10
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی:

۵۰ درصد طرح‌های مرمتی میراث فرهنگی به آذربایجان‌شرقی اختصاص دارد

  • کد خبر : 11315
  • ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
۵۰ درصد طرح‌های مرمتی میراث فرهنگی به آذربایجان‌شرقی اختصاص دارد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: ۵۰ درصد مجموع طرح‌های مرمتی آثار و ابنیه های تاریخی وزارتخانه به این استان اختصاص دارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، احمد حمزه زاده با اشاره به اینکه مدیریت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در تلاش برای مرمت و بازسازی آثار تاریخی از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کند، افزود: بر همین اساس از مجموع تعداد ۱۱۰ طرح مرمتی کل کشور برای سالجاری تعداد ۵۵ طرح به این استان تخصیص دارد که رقمی بسیار قابل توجه و مهم به شمار می رود.

وی اظهار داشت: تمامی طرح های مرمتی آثار و ابنیه های تاریخی استان با تصویب طرح های اولیه کارشناسی مربوط به هر یک از آثار در شورای فنی آذربایجان شرقی و سپس تایید و تصویب وزارتخانه، مصوب نهایی شده است که منابع مالی آنها از بودجه های ملی و استانی تامین خواهد شد.

حمزه زاده با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در دوره جدید مدیریت به دنبال جذب و جلب سرمایه گذاران و علاقمندان بخش خصوصی و غیردولتی جهت واگذاری طرح های مرمتی است، اضافه کرد: بر همین اساس با تلاش و رایزنی های انجام شده، آذربایجان شرقی در اجرای پروژه های مشارکتی بیشترین تفاهم نامه های همکاری را با بخش خصوصی و شهرداری ها دارد.

وی اقدامات مرمت و بازسازی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی را دارای ابعاد و زوایای مختلف دانست و با بیان اینکه هم اکنون در شهرها، بخش ها و روستاهای استان طرح های مرمتی با وجود مشکلات عدیده اقتصادی حاکم بر کشور در حال اجراست، اعلام کرد: با تلاش های شبانه روزی معاونت میراث فرهنگی اداره کل و کارشناسان مربوطه رتبه کشوری آذربایجان شرقی در این حوزه که همواره بالاتر از ۱۰ بود به رتبه های اول و دوم ارتقا یافته است که دستاوردی بزرگی می باشد.

حمزه زاده مشارکت بخش خصوصی در مرمت و بازسازی آثار و ابنیه های تاریخی را بسیار مطلوب خواند و ادامه داد: به دلیل همراهی میراث فرهنگی و نیز آسان سازی مراحل اداری و کارشناسی، علاقمندی سرمایه گذاران این بخش برای حضور در پروژه های استان روز به روز در حال افزایش است که این شرایط در وضعیت کرونایی جهان که تمامی کسب و کارهای اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار داده است، نقطه بسیار امیدبخش و امیدآفرین در حوزه میراث فرهنگی است.

وی حفاظت و نگهداری از آثار و اماکن تاریخی باقی مانده از گذشته های آذربایجان را یکی از رسالت ها و ماموریت های ویژه میراث فرهنگی برشمرد و گفت: در این راستا رویکردهای حفاظتی، موزه ای، مرمتی و در راس همه آنها مزیت های اقتصادی مدنظر میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قرار دارد که برای این هدف برنامه هایی تهیه و تدوین شده است تا علاقمندان و سرمایه گذاران با فراغ بال بیشتر و البته انگیزه های اقتصادی نسبت به مرمت، بازسازی و نگهداری و بهره برداری از پروژه ها واررد عمل شوند.

حمزه زاده با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی آماده واگذاری تمامی پروژه های مرمتی به بخش غیردولتی است، افزود: برهمین اساس و طبق قوانین و مقررات موجود تنها آن دسته از آثاری که جزو نفایس ملی هستند قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را ندارند که دولت و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید مرمت و نگهداری آنها را بر عهده بگیرد و گوی مسجد، ارک علیشاه و بازار تاریخی تبریز از جمله این آثار می باشد.

وی گفت: برای تجهیز و بهره برداری حاصل از مرمت آثار تاریخی تسهیلاتی با نرخ سود ۱۴ درصد از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است که هیچ سقفی نداشته و متناسب با حجم سرمایه گذاری ها به بخش خصوصی تعلق می گیرد.

حمزه زاده اضافه کرد: بر همین اساس سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند تا ۴۰ درصد حجم سرمایه گذاری خود در آثار و ابنیه های تاریخی تسهیلات فوق را دریافت کنند.

