28
استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد؛

آمادگی آذربایجان شرقی برای مشارکت در بازسازی مناطق آزادشده قره‌باغ

  • کد خبر : 10810
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
آمادگی آذربایجان شرقی برای مشارکت در بازسازی مناطق آزادشده قره‌باغ
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مسئولیت توسعه روابط با کشورهای هم‌جوار به آذربایجان شرقی سپرده شده است، آمادگی استان را برای مشارکت در بازسازی مناطق آزادشده قره‌باغ و توسعه مراودات اقتصادی با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان اعلام کرد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، محمدرضا پورمحمدی در شصت و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، با اشاره به پایان مناقشه قره‌باغ و ضرورت مشارکت فعال در توسعه مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای هم‌مرز با استان، اهتمام جدی بخش خصوصی استان را در این زمینه خواستار شد.
وی از برگزاری دیدارهای مجازی با مسئولان و فعالان اقتصادی دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در هفته آتی خبر داد و گفت: در این دیدارها، ظرفیت‌های خود را معرفی و نیازهای طرف‌های مقابل را بررسی خواهیم کرد.
وی همچنین از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز خواست تا با اعزام هیأتی از فعالان اقتصادی استان، زمینه‌های همکاری و سرمایه‌گذاری در دو کشور همسایه را به صورت عملی ارزیابی و برای نحوه مشارکت استان در این زمینه راهکار عملیاتی ارائه کند.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تنها دو درصد از بازار جمهوری آذربایجان در اختیار ایران است، افزود: توسعه اقتصادی بدون صادرات قابل تحقق نیست و با توجه به تمایل بالای کشورهای همسایه به همکاری با ایران، باید به شکل موثر در این عرصه وارد شویم.
وی با تأکید بر اینکه در تقسیم کار ملی برای توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه، نقش آذربایجان شرقی آن‌طور که باید جدی نبوده است، گفت: با پیشنهاد و پیگیری‌های صورت‌گرفته، مسئولیت این کار به استان ما سپرده شده است و طرحی در این خصوص در وزارت صمت در حال تهیه است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش‌های فعالان عرصه تولید در استان قدردانی کرد و گفت: به‌رغم تمامی مشکلات و ناملایمات، رشد اقتصادی کشور و همچنین تراز مالی استان در سال جاری مثبت است و عملکرد منطقه آزاد ارس نیز رشد قابل توجهی داشته است.
پورمحمدی با تأکید بر اینکه در سال پایانی دولت نباید شاهد کم‌کاری از سوی دستگاه‌های اجرایی باشیم، افزود: مقایسه عملکرد مدیران اجرایی و بانک‌های استان در سال پایانی دولت با سال‌های گذشته در دستور کار مدیریت ارشد استان است.
وی تأکید کرد: شورای گفت‌وگو برای رفع موانع تولید به صورت جدی تلاش می‌کند و در این زمینه هیچ تعارفی نداریم.
وی، بر افزایش اختیارات واحدهای استانی بانک‌ها تأکید کرد و با اشاره به تفویض برخی از اختیارات بانک ملی ایران به استان و حذف محدودیت در اعطای تسهیلات تبصره ۱۸ از سوی این بانک، ضمن قدردانی از مدیران بانک ملی ایران، گفت: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان این تصمیم را در بررسی مشکلات بانکی تولیدکنندگان مورد توجه قرار دهد.
استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به برخی از پروژه‌های مهم و زیربنایی استان نظیر ایستگاه راه‌آهن خاوران، انتقال آب ارس و متروی تبریز، بر افزایش مشارکت بانک ملی ایران در اجرا و تأمین منابع مالی این پروژه‌ها تأکید کرد.
وی درخصوص مشکلات حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای نیز بر پیگیری استفاده از تسهیلات این حوزه از طریق افزایش شرکت‌های حمل‌ونقل در استان تأکید کرد و تشکیل کمیته ویژه‌ای را درخصوص بررسی و رفع مشکلات این بخش خواستار شد.
در این جلسه دلایل افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و همچنین مشکلات تأمین مواد اولیه پتروشیمی واحدهای تولیدی استان از بورس کالا مورد بررسی قرار گرفت.
بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های مناطق مرزی استان و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای توسعه روابط تجاری استان با کشورهای هم‌جوار مهم‌ترین دستور این جلسه بود که برخی از مدیران و فعالان بخش خصوصی دیدگاه‌های خود را در این خصوص بیان کردند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=10810

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.