8
نگاه "تبریزمن" به حوادث رانندگی سریالی آزادراه تبریز - سهند؛

تصادف در کنار لاین دوچرخه!؟

  • کد خبر : 12360
  • ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
تصادف در کنار لاین دوچرخه!؟
علیرغم برف‌روبی سطح آزادراه، آب ناشی از ذوب برف داخل لاین دوچرخه و هدایت آن به سوی جاده اصلی موجب لغزندگی آزادراه شده و سرعت زیاد خودروها نیز سوانح بعضاً جبران‌ناپذیر را رقم می‌زند!
به گزارش آژانس خبری تبریزمن، ظاهراً حواشی آزادراه تازه افتتاح شده تبریز – سهند تمام شدنی نبوده و تا زمان اتمام فصل سرما، هر از چند گاه خبر تصادف شدید خودروها به گوش می‌رسد که قابل تامل است.
برخی ها نوع ساخت آزادراه را سبب اصلی وقوع حوادث قلمداد می کنند و قشر دیگری از کارشناسان و آگاهان امر، لاین دوچرخه موجود در حاشیه مسیر را مزید بر علت می‌دانند، اما هرچه باشد حفظ جان و مال شهروندان باید در اولویت کاری مسئولان مربوطه قرار گیرد.
ابتکار دوچرخه سواری در مسیر ابتدایی آزادراه این روزها به مسئله ای جدید تبدیل شده است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد زیرا “با مانع” یا “بدون مانع” بودن لاین دوچرخه در رفع مشکل برخورد خودروها تاثیرگذار است.
▪️تداوم سوانح جبران ناپذیر با سرعت زیاد خودروها و نواقص آزادراه
کلنگ ساخت آزادراه تبریز – سهند در سال ۸۹ به زمین زده شد تا ساکنان شهر جدید سهند که بخش عمده‌ای از آنان را سرریز جمعیت کلان‌شهر تبریز تشکیل می‌دهند بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تبریز دسترسی داشته باشند.
این طرح مهم در طی سال‌های گذشته به‌ طور مکرر به تأخیر افتاد و حال، افتتاح آن در یک ماه اخیر با وقوع چند تصادف زنجیره ای همراه شد که موجب به چالش کشیده شدن این پروژه گردید.
آزادراه تبریز ـ سهند که اخیراً با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید به عقیده کارشناسان، ایمنی لازم را برای تردد خودروها ندارد و باید بیش از این به اصول ایمنی و تجهیزات جاده‌ای آن توجه شود.
وقوع حوادث رانندگی و برخورد خودروها در روز افتتاح، چند روز پس از افتتاح و هفته گذشته نشان داد ایمنی مسیر به ویژه در فصل سرما و یخبندان اصلاً مناسب نبوده و نیازمند توجه افزون‌تر است.
در واقع علیرغم برف‌روبی سطح آزادراه، آب ناشی از ذوب برف داخل لاین دوچرخه و هدایت آن به سوی جاده اصلی موجب لغزندگی آزادراه شده و سرعت زیاد خودروها نیز سوانح بعضاً جبران‌ناپذیر را رقم می‌زند!
▪️جداول لاین دوچرخه مانعی برای انجام برف روبی و محلول پاشی!
تصادف چند خودرو در روزهای اخیر نشان داد که این بار محل وقوع حادثه جزو حریم شهر جدید سهند بوده و با تابلوهای نصب شده، مشخص گردیده است.
سوال کارشناسان اینجاست با کدام معیار و استانداردهای بین‌المللی و کشوری در آزادراهی که سرعت تردد در آن ۱۱۵ کیلومتر از سوی مسئولان ذیربط ترافیک مصوب گردیده، خط دوچرخه سواری در ۵ کیلومتر پایانی از طرف تبریز و نیز ۵ کیلومتر آغازین آزادراه از سوی شهر جدید سهند طراحی و با بلوک‌های بتنی، همچنین نصب تابلو ایجاد گردیده است؟!
آنها معتقدند؛ جداسازی لاین دوچرخه و ۳ باند آزادراه به صورت رفت و برگشت با موانع موقت مورد اشاره، مانع انجام وظیفه ماشین‌آلات برفروبی و محلول‌پاشی شده و باقیمانده نزولات آسمانی در روزهای آفتابی ذوب شده و بدلیل برودت هوا که گاهاً به منفی ۲۰ درجه نیز می‌رسد موجب یخ‌زدگی مجدد آزادراه و نهایتأ موجب سوانح رانندگی می‌گردد!
▪️کاهش لغزندگی و تصادفات با ایجاد کانیوو حاشیه‌ای و هدایت آب‌های سطحی!
عضو هیئت مدیره شرکت عمران سهند با اشاره به اینکه نگهداری از لاین دوچرخه جزو تعهدات ماست گفت: جداول جداکننده مسیر نیز برای ایمنی دوچرخه‌سواران در مسیر ویژه ایجاد شده است لذا باید توجه داشت موانع ترافیکی در مسیرهای استاندارد نوع یک حتماً باید موجود باشند.
فرهاد سعیدی ادامه داد: وقتی برف می‌بارد باید عمل نمک باشی انجام شده و کارگران نیز برای تمیز نمودن لاین دوچرخه اقدامات لازم را به عمل آورند اما حقیقت این است که در آینده نزدیک که فاز ۵ شهر جدید سهند در اطراف کیلومتر ۵ آزادراه تشکیل خواهد شد لاین دوچرخه موجود به طور حجم مورد استفاده شهروندان قرار خواهد گرفت.
وی افزود: در حقیقت، با افزایش رشد خودروها و تردد آنها در مسیر آزادراه، باید حفظ جان و ایمنی دوچرخه‌سواران به صورت کامل تامین گردد و ایجاد موانع ترافیکی اصلی‌ترین اقدام برای صیانت از این عزیزان می‌باشد لذا با حذف جداول جداکننده لاین دوچرخه مخالف هستیم و در آینده، نتایج مثبت این پروژه ملموس خواهد گردید!
شهرام صادق زاده
لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12360

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.