5

سوسک‌های ارز آفرین!

  • کد خبر : 12245
  • ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
سوسک‌های ارز آفرین!
پرورش سوسک و ارزآوری از طریق آن جالب و روشی نوین برای کسب روزی است که این روزها مورد توجه برخی از علاقه‌مندان قرار گرفته است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن با رشد علوم و تلاش بشر روش‌ها و راه‌حل‌های جدیدی برای کسب درآمد به وجود آمده است، روش‌هایی که اگر در سال‌های نه چندان دور کسی آنرا به عنوان یک شغل مطرح می‌کرد، مورد تمسخر قرار می‌گرفت.

پرورش گاو و گوسفند و یا حیوانات دیگر برای کسب درآمد سال‌هاست که به راه حلی برای کسب درآمد تبدیل شده است، اما شاید باور نکنید، امروزه استفاده از حشرات به عنوان منبع پروتئینی و پرورش آنها منبع درآمد و شغل تعدادی از افراد است،که این امر در کشورهای اروپایی و آفریقایی سال‌هاست رواج دارد و در کشور ما نیز چند سالی است دنبال می‌شود.

پرورش لارو حشره‌ای به نام «سوسک آرد» یا «سوسک تاریکی» به نام «میلورم» منبع غنی پروتئین، صنعت جدیدی را در تهیه مواد خوراکی آبزیان و طیور فراهم آورده است که این روزها مورد استقبال مردم به ویژه در روستاها قرار گرفته است.

لارو به صورت زنده و خشک شده قابل مصرف برای دام و طیور است و به عنوان مکمل غذایی انواع پرندگان زینتی و ماکیان و ماهی‌های زینتی و حتی ماهی‌های صنعتی استفاده می‌شود.
چنانچه به این امر توجه شود، هم برای مصرف داخلی و هم کالای صادراتی برای دیگر کشورها است و می‌تواند با جثه کوچک خود ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

قیمت خشک شده این فرآورده از کیلویی۱۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و زنده آن از کیلویی ۵۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به صورت کلی و جزئی در نوسان است و خرید و فروش می‌شود.

پرورش سوسک تاریکی کار جدیدی است که چند سالی است در کشور ما هم انجام می‌گیرد، کار سودآوری که برای آغاز با تجهیزات و تاسیسات ابتدایی نیز قابل اجراست و می‌توان در محل‌هایی مثل پارکینگ و انباری دور از اتاق مسکونی آن را انجام داد و جزو مشاغل روستایی و خانگی به حساب می‌آید.

نعمت‌الله دهقان نصیری ۴۵ ساله و اصلیتش به نایین اصفهان باز می‌گردد، کسی که ۲۳ سال در تهران در خیابان جمهوری مشغول به کار سیستم‌های صوتی بوده است و ۱۴ سال مغازه‌دار بوده و لیسانس حسابداری دارد، اما به خاطر نوسانات ارز و تحریم و دست آخر کرونا، از کار در بازار آشفته دست کشیده و کار پرورش میلورم را آغاز کرده و قصد دارد آنرا به صورت صنعتی گسترش دهد، تا هم برای بازار داخلی و هم برای ارزآوری و هم برای کار آفرینی در جامعه کاری کرده باشد.

کار پرورش سوسک تاریکی را از کجا آغاز کردید؟

از آنجا که به کار در طبیعت علاقه داشتم و با توجه به باغی که در منطقه گوزلدره زنجان داشتم و وجود میوه‌هایی مثل سیب در منطقه که مناسب خوراک میلورم است تصمیم به ایجاد کارگاه تولید میلورم در این روستا گرفتم.
در حال حاضر از مسؤولان برای مجوز درخواست کرده‌ام که قول مساعدت را از جهاد شهرستان و نظام مهندسی زنجان و مرکز گرفته‌ام.

تاکنون چه قدر تولید داشته‌اید؟

 با یک دوره پرورش در شروع حدود ۲۰۰ کیلو تولید داشته‌ام که بجای فروش آن برای افزایش مولد و اصطلاحا گله مولد استفاده کرده‌ام.
پرورش میلورم کار تمیز و در عین حال ساده ولی پر زحمت است که در ایران هستند افراد سابقه‌دار که در این مهم مرا یاری رسانده‌اند و من هر روز در حال یاد گرفتن هستم.
لارو میلورم از لحاظ پروتئین بسیار غنی حدود ۴۸ تا ۵۲ درصد زنده و خشک آن متغیر و از لحاط انواع ویتامین و مواد معدنی و فیبر سرشار است.

خوراک لارو میلورم چیست؟
بستر این لارو از سبوس گندم و سبوس برنج تشکیل می‌شود و همچنین سوسک‌های مولد هم با استفاده از همین مواد به کار تخمگذاری مشغول هستند.
هر ۱۰ روز بستر سوسک‌ها تعویض می‌شود و کار پرورش با بستر پر از تخم شروع می‌شود در بیشتر کشورها به خاطر گران بودن سبوس امکان تولید ارزان میلورم وجود ندارد و این خود بهترین علت تولید و صادرات آن است، میلورم در کشورهای اروپایی و امریکایی طرفداران زیادی دارد و در آسیا بیشتر کشورهای عربی خریداران خوبی برای میلورم هستند که این خود منبع ارزآوری بسیار مناسبی برای کشور است.
هر دوره پرورش حدود ۴۵ تا ۹۰ روز بسته به تراکم و تغذیه و شرایط دمایی در نوسان است.

حمایت از طرح‌های اشتغالزای روستایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر حمایت از کارآفرینی و اشتغال تصریح کرد: از کارآفرینی و ایجاد اشتغال به ویژه در روستاها حمایت می‌کنیم.

جواد تاراسی با اشاره به معرفی برای دریافت تسهیلات از جمله اقداماتی انجام شده در راستای حمایت از کارآفرینی در روستاهاست، افزود: کمک به دریافت مجوزهای لازم نیز از جمله اقدامات دیگر برای حمایت از کارآفرینی در مناطق روستایی است.

وی استان زنجان را از مناطق مستعد در بحث اشتغال روستایی برشمرد و گفت: ارائه مشاوره به کارآفرینان نیز از دیگر اقداماتی است که جهاد کشاورزی استان در این زمینه در اولویت قرار داده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12245

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.