8

پرستاران پا به پای کودکان مبتلا به سرطان در مبارزه با کرونا

  • کد خبر : 10840
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۶:۴۱
پرستاران پا به پای کودکان مبتلا به سرطان در مبارزه با کرونا

پرستاری، یکی از چند حرفه و شغل سخت است که شاید هر کسی تاب و توان قبول آن را نداشته باشد. زیرا، تحمل سختی ها و دشواری های مراقبت از بیماران، فقط «پرستار» می خواهد.

به گزارش خبرنگار مهر، شیوع ویروس کرونا همه جهان را تحت تأثیر قرار داده است و بیمارستان محک نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر پرستاران این بیمارستان علاوه بر تلاش برای درمان کودکان مبتلا به سرطان، می‌کوشند تا خودشان و بیماران را در شرایط شیوع ویروس کرونا امن نگه دارند و با همراهی پزشکان، روان‌شناسان و مددکاران اجتماعی محک کاری کنند تا در این روزهای سخت درمان کودکان مبتلا به سرطان متوقف نشود.

هم‌صحبتی با کودکان و برقراری ارتباط مؤثر با آنها هنگام تزریق دارو و انجام کارهای درمانی، هنری است که از دل‌هایشان جوشیده و وجب به وجب بیمارستان محک را می‌پیماید.

به مناسبت روز پرستار با دو نفر از این پرستاران به گفتگو نشستیم تا ضمن تقدیر از فعالیت‌های آنها در شرایط کنونی، حال و هوای این روزهای بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک را برایتان توصیف کنیم.

منصوره دشتی از سوپروایزرهای بیمارستان محک، مدت‌ها است که اغلب روزها و شب‌هایش را کنار کودکان مبتلا به سرطان سپری می‌کند. او قبل از هر موضوعی به سختی مبارزه با سرطان در کنار مبارزه با عدم شیوع بیماری دیگری به نام کرونا اشاره می‌کند. کاری که همراه کودکان بستری در بخش‌های بیمارستان و خانواده‌هایشان انجام می‌دهد.

او می‌گوید: تا پیش از شیوع کرونا، به دیدن صورت برخی از کودکانمان پشت ماسک عادت کرده بودیم چرا که ایمنی بدنشان پایین است و تا زمانی که دارو مصرف می‌کنند و تحت درمان هستند باید ماسک بر چهره داشته باشند. پس از شیوع کرونا، همه ما ماسک بر چهره داریم. حالا باید یاد بگیریم همانند مبارزان کوچک سرطان، با چشم‌هایمان لبخند بزنیم.

دشتی ادامه می‌دهد: پرستاری از کودکان مبتلا به سرطان سخت است و هر کسی برای این کار به عشق و صبر نیاز دارد. در این شغل می‌بایست با کودک و خانواده‌اش همدل و همراه شد و درد و رنج‌شان را درک کرد، به خصوص این روزها که شیوع کرونا درمان بیماری سرطان را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

وی می‌افزاید: با تمهیداتی که در محک اندیشیده شده تا حد زیادی تلاش شده است، که از شیوع ویروس کرونا در بیمارستان جلوگیری شود تا خانواده‌ها با خیال راحت‌تری به درمان بیماری فرزندشان فکر می‌کنند چرا که همه می‌دانیم ایجاد وقفه در روند درمانی بیماری سرطان غیرممکن است.

