطر بیماری آلزایمر و زوال عقل است.»

به گفته محققان، قرارگیری روزانه در معرض ذرات PM۲.۵، حتی در میزانی که نرمال تلقی می‌شود، می‌تواند در بروز واکنش التهابی مزمن نقش داشته باشد. به مرور زملن این شرایط بر سلامت مغز تاثیر گذاشته و باعث تجمع پلاک‌های آمیلوئید می‌شود.

محققان معتقدند آلودگی هوا باید در فهرست فاکتورهای پرخطر ابتلا به آلزایمر قرار گیرد.

۵۰۸۵۸۲۹

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=9763

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.