4

کدام معاینات چشمی را می توان در اپیدمی کرونا به تعویق انداخت

  • کد خبر : 9995
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
کدام معاینات چشمی را می توان در اپیدمی کرونا به تعویق انداخت

یک جراح و متخصص چشم پزشکی، در مورد به تعویق انداختن درمان برخی بیماری های چشمی در روزهای کرونایی، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید کریمی، با اشاره به امکان به تعویق انداختن برخی مراجعات به مراکز درمانی به علت شیوع بیماری کرونا، گفت: معاینات روتین تعویض عینک، مراجعه به علت سوزش چشم، خارش چشم، قرمزی‌های سطحی و گرفتن لنزهای تماسی برای اولین بار از جمله مواردی است که در این روزهای کرونایی می‌توان آن را به تعویق انداخت.

وی ادامه داد: افرادی که هر ۶ ماه یا یک سال یکبار برای معاینات روتین و چک کردن نمره عینک به مراکز مراجعه می‌کردند، در این شرایط اجبار به انجام این کار نیست، به جز در مواقعی که دید فرد عینکی به هر علتی کم شده باشد. در این صورت باید در اسرع وقت توسط فرد متخصص ویزیت شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عنوان کرد: سوزش چشم، خارش چشم و قرمزی خفیف را که علت آن معمولاً آلودگی‌های لبه پلک یا بلفاریت، آلرژن ها و آلودگی‌های محیطی است، می‌توان با درمان‌های ساده مثل شستشوی لبه پلک با شامپوی بچه، کمپرس گرم و رعایت بهداشت بهبود بخشید.

این جراح و متخصص چشم پزشکی، در خصوص تعویض لنزهای تماسی، اظهار کرد: بیمارانی که از قبل لنز تماسی داشته اند باید حتماً سر موقع برای تعویض آن اقدام کنند، چراکه این لنزها آلوده می‌شوند، اما اگر از قبل لنز تماسی نداشته و عینک استفاده می‌کردند، اجباری نیست در حال حاضر برای گرفتن لنز اقدام کنند.

وی تصریح کرد: بیمارانی دچار آب مروارید خفیف شده و توصیه پزشک به مراجعه دوره‌ای برای معاینات بوده است، اگر تاری دید و علائم جدیدی بروز نکرده باشد، می‌توانند در این شرایط تا سه یا چهار ماه مراجعات را به تعویق بیندازند.

رئیس بیمارستان طرفه بر لزوم توجه به برخی از بیماری‌های چشمی و مراجعه به موقع برای درمان تاکید کرد و افزود: آب سیاه، آب مروارید پیشرفته، عوارض دیابت روی چشم، جداشدگی شبکیه، استحاله شبکیه، انحرافات چشم در کودکان که به تازگی ایجاد شده باشد و تومورهای داخل چشمی از جمله مواردی است که اورژانسی تلقی می‌شوند و درمان آن اصلاً نباید به تعویق بیفتد، چراکه عوارض جبران ناپذیری در پی دارد.

وی ادامه داد: درمان در این بیماران باید اورژانسی انجام شود. به عنوان مثال، بیمارانی که فشار چشم بالایی دارند و به آب سیاه مبتلا شده اند، اگر از ترس کرونا مراجعه نکنند، بعد از ۵ یا ۶ ماه فشار چشم بالا رفته و عصب چشم از کار می‌افتد و دیگر درمان فایده‌ای ندارد.

کریمی با بیان اینکه عوارض دیابت روی چشم، در صورت عدم مراجعه به موقع، غیرقابل برگشت است، گفت: اگر بیمار دیابتی دیر مراجعه کند، آسیب به شبکیه چشم دائمی می‌شود و درمان فایده‌ای ندارد.

این فوق تخصص شبکیه و تومورهای داخل چشمی، اظهار کرد: بیمارانی که به علت سن بالا دچار استحاله شبکیه و خونریزی می‌شوند، باید به صورت اورژانسی مراجعه و تزریقات داخل چشمی انجام دهند. آب مروارید شدید هم اگر به موقع عمل نشود می‌تواند تبدیل به آب سیاه شده و به مرور زمان دید فرد را به صورت دائمی کم کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص تنبلی چشم در کودکان نیز ادامه داد: اگر به کودک مبتلا برنامه سه ماهه یا ۶ ماهه داده شده باشد که مشکلی نیست، اما کودکی که به تازگی انحراف چشم پیدا کرده حتماً باید در اسرع وقت مراجعه کند، چراکه یکی از دلایل آن می‌تواند تومورهای داخل چشمی باشد و اقدام به موقع کمک کنده خواهد بود.

کریمی، بروز تومور شبکیه رتینوبلاستوما را در کودکان شایع خواند و گفت: این افراد با اینکه شیمی درمانی می‌شوند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند ولی حتماً باید مراجعه کنند و اصلاً نباید درمان را به تأخیر بیندازند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت حفظ بهداشت چشم در شرایط شیوع کووید ۱۹، تصریح کرد: چشم یکی از مهم‌ترین اعضا در انتقال بیماری است و اشک چشم نیز ویروس را نشر می‌دهد، بنابراین افرادی که در محل‌های پرخطر با احتمال آلودگی چشمی شاغل هستند باید حتماً از شیلد استفاده کنند. همچنین توصیه‌های کلی شستشوی دست‌ها، پرهیز از قرار گرفتن در محل‌های شلوغ و رعایت فاصله گذاری اجتماعی باید مدنظر قرار گیرد.

۵۰۸۸۹۹۷

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=9995

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.