6

فقر تخت توانبخشی در کشور

  • کد خبر : 10084
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
فقر تخت توانبخشی در کشور

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با عنوان این مطلب که جمعیت کشور رو به سالمندی می‌رود و همچنین میزان باروری کاهش یافته است، بر ضرورت افزایش خدمات توانبخشی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا خانکه صبح سه‌شنبه در نشست خبری که در محل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، گفت: بیش از دو میلیارد نفر از مردم دنیا نیازمند خدمات توانبخشی هستند. همچنین ۳۰ درصد مردم دنیا نیز به رغم آنکه معلول نیستند، اما به دلیل محدودیت‌هایی که‌دارند می‌بایست از خدمات توانبخشی برخوردار شوند.

وی با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی در ایران، بر ضرورت توسعه خدمات توانبخشی تأکید کرد و افزود: خدمات توانبخشی می‌تواند به افرادی که دچار معلولیت و محدودیت هستند، کمک کند تا از توانمندی‌های نسبی در زندگی خود برخوردار شوند.

خانکه با اشاره به تأسیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال ۷۱ اظهار داشت: وظیفه این دانشگاه، تولید شواهد علمی برای ارائه خدمات توانبخشی بوده که در این زمینه ۲۲ گروه تخصصی فعالیت دارند.

وی با اشاره به وجود یک بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی توانبخشی در کشور افزود: آنچه مسلم است در حال حاضر به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱.۲ تخت بیمارستانی داریم اما برای خدمات توانبخشی متأسفانه به ازای هر یک میلیون نفر، فقط یک تخت توانبخشی داریم.

خانکه با اعلام این مطلب که دچار فقر تخت توانبخشی در کشور هستیم، تأکید کرد: نبود متولی مشخص برای خدمات توانبخشی در نظام سلامت، مهمترین چالش در گسترش خدمات توانبخشی است.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به این مطلب که یک‌سوم مردم نیاز به خدمات توانبخشی دارند، ادامه داد: تا زمانی که در ساختار نظام سلامت به سطح سوم یعنی خدمات توانبخشی توجه نشود، نمی‌توان در این زمینه موفق بود.

خانکه در ادامه با اشاره به اهمیت خدمات توانبخشی گفت: بررسی‌ها نشان داده حداقل پنج درصد بیماران کرونایی دچار مشکلات اسکلتی و اعصاب و روان می‌شوند که نیازمند دریافت خدمات توانبخشی هستند.

وی با عنوان مطلب که خدمات توانبخشی، خدمات گرانی هستند که می‌بایست تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرند، افزود: متأسفانه این خدمات فقط در کلانشهرها دیده می‌شود و تا زمانی که خدمات توانبخشی در نظام شبکه ادغام نشود، نمی‌توان این خدمات را به دورافتاده‌ترین مناطق کشور ارجاع داد.

۵۰۹۰۷۷۹

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=10084

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.