7
یک تحلیلگر بازار سرمایه:

بورس در وضعیت حباب منفی قرار دارد

  • کد خبر : 12709
  • ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
بورس در وضعیت حباب منفی قرار دارد
یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان این‌که در مردادماه سالجاری و وضعیت اوج بازار بورس، حباب مثبت وجود داشت و قیمت‌ها به بیش از ارزش ذاتی سهام افزایش یافته بود، گفت: اکنون نیز بورس در یک حباب منفی قرار دارد و اکثر سهم‌ها دارای ارزشی کمتر از ارزش ذاتی هستند که امیدواریم این وضعیت با حمایت دولت بهبود یابد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا محمدحسن قزوینیان، در خصوص آخرین وضعیت بازار بورس، گفت: بورس در حالت ریزش قرار ندارد بلکه در حال سقوط است، جالب است که اکنون بازار در شاخص منفی و وضعیت قرمز قرار دارد اما شرکت‌های مستقر در بازار، شرایط خوبی دارند و در گزارش‌های مالی سه ماهه، شش ماهه و …  آن‌ها نیز می‌توان دید که همگی وضعیت مثبت داشته و اکثرا سودده هستند.

وی با بیان این‌که روند منفی شاخص بورس با وجود وضعیت خوب شرکت‌ها معنایی ندارد، گفت: می‌توان گفت که این وضعیت تنها یک دستکاری از سوی دولت می‌تواند باشد، وگرنه از راه دیگری نمی‌توان سقوط ۷۰ درصدی قیمت‌ها را توجیه کرد.

وی با بیان این‌که تنها راه حل بهبود وضعیت بورس، حمایت دولت است، گفت: با این روند نمی‌توان تا عید و یا حتی تا خرداد ماه وضعیت مثبت و بهبود شاخص‌ها را مشاهده کرد، چرا که اکنون بیشتر انتظارات جامعه و دولتمردان به سمت کاهش قیمت دلار و تورم سوق یافته است.

قزوینیان افزود: در دوره‌ی اوج بورس، اعتماد به دولت و ورود پول‌های جدید به بورس، قیمت‌ها را در بازار بورس به حد بالایی رساند، اما اکنون اعتماد چندانی از سوی مردم به وضعیت موجود وجود ندارد و مقداری از پول‌های جدیدی که در دوره قبلی وارد بازار شده بودند نیز تخلیه شده‌اند، به همین دلیل، فشار فروش و صف فروش وجود دارد.

وی متذکر شد: شاید یکسال طول بکشد تا تمامی این پول‌های جدید از بازار تخلیه شوند و پس از آن، بازار به روال عادی خود بازگردد؛ در طی این یکسال نیز امکان سقوط تند قیمت وجود ندارد، چرا که در این حالت قیمت‌ها به صفر می‌رسد، اما می‌توان گفت که در طی این مدت، بازار به حالت نوسانی خواهد بود.

وی با بیان این‌که اکنون شرکت‌های بسیاری در بازاربورس، ارزش ذاتی بالاتری نسبت به قیمت‌ها دارند، گفت: به نظر نمی‌رسد که تا دو سال آتی، بتوان به شاخص دو میلیون رسید و با این روند بازار، چند سال طول خواهد کشید تا سقف قبلی را ببینیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر این‌که وضعیت بورس زمانی می‌تواند سبز شود، که دولت حمایت کند، اظهار کرد: دولت باید اعتماد را به بازار سرمایه بازگرداند، پول‌های جدیدی وارد بازار شوند و حتما حجم مالی حداقل در یک هفته، بالای ۲۰ الی ۲۵ هزار میلیارد تومان باشد تا منجر به رشد شاخص شود، ولی انجام این روند مشکل به نظر می‌رسد.

وی گفت: البته اکنون افراد حقیقی و حقوقی با سرمایه و پول‌های بالا منتظر هستند تا شاخص، یک میلیون و ۶۰۰ هزار را رد کند و سپس وارد بورس شوند و فعلا بورس روند نوسانی و منفی خواهد بود.

وی در خصوص خرید یا فروش سهام در وضعیت کنونی، بیان کرد: اگر کسی تا به حال اقدام به فروش سهام خود نکرده است، پس اکنون در بازاری با وضعیت ۷۰ درصد اصلاح و ۵۰ درصد منفی، فروش سهام توجیه منطقی نخواهد داشت؛ فشار فروش در شاخص دو میلیونی قابل توجیه بود ولی در شاخص یک میلیون و ۱۰۰ هزار فروش معنایی ندارد.

قزوینیان با بیان این‌که اکنون قیمت‌ها، به میزان ارزش‌های دو سال پیش رسیده است، انگار که رشد تورم در طی این مدت هم تاثیری بر بورس نداشته است، اظهار کرد: اکنون اگر کسی سهمی را بخرد، در بدبینانه ترین حالت، ۲۰ درصد ضرر خواهد کرد، ولی کسی که در شاخص دو میلیونی سهام خریده اکنون ۸۰ یا ۷۰ درصد ضرر کرده است.

وی ادامه داد: در روند نزولی و قرمز بازار بورس، برخی سهم‌ها سقف قبلی خود را دیده‌اند، ولی هنوز نمادهای شاخص ساز نتوانسته‌اند، سقف قبلی را بار دیگر ببینند و شاید خیلی وقت مانده تا این امر اتفاق بیفتد.

وی در خاتمه با بیان این‌که تحلیل روند آتی بازار بورس به مرحله غیرقابل پیش بینی رسیده و دیگر نمی‌توان وضعیت را با احتمال‌های بالا برای هفته‌های آتی بیان کرد، گفت: اکنون تنها کسانی که نسبت به روند بازار بورس آشنایی دارند و از اتفاقات پیش رو خبر دارند، افراد حقوقی سهام شاخص ساز هستند؛ این قشر که شامل بخش دولتی هستند، اطلاع دارند که بازار از چه تاریخی صعود خواهد کرد و یا کف شاخص چقدر خواهد بود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12709

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.