8

اصل غافل‌گیری، شیوه مرسوم دولت!/ زیان‌های میلیونی تولیدکنندگان از قطعی برق

  • کد خبر : 12439
  • ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
اصل غافل‌گیری، شیوه مرسوم دولت!/ زیان‌های میلیونی تولیدکنندگان از قطعی برق
درکنار کمبودهای انرژی و دلایل آن که مفصل بحث شد، روی دیگر خاموشی‌ها، بی تدبیری مسئولان برق در اطلاع رسانی برای قطعی بود که موجب زیان های میلیونی برای تولیدکنندگان شد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن علاوه بر مطالبی که از روز گذشته در خصوص قطعی برق و دلایل آن منتشر شد، تعداد زیادی از فعالان اقتصادی در تبریز، از این اتفاق زیان برده‌اند. قطعی برقی، آنهم بدون اطلاع رسانی قبلی شاید برای مصارف خانگی تحمل پذیر باشد اما برای مصارف تجاری و صنعتی غیرقابل قبول است.

هرچند پیام‌هایی از آسیب رسیدن به تجهیزات الکترونیکی منازل رسیده، اما حجم پیام‌های ارسالی از سوی مشاغل و کارگاه‌های تولید که قطع ناگهانی و چند ساعته برق موجب زیان‌های جدی مالی به آن‌ها شده، بسیار زیاد است.

با پیگیری از چند واحد تولیدی صحت و سقم این موضوع را بررسی کرده است. مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدی شیرینی، پشمک و نوقا، مستقر در شهرک صنعتی شهید رجایی، از جمله افرادی است که در گفت‌وگو با آناج به ضرر چند ده میلیونی خود اشاره میکند.

زیان چند میلیونی به صنعت شیرینی

قاری راثی میگوید: در کارخانه ما، دیگ‌هایی وجود دارد که با برق کار میکنند و بیش از ۲۵۰ کیلو ظرفیت دارند. وقتی برق قطع میشود، این مواد پس از دقایقی فاسد شده یا دیگر به درد تهیه محصولاتمان نمیخورند.

وی در ادامه به کارخانه‌های شیرینی و آبنبات سازی هم اشاره میکند و می افزاید: وضعیت ما نسبت به این نوع کارخانه‌ها بهتر است. شاید تنها ضرر و زیان ما، خراب شدن مواد اولیه‌مان باشد، اما مکانیزم کارخانه‌های آبنبات سازی به گونه‌ای است که در صورت قطع شدن برق، ماده اولیه آب نبات در داخل مخزن منجمد شده و دیگر هیچ راهی به جز تعویض و دور انداختن مخزن نمی‌ماند.

عواقب قطعی برق در صنعت قطعه‌سازی

به سراغ یکی دیگر از شرکت‌های تولیدی همین شهرک میرویم. پورشریف، رئیس کارگاه تولیدی قطعه سازی است. او میگوید: وقتی برق به صورت ناگهانی قطع میشود، بسیاری از قطعات ریز و درشت ما که در داخل دستگاه‌ها در حال کار کردن هستند، دچار آسیب‌های جدی میشوند و باید تعویض شوند که علاوه بر هزینه زمان بر نیز هست.

وی می‌افزاید: علاوه بر این خسارت‌ها، تعطیلی کارخانه و توقف تولید زیانی مضاعف برای کارگران و تولید کننده است.

گلایه شدید از عدم اطلاع‌رسانی

«اولین بار بود که بدون اطلاع قبلی، برق را قطع کردند.» این جمله را بسیاری از کارگاه‌های تولیدی مطرح میکنند و از آن گله‌مند هستند. راثی میگوید: قبل از این مخصوصا در فصل تابستان وقتی برق‌ها قطع میشد، طبق زمانبندی و اعلام قبلی اداره برق، میدانستیم که برق از چه ساعتی قطع خواهد بود و بر این اساس تدبیر میکردیم.

پورشریف در ادامه میگوید: اکثر اوقات، اداره برق اطلاع رسانی میکرد و در زمان هایی که اطلاع رسانی مقدور نبود با ارسال پیامک به روسای واحدهای تولیدی، به آنها اطلاع میداد که چه زمانی برق قطع خواهد شد اما این بار چنین اتفاقی نیافتاد و همکاران به شدت ناراحت شدند و هم متضرر.

اصل غافل‌گیری، شیوه مرسوم دولت تدبیر و امید!

قطعی‌های برق در استان و کشور یک روی دیگر سکه داشت. درکنار کمبودهای انرژی و دلایل آن که مفصل بحث شد، روی دیگر خاموشی‌ها، بی تدبیری مسئولان برق در اطلاع رسانی برای قطعی بود.

هرچند طبق قانون، زیان‌های ناشی از قطعی برق بر عهده شرکت برق است اما بسیاری معتقدند گرفتن ضرر و زیان، گذر از هفت خان رستم بوده و بهتر است بیخیالش شد اما در موضوع بی‌تدبیری، ظاهرا این نوع از مدیریت به مدل اصلی دولتمردان تدبیر و امید تبدیل شده است.

استفاده از اصل غافلگیری، بارها توسط دولت در موضوعات مختلف علیه مردم به کار گرفته شده که نمونه آن، ماجرای تصمیم‌گیری نرخ بنزین در آبان ماه ۹۸ است!

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12439

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.