6
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی:

۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های حوزه دریاچه اورمیه لایروبی شد

  • کد خبر : 10726
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۵۳
۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های حوزه دریاچه اورمیه لایروبی شد
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: بیش از ۲۰۰ کیلومتر از مسیر چهار رودخانه پرآب حوزه دریاچه اورمیه در این استان لایروبی شده است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، مجتبی جلیل زاده در گفت و گویی اظهار کرد: عملیات لایروبی در پنج سال گذشته بیش از ۸۰ کیلومتر در رودخانه آجی چای، ۱۷ کیلومتر در رودخانه قلعه چای و بقیه رودخانه ها با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال انجام شده است.
وی اهداف لایروبی رودخانه های حوزه دریاچه اورمیه را تسهیل جریان آب در مواقع سیلابی و هدایت آن به دریاچه اورمیه، ساماندهی برداشت های غیر مجاز آب از رودخانه ها و کاهش خطر سیلاب برای زمین های کشاورزی در حاشیه رودخانه ها اعلام کرد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۱۵ کیلومتر از  رودخانه مردق چای نیز لایروبی شده است، گفت: امسال نیز ۹ کیلومتر آن لایروبی می شود که پنج کیلومتر آن در حوزه شهرستان ملکان است.
وی افزود: برای لایروبی مردق چای ۴۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است که با اتمام آن گلوگاه هایی که سیلاب در آنجا می ایستد و مانع حرکت به دریاچه اورمیه شده و خسارات زیادی می زند برداشته می شود تا سیلاب ها به راحتی به دریاچه اورمیه بریزند.
دریاچه اورمیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است تا سال ۱۴۰۴ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود ۱.۵ تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
تراز دریاچه اورمیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی، بین یک هزار و ۲۷۴ متر تا یک هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه اورمیه به ثبت رسید.
پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته، تراز دریاچه اورمیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.
 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=10726

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.