وی مرمت آثار تاریخی را امری بسیار ظریف و همراه با حساسیت های ویژه خواند و با بیان اینکه حفاطت از این آثار نیازمند بودجه های خاص است، اظهار داشت: باید توجه کنیم که حفاطت از هر مجموعه تاریخی و بهره برداری از آن در صورتی که معطل مانده و بلاتکلیف رها شود، پس از پنج سال منجر به تخریب می شود و ضررهای مادی و معنوی آن بسیار وسیع خواهد بود.

حمزه زاده با اذعان به اینکه آذربایجان شرقی در حوزه مرمت و نگهداری آثار و ابنیه های تاریخی در سال های گذشته عملکردی منفی داشته است، از اهتمام ویژه خود و معاونت میراث فرهنگی برای جبران این کاستی ها و نابسامانی ها خبر داد و اضافه کرد: بر همین اساس تیم های مختلف کارشناسی در معاونت میراث فرهنگی استان تشکیل شده است و تمامی نطرات کارشناسی از همین کارگروه ها بیرون می آید و دیگر مثل گذشته افراد تصمیمات نهایی را در این خصوص اتخاذ نمی کنند.

وی یکی دیگر از نقاط چالشی آذربایجان شرقی در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی را ضعف در ارایه و معرفی آثار تاریخی به افکار عمومی بیان کرد و ادامه داد: به واقع ما در معرفی آثار تاریخی خود دچار لغزش ها و ضعف هایی بوده ایم که باید این کاستی های در فرصت های مناسب جبران شود و در این رابطه باید شاخص های تاریخی خود را به بهترین شکل ممکن معرفی و ارایه کنیم تا در بخش جلب و جذب گردشگران داخلی و خارجی نیز گام هایی استوار و زیربنایی برداشته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تهیه تعداد ۱۰۰ ویدئو یک دقیقه ای از آثار تاریخی و قابلیت های گردشگری استان را از جمله اقدامات این مجموعه برای جبران مشکلات معرفی آثار استان برشمرد و افزود: این ویدئوها با کیفیت بالا و تصاویر هوایی بدون لوگوی میراث فرهنگی تهیه شده است که تمایل داریم در اختیار رسانه های قرار دهیم تا بازتاب گسترده تری داشته باشد.

حمزه زاده، تدوین و تهیه تعداد ۲۰ موشن گرافی ( تصاویر گرافیکی متحرک) حداکثر ۲ دقیقه ای و کلیپ های ۵ دقیقه ای معرفی آثار تاریخی و اماکن گردشگری آذربایجان شرقی را از دیگر اقدامات تبلیغی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی بیان کرد.

وی تبلیغات در فضای مجازی و خبرگزاری های رسمی کشور را از رویکردهای مهم و اولویت دار میراث فرهنگی آذربایجان شرقی اعلام و اضافه کرد: معتقدیم هر چه در این حوزه سرمایه گذاری و فعال تر عمل شود به همان میزان شاخص های میراث فرهنگی و آثار تاریخی منطقه بهتر و بیشتر معرفی خواهد شد چون تجربه های گذشته به خوبی نشان می دهد که استفاده از صدا و سیما در این رابطه چندان تاثیرگذار نبوده است.

حمزه زاده با قدردانی از توجه و حساسیت خبرگزاری جمهوری اسلامی به موضوعات مربوط به میراث فرهنگی، گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی همواره خود را در کنار رسانه ها حس می کند و در این میان ایرنا به دلیل انتشار اخبار و گزارش های موثق در صدر اولویت های همکاری رسانه ای این مجموعه قرار دارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=11315

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام…اگر‌میگفتی‌پنج‌درصد‌بازهم‌‌مشاهدات‌میدانی‌عکس‌
    و‌خلاف‌آنرا‌نشان‌میداد‌مثلا‌بگوئید‌ببینم‌سالها‌اخبار‌میگفت
    قرار‌است‌‌خانه‌ها‌و‌سا‌زه‌های‌واقع‌شده‌ومتجاوز‌محوطه‌وحریم‌قلعه‌ودانشگاه‌رشیدیه‌‌‌آژاد‌سازی‌شوداما….دوسالیست‌دوباره‌اجازه‌ساخت‌وساز‌ونوسازی‌به‌همان‌اماکن‌را‌دادند
    زیرا‌تهران‌بودجه‌آزادی‌حریم‌را‌نداد‌وزیر‌قولش‌زدو…

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.