12
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

تولید محصولات ‌کشاورزی براساس نیاز بازار مدیریت شود

  • کد خبر : 11969
  • ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۹:۴۴
تولید محصولات ‌کشاورزی براساس نیاز بازار مدیریت شود
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: افزایش یا کاهش تولید محصولات کشاورزی باید براساس نیاز بازار ساماندهی و مدیریت شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، اکبر فتحی در جلسه بررسی تسهیلات و خرید تضمینی کشمش ملکان و جمعی از تولید کنندگان کشمش برگزار شد، اظهار کرد: وقتی محصولی تولید می شود به طور مسلم برنامه هایی برای بازار آن در نظرگرفته می شود.

وی با بیان اینکه تحریک کننده بازار، تولید است، گفت: اگر بازرگانی محصولات کشاورزی به درستی سازماندهی و ساماندهی شود هرگز در تولید محصول با مشکل مواجه نخواهیم شد.

وی افزود: اگر تولید کننده از فروش محصول خود اطمینان حاصل کند، هرگز در تولید محصول برای افزایش بهره وری درنگ نخواهد کرد و بر این اساس از انواع خدمات فنی مهندسی استفاده خواهد کرد.

فتحی اظهار کرد: در برنامه ریزی های آینده وزارت جهادکشاورزی، خرید تضمینی برخی محصولات و نگاه به مدیریت بازار باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به قانون تمرکز وظایف جهاد کشاورزی گفت: طبق این قانون مدیریت بازار محصولات کشاورزی با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی بوده و چندین مصوبه که در شورای اقتصاد و هیئت دولت به تصویب رسیده بود، منابع و نوع مصرف (داخلی و خارجی) تعیین شده و پشتیبانی مورد نیاز انجام گرفته بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به سیاست صادرکنندگان و مدیران کارخانجات، افزود: همواره هدف، کسب منفعت است اما همیشه بالا بردن قیمت موجب کسب سود نیست و هموار کردن راه های صادرات و تولید محصول مناسب و ایجاد رونق اقتصادی می تواند در کسب سود تاثیرگذار باشد.

وی به مشکلات بازار کشمش پرداخت و گفت: عوامل متعددی در بازار خرید و فروش کشمش موثر هستند و با توجه به اینکه این محصول، صادراتی است، به دلیل بیماری کرونا صادرات به کندی صورت گرفته و از سوی دیگر کارخانه های صادر کننده نیز به دلیل عدم امکان صادرات، خرید این محصول را متوقف کرده اند.

فتحی به مفهوم انواع خرید تضمینی، حمایتی و توافقی اشاره کرد و گفت: خرید تضمینی همان خرید محصول با در نظر گرفتن قیمت تمام شده و برای جلوگیری از متضرر شدن بهره برداران و کشاورزان انجام می گیرد و کوچکترین سودی برای تولید کننده ندارد و این کار زمانی انجام می شود که تولید کننده نمی تواند محصول خود را به قیمت های بالاتر بفروشد

وی با اشاره به خرید حمایتی، گفت: در این حالت دولت برای جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان، با مکلف کردن یکی از تشکل ها برای خرید اقدام کرده و با سود خیلی کم محصول را از کشاورزان می خرد و ضرر آن از طریق منابع دولتی تامین می شود.

وی در مورد خرید توافقی اظهار کرد: همانطور که از نامش پیداست بعد از بررسی کیفیت و بازار محصول در مورد قیمت، توافقی صورت می گیرد و جهاد کشاورزی با برنامه ریزی ها و تشریح صورت مساله در جلسات اتاق بازرگانی و تعیین خریدار اقدام به خرید می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با خرید کشمش شهرستان ملکان گفت: تلاش بر این است که بخشی از خرید به صورت توافقی و بخشی دیگر به صورت حمایتی انجام شود و این مشکل در جلسه اتاق بازرگانی استان بررسی خواهد شد و بعد از یافتن راه حل و مشخص شدن خریدار، مشکل رفع می شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=11969

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.