9

شرکت‌های استان اردبیل آماده مشارکت در بازسازی قره‌باغ هستند

  • کد خبر : 12456
  • ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
شرکت‌های استان اردبیل آماده مشارکت در بازسازی قره‌باغ هستند
استاندار اردبیل گفت: شرکت‌های بزرگ این استان آماده مشارکت در بازسازی منطقه قره‌باغ جمهوری آذربایجان با استفاده از فناوری روز هستند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، اکبر بهنامجو روز پنجشنبه در جلسه گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان افزود:شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی بزرگ استان که با توانمندی و کارایی بالا در امر ساختمان سازی ،راهسازی و شهرسازی فعال هستند می‌توانند در بازسازی قره باغ مشارکت فعالی داشته باشند ضمن اینکه در این مشارکت هدف اصلی جمهوری اسلامی ارایه خدمات بهینه به کشور آذربایجان بعنوان یک کشور همسایه با اشتراکات دینی و فرهنگی می باشد.

وی اظهار کرد: این فرصت خوبی برای شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ،صنعتی ،کشاورزی و گردشگری استان اردبیل  است که باید از آن بصورت بهینه استفاده شود.

بهنامجو با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی باید اطلاعات کافی در بازسازی قره‌باغ را داشته باشند افزود: این شرکت‌ها باید مطالعات لازم را در بازسازی قره باغ داشته باشند تا بتوانند بهترین خدمات را در جمهوری آذربایجان انجام دهند.

استاندار اردبیل تشریح کرد: حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره‌باغ رفاقتی است نه رقابتی و باید تلاش شود با ایجاد کمیسیون‌های مشترک و ایجاد کمیته تخصصی خلا ها و نارسایی‌های موجود در بازسازی قره باغ  شناسایی شود .

بهنام‌جو، اجرای موفق پروژه‌ها در بازسازی قره‌باغ توسط شرکت‌های ایرانی را موجب سرافرازی کشورمان دانست و گفت: به محض اعلام طرف آذری و معرفی طرح‌ها و نقشه راه بازسازی، تیم‌ها و شرکت‌های استان اردبیل برای بازسازی قره‌باغ اعزام خواهند شد.

وی همچنین خواستار تسریع در احداث شهرک صنعتی مرزی و بارانداز مرزی در شمال استان اردبیل شد و افزود: با تامین زمین مورد نیاز در آینده نزدیک ایران آماده احداث شهرک صنعتی مرزی و بارانداز در شمال استان خواهد بود و لازم است که طرف آذری نیز آمادگی خود را در این زمینه اعلام کند تا کارها با سرعت پیگیری شود.

منطقه قره‌باغ و قسمت‌های مهمی از خاک جمهوری آذربایجان شامل شهرستان‌های آغدام، جبرائیل، فضولی، زنگیلان، قبادلی، شوشا، خوجالی، کلبجر و خوجاوند که حدود ۳۰سال پیش به اشغال نیروهای ارمنستان در آمده بود در جنگ ۴۴ روزه از اشغال ارامنه خارج شد.

جنگ قره‌باغ که از ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰(۶ مهرماه ۱۳۹۹) بین ارتش جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان آغاز شده بود در تاریخ ۹ نوامبر(۱۹ آبان ۱۳۹۹) با امضای توافق و بیانیه مشترک بین الهام علی‌اوف، ولادیمیر پوتین و نیکول پاشینیان روسای جمهوری آذربایجان و روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان به آتش بسی منجر شد که از ساعات ۲۴ همان روز به اجرا درآمد.

بر اساس این آتش بس مقرر شد که ارمنستان و آذربایجان اسرای جنگی و اجساد کشته شدگان را مبادله کنند و علاوه بر این نیروهای مسلح ارمنستان تا یکم دسامبر به ترتیب از شهرستان‌های کلبجر، آغدام و لاچین عقب‌نشینی کند که این اقدامات در مودعد مقرر انجام شد.

ارتش ارمنستان در ۲۰ نوامبر(۳۰ آبان ۱۳۹۹) از شهرستان آغدام، در روز ۲۵ همین ماه(۵ آذرماه ۱۳۹۹) نیز از شهرستان کلبجر و در روز ۳۰ نوامبر(۱۰ آذرماه ۱۳۹۹) از شهرستان لاچین عقب‌نشینی کرد.

پس از آزادی کامل این مناطق جمهوری آذربایجان اعلام کرد که مناطق آزاد شده که به طور کامل تخریب شده است، در مدت پنج سال بازسازی خواهد کرد.

بر این اساس، سفارت ایران در باکو و استانداران استان‌های مرزی کشورمان در صدد هستند تا مقدمات حضور طرف ایرانی در بازسازی منطقه قره‌باغ را فراهم کنند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12456

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.