9

افزایش اختلالات متابولیک در ایام قرنطینه/ ۵ معیار سالم بودن

  • کد خبر : 11516
  • ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۴:۳۱
افزایش اختلالات متابولیک در ایام قرنطینه/ ۵ معیار سالم بودن

یک متخصص بیماری های داخلی، معتقد است؛ کم تحرکی قرنطینه های طولانی مدت و بی توجهی به ورزش و رژیم غذایی متناسب با شرایط خانه نشینی، باعث افزایش اختلال متابولیک در کشور شده است.

سحر اعتماد، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: توجه به قرنطینه و محدود کردن فعالیت‌های بیرون از خانه به معنای کم تحریکی و پرخوری نیست، چراکه چرخه سوخت و ساز بدن باید روند قبلی خود را حفظ کند تا دچار اختلال متابولیک نشود.

وی تصریح کرد: اختلال متابولیک مهم‌ترین مشکل دنیای مدرن است و باعث می‌شود سالانه تعداد بیشماری در اثر این اختلال جان خود را از دست دهند، این در حالی است که سبک زندگی بی تحرک و عادات غذایی ناسالم باعث شده که اختلال متابولیک مثل یک پاندمی در کل جهان در حال گسترش باشد.

اعتماد ادامه داد: بر اساس تحقیقات به عمل آمده کسانی که اختلال متابولیک دارند بیشترین میزان افراد فوت شده در اثر پاندمی کووید ۱۹ را شامل می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های داخلی گفت: کسی از نظر متابولیک سالم در نظر گرفته می‌شود که پنج معیار اصلی در این زمینه را داشته باشد، یعنی قندخون ناشتای زیر ۱۰۰، تری گلیسیرید زیر ۱۵۰ ، HDL یا همان چربی مفید خون بالای ۴۰، فشارخون زیر ۱۲۰/۸۰ و دور کمر زیر ۸۸ در خانم‌ها و زیر ۱۰۰ در آقایان داشته باشد.

اعتماد افزود: کسی که هر پنج معیار را داشته باشد یعنی از سلامت متابولیک برخوردار است. اگر ۳ مورد از اینها مختل باشد، فرد دچار سندرم متابولیک است که زمینه ساز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی و دیابت است.

وی با بیان اینکه تنها نیم درصد افراد چاق از سلامت متابولیک برخوردارند، ادامه داد: داشتن وزن ایده آل نیز به معنی سالم بودن از نظر مسائل متابولیک نیست، دور کمر، مؤلفه مهمی است و می‌توان گفت که یک نشانگر جایگزین برای بررسی سلامت متابولیک است، در واقع دور کمر اولین چیزی است که می‌توان اندازه گیری کرد و اگر افزایش یافته باشد حتماً باید موارد دیگر نیز مورد ارزیابی قرار بگیرند.

اعتماد خاطرنشان کرد: برای بهبود سلامت متابولیک معیارهای پنجگانه باید سالانه مورد ارزیابی قرار بگیرد، همچنین افزایش فعالیت فیزیکی و حذف شکر و چربی اشباع از رژیم غذایی در کنار قطع سیگار و رعایت بهداشت خواب نیز از نکات مهمی هستند که باید توسط تمامی افراد بزرگسال رعایت شود.

۵۱۰۹۷۰۳

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=11516

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.