9
طرح «هر پشت‌بام،‌ یک نیروگاه خورشیدی»

پشت‌بام‌ها، ناجی زیست‌محیط

  • کد خبر : 11044
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
پشت‌بام‌ها، ناجی زیست‌محیط
طرح «هر پشت‌بام، یک نیروگاه خورشیدی»، فرصتی است برای زیست‌محیطی پاکیزه‌تر و اقدامی زیربنایی برای مدیریت مصرف برق و شروعی جدی برای تغییر الگوی سوخت در کشور.

تبریزمن- ساسان نیک‌رفتار خیابانی: سال‌‌هاست سرانه‌ی مصرف آب، برق، گاز، و … در کشور بالاتر از میانگین جهانی است. ریشه‌های این رفتار ایرانیان را باید در بستر فرهنگی جستجو کرد؛ لذا راهکار آن نیز فرهنگی است. شرکت توانیر با اجرای طرح برق امید، سعی دارد مصرف برق مشترکان را مدیریت کند. با تقسیم‌بندی مصرف برق مشترکان، ضریبی برای میزان قبض پرداختی مشخص شده است. مطابق این طرح، مشترکان کم‌مصرف با تخفیف صددرصدی مواجه شده و متقابلا قبض مصرفی مشترکان پرمصرف، با تعرفه‌ی بالا محاسبه می‌شود. در این طرح برای اینکه مشترکان پرمصرف از حق آزادی در مصرف برخوردار بوده و در عین حال میزان برق مصرفی خود را کاهش دهند، راهکاری چاره‌جویی شده است. در این راستا برای اینکه مشترکان با مصرف بالا، با هزینه‌های بالایی مواجه نشوند، طرح «هر پشت‌بام، یک نیروگاه خورشیدی» راه‌اندازی شده است. با اجرای این طرح، همه‌ی مشترکان برق می‌توانند با بهره‌مندی از تسهیلات و با نصب پنل خورشیدی، برق خود را به‌سادگی تامین کنند.
هرچند مشترکان پرمصرف خانگی حدود ۱۵ درصد از کل مشترکان را شامل می‌شوند اما گاهی مصرف کل آنها ۹ برابر و چه بسا بیشتر از مشترکان کم‌مصرف است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این مشترکان با انجام چند راهکار ساده می‌توانند بخش قابل توجهی از مصرف غیرضروری خود را کاهش دهند و اینگونه برق غیرضروری در بخش‌های مولد کشور از جمله صنعت مصرف می‌شود. این کاری است که کشورهای پیشرفته‌ی دنیا سال‌ها پیش انجام داده‌اند. این دسته از مشترکان می‏توانند علاوه بر اجرای اقدامات بهینه‏‌سازی مصرف، با نصب یک مولّد خورشیدی خودتأمین، آن مقدار مصرف مازادی که واقعا قابل کاهش نیست را تأمین کنند.
به طور نمونه با نصب یک مولّد خورشیدی کوچک، حداقل ۲۰ درصد مصرف برق مشترک پرمصرف می‏تواند کاسته شود. این مولّد خورشیدی فضای کمی را اشغال می‏کند. ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) با پرداخت یارانه‌ی سود تسهیلات، این مولّد را در اختیار متقاضی قرار می‏دهد. در این شرایط، مشترک ماهیانه مبلغی را در ظرف مدت ۳ سال پرداخت خواهد کرد.
این طرح فرصتی است برای ایجاد یک فرهنگ در میان مردم تا نه با دستوری فرمایشی بلکه با اراده و انتخاب خود مردم، پشت‌بام‌ها به مکانی جهت تولید انرژی‌های پاک و مستمر تبدیل شود. این طرح تیری با چند نشان است. هم خود مشترکان و مردم را برای استفاده از انرژی‌های پاک ترغیب می‌کند، هم اقدامی است که تا سال‌ها قابلیت استفاده و بهره‌برداری دارد. در کنار آن محیط‌زیست کشور و کره‌ی زمین را به سمت مسیری پایدارتر و پاک‌تر سوق می‌دهد.
اجرای طرح «هر پشت‌بام، یک نیروگاه خورشیدی» راهکاری امن، مطمئن و مستمر برای تأمین برق مازاد پرمصرفان برق است. با فرهنگ‌سازی و نصب این مولدهای خورشیدی، سهم و میزان مصرف انرژی پاک در کشور افزایش می‌یابد. انرژی خورشیدی در کنار اینکه بدون آلاینده است، یک انرژی مستمر، پایان‌ناپذیر و طبیعی است. این انرژیِ مقرون به صرفه با یک سرمایه‌ی اولیه و قابلیت سال‌ها استفاده است. همچنین این پنل‌های خورشیدی قابلیت نصب بر روی کولر روی پشت بام منزل را نیز دارند.
بیاییم تا با پیوستن به طرح «هر پشت‌بام، یک نیروگاه خورشیدی»، پشت‌بام‌های خود را به مکانی جهت نجات زیست‌محیط تبدیل کرده و نقشی مستقیم در سلامت آینده‌ی زیست‌کره داشته باشیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=11044

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.