10

از زیبایی یلدا مرگ نسازیم

  • کد خبر : 10791
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
از زیبایی یلدا مرگ نسازیم

متخصص پزشکی اجتماعی گفت: یلدا پیام آور سلامتی و شروع تغییراست، امسال با توجه به شرایط متفاوت همه گیری کرونا دور ازاخلاق و معرفت است که این زیبایی را آلوده کرده و از آن مرگ بسازیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدرنیا با اشاره به اینکه آسایش کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامتی است اظهار کرد: در بین تمدن‌های شناخته شده کهن جهان، تمدن و فرهنگ ایرانی از جایگاه والا و ویژه ای بر خورد ار است بنابراین غنای فرهنگی یک سرزمین به تنهایی می‌تواند باعث شود تا از فرهنگ‌های غلط ضد سلامتی پرهیز کنیم.

وی با بیان اینکه به گفته محمد جریر طبری در کتاب (تاریخ طبری)، پارسیان تنها قومی هستند که از بدو پیدایش، تاریخ پیوسته و چند هزار ساله دارد افزود: این حضور قدیمی و فعال در درازا و پهنای تاریخ سبب پیدایش آئین‌های فراوانی شده است، چرا که ملت‌ها هر چه کهن‌تر باشند تعداد آئین‌های فرهنگی آنها نیز بیشتر است و از همین جاست که می‌بینیم قوم ایرانی برای هر روز هفته و هر ماه از سال آئین تعریف شده‌ای دارد و این آئین‌ها همه بر گرفته از طبیعت و تغییرات طبیعی هستند.

به گفته متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه با اندکی توجه به محتوای جشن نوروز، چهارشنبه سوری، مهرگان و یلدا و سایر آئین‌های ایرانی متوجه می‌شویم که تمامی این جشن‌ها حول محور سلامت فرد و جامعه است و در هر کدام به نحوی رد پایی از سلامتی جسم و روان به چشم می‌خورد.

حیدرنیا خاطرنشان کرد: به طور مثال در جشن چهار شنبه سوری آتش کوچکی افروخته و از روی آن می پریم و میگوییم سرخی تو ازمن و زردی من از تو، سرخی نماد سلامت و زردی سمبل بیماری است.

وی با بیان اینکه بسیاری از جشن‌ها را باید به حق آئین سلامت نامید گفت: هرگز نباید جشن‌ها و آیین‌هایی ایرانی نماد ضد سلامتی به خود بگیرد.

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه با اشاره به پیام شگفت‌انگیز جشن یلدا توضیح داد: یلدا واژه‌ای عبری و به معنی تاریکی ظلمت و طولانی بودن است، آیا تاریکی و ظلمت، آن هم از نوع عمیق جشن گرفتن دارد؟ اوج تیز هوشی و معرفت ایرانی است که از چنین شب سیاه و تاریکی جشنی می‌سازد با چاشنی امید و نگرش مثبت به جهان، زندگی، شروع تغییر و قطعاً از آن پند آموزی تغییر رفتار شخصی را مد نظر دارد.

وی تاکید کرد: جشن یلدا جشن شروع تغییرات مثبت در زندگی است، در این آئین شروع حرکت نور برای غلبه بر سیاهی را جشن می‌گیریم و شادی خود را اعلام می‌کنیم که طبیعت حرکت برای غلبه بر دیو سیاهی و ظلمت را شروع کرده و ما نیز چنین می‌کنیم.

حیدرنیا یادآور شد: یلدا پیام‌آور سلامتی و شروع تغییر است و امسال با توجه به شرایط متفاوت پاندمی و همه‌گیری دور از اخلاق و معرفت است که این زیبایی را آلوده کنیم و از آن مرگ بسازیم.

وی با اشاره به اینکه شادی همراه با خرد زیباست توصیه کرد: امسال به علت حضور ناخواسته کرونا که خود را در ما مخفی می‌کند از تجمع و دورهمی اجتناب می‌کنیم، که ره آورد آن بیماری و مرگ است چرا که با این کار در جشنمان ویروس وحشی کرونا را نیز دعوت می‌کنیم که خود این کار در تضاد کامل با روح این جشن زیباست.

۵۰۹۹۵۰۱

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=10791

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.