6

میکروبیم های روده نقش مهمی در عملکرد مغز دارند

  • کد خبر : 10407
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۶:۵۱
میکروبیم های روده نقش مهمی در عملکرد مغز دارند

دانشمندان به تازگی مطالعه ای را انجام داده اند که نشان می دهد عدم تعادل در جامعه باکتریایی روده می تواند باعث کاهش برخی از متابولیت ها و در نتیجه رفتارهای شبه افسردگی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، افسردگی نوعی اختلال روانی است که بیش از ۲۶۴ میلیون نفر در سنین مختلف در جهان درگیر آن هستند.

جمعیت باکتری‌ها در روده، معروف به میکروبیوم های روده، بزرگترین مخزن باکتری‌های بدن هستند. تحقیقات نشان داده است که میزبان و میکروبیوم های روده یک نمونه عالی از سیستمی با تعاملات مفید هستند.

مشاهدات اخیر ارتباط بین اختلالات خلقی و آسیب به میکروبیوم های روده را نشان داده است. محققان دریافتند بین میکروبیوم های روده و کارایی فلوکستین، مولکولی که به عنوان ضدافسردگی استفاده می‌شود، ارتباط وجود دارد.

دانشمندان اخیراً با استفاده از مدل‌های حیوانی پی بردند که تغییر در میکروبیوم های روده ناشی از استرس مزمن، می‌تواند منجر به رفتارهایی مانند افسردگی شود که عمدتاً ناشی از کاهش متابولیت های چربی در خون و مغز است.

این متابولیت های چربی معروف به کانابینوئیدهای درون زا (یا اندوکانابینوئیدها)، یک سیستم ارتباطی را در بدن هماهنگ می‌کنند که به طور قابل توجهی با کاهش متابولیت ها متوقف می‌شود. میکروبیوم های روده در عملکرد مغز و تنظیم خلق و خو نقش دارند.

دانشمندان پی بردند عدم وجود اندوکانابینوئیدها در هیپوکامپ، منطقه اصلی مغز که در شکل گیری خاطرات و احساسات نقش دارد، منجر به رفتارهایی مانند افسردگی می‌شود.

محققان برخی گونه‌های باکتریایی را شناسایی کردند که در حیوانات دارای اختلالات خلقی به میزان قابل توجهی کاهش یافت. آنها سپس نشان دادند که درمان خوراکی با همان باکتری‌ها، سطح طبیعی مشتقات لیپیدی را بازیابی می‌کند. در نتیجه رفتارهای شبه افسردگی کاهش می‌یابد. بنابراین این باکتری‌ها می‌توانند به عنوان ضدافسردگی عمل کنند.

۵۰۹۴۲۲۲

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=10407

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.