6

روان درمانی کودکان با شن بازی/تقویت مهارت های کلامی

  • کد خبر : 11158
  • ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۸:۲۴
روان درمانی کودکان با شن بازی/تقویت مهارت های کلامی

یک روانشناس کودک، گفت: شن بازی درمانی، نوعی تلفیق بین بازی درمانی و هنر درمانی و روش بیانگر و فرافکن در روان درمانی است.

زهرا غزالی بیگلر، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: یکی از مهم ترین کاربردهای سینی شن، واسطه‌ای برای افرادی است که مهارت ‌های کلامی ضعیفی دارند، این روش زمینه ارتباطات لازم و مؤثر را مهیا و ظرفیت ابراز کودک را بدون تکیه به واژه‌ها، افزایش می‌دهد.

این روانشناس کودک و نوجوان، افزود: زبان کودکان بازی است و در بین بازی درمانی ‌های مختلف که برای انواع مسائل کودکان استفاده می‌شود، شن بازی درمانی، حوزه‌های وسیعی از مشکلات کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: شن بازی درمانی، نوعی تلفیق بین بازی درمانی و هنر درمانی و روش بیانگر و فرافکن در روان درمانی است، این روش شامل آشکارسازی مسائل درون فردی و بین فردی با استفاده از مصالح سینی شن به عنوان واسطه‌ای غیر کلامی به وسیله یک درمانگر متخصص این حوزه است.

غزالی بیگلر تصریح کرد: سینی شن درمانی، درمانی است که با استفاده از سینی شن و یا انتخاب محتاطانه مینیاتور و چیدمان آن به عنوان شیوه‌ای از روان درمانی غیر کلامی، محیطی امن و پذیرا خلق می کند، در فرآیند این روش، کودک خاطرات ناهوشیار و خودبیرونی با هیجاناتش را تجربه می کند.

وی در پاسخ به اینکه سینی شن درمانی مناسب چه افرادی است، گفت: این روش، از کودک دو ساله تا سالمندان را در بر می گیرد و محیطی مفرح و آزاد برای بیان احساسات فروخورده و تکانه‌های ناخودآگاه فراهم می‌کند.

این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: فرآیند شن بازی و بازی‌های خودانگیخته آن، به بازیابی خاطرات پنهان افراد، تجارب اوایل نوزادی و کودکی کمک می‌کند و باعث می‌شود فرد آرامش بیشتر و احساس بهتری داشته باشد.

غزالی بیگلر افزود: سینی شن، واسطه‌ای برای افرادی است که مهارت ‌های کلامی ضعیفی دارند و ظرفیت ابراز کودک را بدون تکیه به واژه‌ها، افزایش می‌دهد، این روش برای کودکان و نوجوانانی که نسبت به درمان‌های کلامی حالت تدافعی دارند، موثر است.

وی یادآور شد: افزایش خود ارزشمندی و عزت نفس، کاهش پرخاشگری، کاهش اضطراب و افسردگی، اشتیاق بیشتر به کشف و آزمایش کردن، تغییر در بیان خلاق شامل داستان گویی، کارهای هنری و افزایش قدرت تمرکز، از دیگر مزایای شن بازی درمانی است.

۵۱۰۲۶۵۰

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=11158

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.