سوپروایزر بیمارستان محک در ادامه با بیان تمهیداتی که از نخستین ساعت شیوع ویروس کرونا در کشور در محک و بیمارستان شکل گرفت، گفت: با توجه به اینکه ایمنی بدن کودکان مبتلا به سرطان پایین است و جزو گروه‌های پرخطر در ابتلاء به کرونا محسوب می‌شوند، از همان لحظه‌ای که مشاهده بیمار کرونا در کشور اعلام شد، محک رعایت پروتکل‌های بهداشتی را آغاز کرد و تلاش کرد تا دغدغه‌ها و نگرانی‌های کودکان تحت درمان در این بیمارستان و خانواده‌های آنها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار ارائه خدمات درمانی و حمایتی، متناسب با شرایط کنونی کاهش دهد. اقداماتی مثل ضدعفونی مستمر تمامی بخش‌ها، الزام به استفاده از ماسک برای تمامی افرادی که وارد بیمارستان می‌شوند، ایجاد محدودیت در رفت و آمدهای غیرضروری به بیمارستان، کاهش تعداد ملاقات‌های غیرضروری، محدود کردن حضور همراهان بیمار، دسترسی کادر درمان به سایر تجهیزات پیشگیری از کرونا به تناسب وظایف‌شان، ویزیت مداوم کادر درمان و معرفی موارد مشکوک ابتلاء به کرونا به پزشک مخصوص در بیمارستان محک که امروز تقریباً در همه جا دیده می‌شود، از همان روزهای ابتدایی در محک آغاز شده بود و در گذر از این روزها بسیار کمک‌کننده بوده است.

ایجاد انگیزه و امید در کودکان مبتلا به سرطان

ستاره ترابی سرپرستار بیمارستان محک، برقراری ارتباط با کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان را در تمامی شرایط نیازمند عشق و مهربانی می‌داند. به خصوص اینکه بروز بحران سلامتی در جهان موجب افزایش میزان نگرانی خانواده‌هایی شده است که فرزند مبتلا به سرطان دارند.

او می‌گوید: همراهی پرستاران با متخصصان روانشناسی و مددکاران اجتماعی از مهم‌ترین راه‌های ایجاد انگیزه و امید در کودکانی است که بخشی از فرداهای روشن این سرزمین را رقم خواهند زد تا بتوانند کیفیت زندگی بالاتری را در گذر از روزهای سخت درمان تجربه کنند.

ترابی با بیان آنکه درک شرایط خانواده کودکان مبتلا به سرطان از مهم‌ترین نکاتی است که هر پرستار در هنگام درمان فرزندان آنها باید توجه کند، ادامه می‌دهد: برای خانواده‌ای که با بیماری فرزندش مبارزه می‌کند، تنها همدردی، همدلی، درک متقابل، ایجاد حس اعتماد و اطمینان از انجام بهترین روش‌های درمانی است که می‌تواند انگیزه تازه‌ای برای مبارزه با سرطان باشد.

وی، همراهی با قهرمانان کوچک مبارزه با سرطان را با شادی و غم توأمان توصیف می‌کند و می‌افزاید: باید بدانید که تنها پرستاران و کادر درمان نیستند که می‌توانند در ارتقا کیفیت زندگی این کودکان نقش ایفا کنند. بلکه کودکان با شیرین زبانی‌های خود و خاطرات زیبایی که در ذهن ما ثبت می‌کنند باعث می‌شوند سخت‌ترین روزهایی که به خاطر شغل‌مان با آن رو به رو می‌شویم را بدون احساس خستگی پشت سر بگذاریم.

دعوت از تمامی اقشار جامعه برای مبارزه با بیماری
پرستاران محک، دشتی و ترابی مانند همه پرستاران در این روزها، حرف مشترکی با مردم ایران دارند. آنها معتقدند در حالی که همه جهان روزهای سخت مبارزه با بیماری را می‌گذرانند و برخی مثل کودکان محک علاوه بر کرونا با بیماری سرطان نیز مبارزه می‌کنند، تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی است که می‌توان به آینده‌ای به دور از بیماری امیدوار بود. در این صورت است که فشار مضاعفی که این روزها بر پزشکان، پرستاران و تمامی کادر درمان وارد شده نیز مدیریت می‌شود و این بزرگ‌ترین تقدیر از کادر درمان در این روزهاست.

آرزو می‌کنیم در آینده‌ای نزدیک بیماری از جهانمان دور شود و در کنار تمامی اعضای خانواده بزرگ محک بتوانیم شاهد بازگشت سلامتی به جسم و جان کودکان مبتلا به سرطان نیز باشیم.

۵۰۹۹۸۷۳

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=10840

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.