7
مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی:

۲۳ درصد صنایع دستی آذربایجان‌شرقی توسط عشایر تولید می‌شود

  • کد خبر : 10262
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
۲۳ درصد صنایع دستی آذربایجان‌شرقی توسط عشایر تولید می‌شود
مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی با اشاره به نقش ویژه عشایر در تولیدات انواع مختلف صنایع دستی، گفت: در حال حاضر ۲۳ درصد صنایع دستی تولیدی این استان توسط عشایر تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، محمدحسن آل هاشم در نشست با رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، افزود: طبق آخرین آمار عشایر استان سالانه ۲۴ هزار و ۷۰ مترمربع ورنی، ۱۲ هزار و ۹۸۰ مترمربع انواع قالی و تابلو فرش و افزون بر ۸۰۰ مترمربع گلیم و جاجیم تولید می کنند.
وی اظهار داشت: بر اساس آخرین سرشماری انجام شده، حدود ۴۳ هزار و ۵۸۷ نفر شامل ۸ هزار و ۹۷ خانوار در دوره قشلاق و ۷۰ هزار و ۵۷۷ نفر شامل ۱۳ هزار و ۲۹۷ خانوار عشایری در زمان ییلاق در آذربایجان شرقی زندگی و فعالیت می کنند و اختلاف در تعداد خانوارهای ییلاقی و قشلاقی به دلیل مهاجرت عشایر استان های همسایه در فصل ییلاق برای تعلیف حیوانات خود می باشد.
آل هاشم با بیان اینکه عشایر آذربایجان شرقی از ۲ ایل بزرگ ارسباران و شاهسون تشکیل شده است که شامل ۲۷ طایفه است، ادامه داد: تعداد اتحادیه عشایر در استان یک مورد به همراه ۸ شرکت تابعه و تعداد صندوق های خرد زنان ۱۶ مورد است.
وی اضافه کرد: حدود یک میلیون هکتار از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مراتع استان در اختیار عشایر قرار دارد و تعداد دام عشایر بر اساس واحد دامی حدود  ۱.۵ میلیون واحد می باشد که شامل دام سبک و سنگین و سایر چهارپایان است.
آل هاشم تولید گوشت قرمز توسط عشایر استان آذربایجان شرقی را سالانه ۱۱ هزار و ۹۳۹ تن اعلام کرد و افزود: عشایر استان سالانه ۳۴ هزار و ۱۰۰ تن شیر خام و یکهزار و ۶۰۰ تن پشم نیز تولید می کنند.
به گفته وی در بخش زراعت و باغی نیز به برکت اقدامات سازمان جهاد کشاورزی و پایاب سد ارسباران و پایاب پمپاژ قلی بیگلو محصولاتی چون یونجه، گندم، جو، پنبه، برنج، علوفه و صیفی جات و میوه در تناژ بالا و مختلف توسط عشلیر تولید می شود.
آل هاشم گفت: عشایر آذربایجان شرقی در شرایط مناسبی قرار دارند و از بُعد اقتصادی حدود ۲۰ درصد دام سبک و ۳.۶ درصد دام سنگین استان را تامین می کنند.
وی اظهار داشت: تامین آب برای عشایر ۹۵ درصد، برق ۹۵ درصد، راه دسترسی ۸۳ درصد، مسکن مناسب ۹۰ درصد، مخابرات ۹۷ درصد و آموزش ۷۵ درصد انجام شده است که تا پایان برنامه ششم همه موارد تکمیل و به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=10262

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.