9

ژئوپارک ارس درانتظار سفر ارزیابان یونسکو/ تعویق ارزیابی تا ۲۰۲۱

  • کد خبر : 12403
  • ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
ژئوپارک ارس درانتظار سفر ارزیابان یونسکو/ تعویق ارزیابی تا ۲۰۲۱
ژئوپارک ارس برای جهانی شدن همچنان منتظر پایین آمدن تب کرونا و سفر ارزیابان یونسکوست چون سفری که قرار بود کارشناسان در ایران داشته باشند، به سال ۲۰۲۱ موکول شد.
به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، بیش از ۳ سال است که اقدامات اجرایی برای تهیه پرونده ژئوپارک ارس انجام شده است. قرار بود آذر سال ۹۸ این پرونده به شورای جهانی ژئوپارک‌های یونسکو تحویل داده شود و اوایل خردادماه سال ۹۹ نیز ارزیابان یونسکو برای بررسی وضعیت به ارس سفر کنند.
اسفند سال ۹۸ نتیجه نهایی پرونده و اعلام تأیید پرونده و موفقیت و ورود به مرحله ارزیابی میدانی از سوی یونسکو اعلام شد. همه اقدامات برای جهانی شدن پرونده ژئوپارک ارس انجام شده بود، که شیوع ویروس کرونا سفر ارزیابان را به تعویق انداخت.
ارزیابان یونسکو هر ۴ سال یک‌بار ژئوپارک‌های ثبت‌شده را نظارت می‌کنند تا اگر خارج از معیارها رفتار شده باشد آنها را از ثبت جهانی خارج کنند و یا شرایط جهانی شدن آنها را مورد کارشناسی قرار دهند.
بنابراین با وجود اینکه ژئوپارک ارس موفق شده بود نظر کارشناسان برای ورود به مرحله ارزیابی کسب کند، اما کرونا موجب شد نه تنها این سفر به ایران لغو شود بلکه ارزیابی ژئوپارک های دیگر در جهان نیز معلق بماند.
در تازه‌ترین اقدام، شورای جهانی ژئوپارک‌های یونسکو به همه کشورهای دارای ژئوپارک اعلام کرده ارزیابی‌ها به سال ۲۰۲۱ موکول خواهد شد. البته در صورتی که شیوع ویروس کرونا باز هم مانع سفر ارزیابان نشود.
در این مدت ژئوپارک های جهان همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. ژئوپارک ارس نیز با ادامه فعالیت‌های خود، به جهانی شدن نزدیک می‌شود تا پس از ارزیابی کارشناسان در فهرست جهانی قرار گیرد.
لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12403

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.