7
مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی:

هیچ واحد صنعتی نمی‌تواند ادعا کند که آلاینده نیست/ برخورد با واحدهای خاطی

  • کد خبر : 12650
  • ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
هیچ واحد صنعتی نمی‌تواند ادعا کند که آلاینده نیست/ برخورد با واحدهای خاطی
مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: هیچ واحد صنعتی نمی‌تواند ادعا کند که آلاینده نیست، اگر واحد صنعتی می‌خواهد ثابت کند آلاینده نیست باید ادعای خود را در عمل نیز ثابت کند، هر سازمان باید متولی و جوابگوی مباحث خود در حوزه محیط زیست باشد.
به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، “حسن عباس نژاد” مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در نشستی با حضور خبرنگاران گفت: اداره حفاظت محیط زیست استان با کسی عقد اخوت نبسته است و با احدی تعارف ندارد.
وی ادامه داد: بدترین آفت در خصوص محیط زیست، درگیر شدن با حواشی‌ها است، احترام تمام کارخانه های صنعتی و کارآفرینان بر ما واجب است اما این دلیل نمی شود که در مرکز استان کارخانه های آلاینده فعالیت خود را بدون در نظر گرفتن آلاینده ها انجام دهند.
عباس نژاد با تاکید بر اینکه با کسی عقد اخوت نبسته ایم، گفت: همیشه خود را پاسخگوی هر طیفی در جمهوری اسلامی می‌دانیم‌ و با کسانی که در هر گرایشی فعالیتشان در راستای آلودگی هوا باشد مقابله خواهیم کرد.
وی ادامه داد: هیچ واحد صنعتی نمی‌تواند ادعا کند که آلاینده نیست، اگر واحد صنعتی می‌خواهد ثابت کند آلاینده نیست باید ادعای خود را در عمل نیز ثابت کند، هر سازمان باید متولی و جوابگوی مباحث خود در حوزه محیط زیست باشد.
عباس نژاد در پاسخ به سوالی درباره توضیح استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید رجایی تبریز، گفت: ماجرای استفاده از سوخت مازوت پس از پیگیری های بعمل آمده نتیجه این بود که وقتی نفت فرآوری می‌شود، ۲۵ درصد آن به عنوان مازوت باقی می‌ماند که به کشورهای دیگر صادر می‌شد، اما با توجه به تحریم ها دیگر امکان فروش آن نبود و امکانی نیز جهت امحاء آن نیست، چنانکه مقداری در کشتی‌ها و انبار ذخیره شد اما دیگر امکان نگهداری نبود و علی‌رغم میل باطنی مسئولین و بالاجبار مجوز آن را جهت استفاده در نیروگاه‌ها ارائه کردند.
وی اضافه کرد: ۲۵ درصد مازوت باید به نحوی مدیریت شود تا به محیط زیست آسیب نرساند، علی رغم میل باطنی مدیران محیط زیست، مجوز استفاده توسط شورای عالی امنیت ملی صادر شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: استفاده از مازوت اولویت نبود اما وقتی خاموشی‌ها پیش آمد مجبور به صدور مجوز شدیم، البته در تبریز با کمک استاندار و دستگاه قضا استفاده از مازوت را ممنوع و شیرهای آن را پلمپ کردیم.
وی تاکید کرد: استاندارد استفاده از مازوت ۱۷۰۰ میلی گرم بر متر مکعب است ولی اگر از این اندازه حتی یک میلی گرم تجاوز کند، علاوه بر اینکه جرایم آلودگی اخذ و آن واحد به عنوان تولیدکننده‌ی آلاینده باید به دادگاه معرفی شود.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه آذربایجان شرقی جزو استان‌هایی است که بیشترین میزان صنایع بازیافتی را دارد برهمین اساس برخی واحدهای صنعتی که در اطراف تبریز بودند شبانه پسماند سوزی می‌کردند البته با جلوگیری از این اقدام، تاحدودی از آلودگی هوا کاسته شده است، از اوایل این هفته نیز بحث پایش‌های شبانه در استان فعال شده و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم واحدهای فعال پسماند بسوزانند.
وی ادامه داد: با هر واحد خاطی که فعالیت خارج از استاندارد داشته باشد برخورد خواهیم کرد و با هیچ طیف و گروهی مماشات نداریم.
عباس نژاد اذعان داشت: تا جایی که  توان داریم سعی خواهیم کرد که فعالیت خارج از چهارچوب و غیراستاندارد برای واحد تولیدی گران تمام شود، البته گران تمام شدن به معنای درآمدزایی نیست بلکه جهت ممانعت و حتی تشویق به اصلاح فرآیند و از بین بردن آلودگی است، ما مشتاق و موافق توسعه واحدهای صنعتی و ازدیاد اشتغال هستیم اما این شرط را که سلامتی مردم مقدم است را سرلوحه کار خود قرارداده ایم.
وی همچنین از عدم شفاف سازی شهرداری در خصوص محل هزینه کرد عوارض آلایندگی، یادآورشد: می‌دانیم که شهرداری این درآمد را به محل حفاظت از محیط زیست و فضای سبز صرف می‌کند، اما طبق ضوابط باید با مشورت کارشناسان ما این امر صورت پذیرد، همچنین نگهداری ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نیز بر عهده شهرداری است که باید اهتمام زیادتری جهت کالیبراسیون و… داشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در رابطه با فرآوری معدن اندریان توضیح داد: بدون استعلام از اداره کل حفاظت از محیط‌ زیست مجوز بهره برداری داده شده بود که ما از آلودگی این معدن شکایت کردیم که برائت گرفتند، شورای تسهیل و رفع موانع تولید برای این معدن مجوز صادر کرده بود که جهت برائت گرفتن استفاده نمودند و چون دستگاه دولتی نمی‌تواند از دستگاه دولتی دیگر شکایت کند ما نتوانستیم از صمت شکایت کنیم ولی شرط نمودیم که مجوزهایی که از طرف سازمان صمت به ما می‌آید موافقت نخواهیم کرد و باید باهم تعامل داشته باشیم.
در ادامه “احمد رحمانی” مدیرعامل خانه محیط‌زیست تبریز به مطالبات مردمی در خصوص آلودگی معدن اندریان پرداخت و گفت: همکاری تمام حوزه‌ها لازم است و تخلفات عدیده‌ای داشت که بررسی کرده و جواب قانع کننده نگرفتیم و آخر کار مستقیماً به ریاست قوه قضائیه نامه نگاری کردیم تا از ایشان پیگیری شود که نتایج به‌دست آمده خوشحال کننده بود.
لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12650

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.