9
قربان حاضر، سفالگر اردبیلی:

سفال، روح هنرمندانه دمیده بر خاک و گل

  • کد خبر : 12640
  • ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
سفال، روح هنرمندانه دمیده بر خاک و گل
سفالگری از جمله صنایع‌دستی مهم به شمار می‌رود که با دمیدن روحی تازه بر خاک و گل، اجسام و تولیدات در خور تحسین و زیبا به دست هنرمند سفالگر اردبیلی تولید می‌شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن استان اردبیل با توجه به ظرفیت‌های موجود آن از جمله مناطقی به شمار می‌‌رود که هنرمندان شاخصی در حوزه صنایع‌دستی پرورش داده و افتخارات متعددی را برای استان در هنرها و رشته‌های مختلف صنایع‌دستی برای منطقه کسب کرده‌اند.

سفالگری از جمله صنایع‌دستی مهم به شمار می‌رود که با دمیدن روحی تازه بر خاک، اجسام و تولیدات در خور تحسین و زیبا توسط هنرمند سفالگر تولید می‌شود و در این هنر صنعتگران مختلفی در استان اقدام به فعالیت و تولید می‌کنند.

از جمله هنرمندان شاخص در این حوزه در استان، قربان حاضر است که بیش از ۱۵ سال به کار سفال سرامیک مشغول بوده و علاوه بر فعالیت تولیدی در این حوزه به آموزش این هنرصنعت به علاقمندان پرداخته و زمینه برای ورود آنها به بازار کار و تولید را فراهم کرده است که در ادامه گفت‌وگویی با این هنرمند را می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی و از نحوه شروع فعالیت خود در حوزه صنایع‌دستی بگویید.

قربان حاضر هستم متولد سال ۱۳۵۵ در روستای جبه‌دار از روستاهای استان اردبیل، بعد از اینکه کاردانی گرافیک را به پایان رساندم از استاد انوشفر که از اساتید بزرگ ایران است سفالگری را آموختم.

بعد از اتمام دوره آموزش و فراگیری این صنعت به اردبیل بازگشته و کارگاه سفالگری خود را راه‌اندازی کردم و در حال حاضر ۱۵ سال است که در این رشته فعالیت می‌کنم و از ورود به این رشته راضی هستم.

اغلب کارهای تولیدشده در این کارگاه از جنس سفال خاکستری آذربایجان است که در کوره سنتی با دوده پخت می‌شود که بدون رنگ و لعاب و به رنگ خاکستری هستند و مربوط به دوره ماننا است و در کنار آن سفال مدرن هم تولید می‌شود.

شیوه کار و تولید در رشته سفال سرامیک به چه نحوی است؟

در ابتدا خاک رس که از معادن اردبیل و از اطراف عنبران تهیه می‌شود، مهیا کرده و در حوضچه‌ها آماده می‌کنیم، گل حاصله برای تولید در سفال سرامیک باید به طور کامل ورز داده شود.

پس از عمل‌آوری گل رس هم می‌توان برای نقش برجسته و هم به صورت ریخته‌گری و سرامیک از آن استفاده کرد و اجسامی که در نظر داریم از آن تولید و روانه بازار فروش کنیم.

در بخش آموزش شاگرد چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟

از آغاز ورود به این کار شاگردان زیادی در این کارگاه این صنعت را آموخته و وارد بازار کار و درآمدزایی شده‌اند و در حال حاضر نیز فعالیت‌ها در زمینه تربیت شاگرد در آموزشگاه صنایع‌دستی اردبیل و کارگاه شخصی ادامه دارد، از این نیروها بعد از ارائه آموزش‌های لازم در خود کارگاه هم استفاده کنیم.

برای احیای هنر و صنعت کار را باید به دیگران هم آموخت و گسترش داد، از اهداف مهم بنده احیای سفال خاکستری آذربایجان است، که تربیت شاگران و ترغیب آنها به فعالیت در این رشته گامی برای احیای این صنعت به شمار می‌رود.

ورود شما به این رشته صنایع‌دستی با علاقه و خودخواسته بوده است؟

بله من علاقه خیلی زیادی به این رشته دارم و از کار و فعالیتم در آن رضایت کامل دارم، هرچند در اوایل با مشکلات زیادی به دلیل نبود حمایت‌های لازم روبه‌رو شدم ولی به دلیل علاقه زیاد به این رشته ادامه دادم و الان در کارم به نتایج خوبی رسیده‌ام.

علاقه زیاد من به این رشته سبب شد تا مشکلات پیش رو نتوانند از ادامه مسیر و فعالیت در آن منصرفم کنند و جلوی گرایش من به این رشته را بگیرند و با این علاقه و تلاشی که داشتم توانستم با راه‌اندازی کارگاه، به فعالیتم رونق دهم.

از بازار کار و درآمد این کار رضایت دارید؟

بازار کار این رشته اگر کار و تولید قوی بوده و مهارت بالایی پشت کار باشد رضایت‌بخش است و درآمد حاصل از آن در حد مناسبی است، فقط باید تلاش کرد تا روز به روز کیفیت کار بالا رفته و هر روز کاری قوی‌تر از قبل ارائه شود.

اصولا کارهای هنری و صنایع‌دستی وقتی می‌توانند به درآمدزایی مناسب و مطلوب برسند و به عنوان یک شغل ثابت به شمار روند که همراه با مهارت و علاقه باشد در غیر این صورت هنرمند در این مسیر ناامید شده و از کار فاصله می‌گیرد.

در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های صنایع‌دستی هم شرکت می‌کنید و آیا مقامی هم کسب کرده‌اید؟

قبلا در نمایشگاه‌های مختلف مثل نمایشگاه بین‌المللی در تهران حضور می‌یافتم اما در حال حاضر به دلیل مشغله زیاد نمی‌توانم در این نمایشگاه‌ها حضور یابم.

در مورد کسب مقام نیز به دلیل اینکه هیچ یک از آثار به جشنواره‌های مختلف ارسال نشده است، با وجود تعدد و تنوع تولیدات اما نتوانسته‌ام فعالیتی در این زمینه داشته باشم.

انتظارتان از مسئولان برای رونق و احیای این صنعت چیست؟

بزرگ‌ترین انتظار بنده حمایت از این هنرصنعت از لحاظ معنوی است تا این مهم سبب شود تا انگیزه و اشتیاق در کار ارتقا یافته و کیفیت تولیدات افزایش یابد، چرا که توجه به تولید مسیر را برای افزایش کیفی و کمی کار افزایش می‌دهد.

مسئولان می‌توانند با بازدید و حضور در کارگاه‌های صنایع‌دستی زمینه برای افزایش روحیه و انگیزه را فراهم آوردند تا احساس کنیم هنر و کار ما ارزشمند است.

در مسیر هنری از حمایت چه ارگان و مسئولانی بهره‌مند شدید؟

اخیرا شاهد حمایت معنوی مطلوب اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان و معاونت صنایع‌دستی از این رشته و کارگاه هستیم و حضور مسئولان این اداره‌کل در کارگاه و شنیدن درد دل فعالان و بازدید از بخش‌های مختلف کارگاه سبب شده تا نسبت به ادامه کار بیش از گذشته مشتاق‌ شویم.

برای تجهیز کارگاه نیز از تسهیلات ارائه‌شده این اداره‌کل بهره‌مند شدیم که احیای این رشته صنایع‌دستی در سایه این حمایت‌ها به طور قطع میسر خواهد شد.

توصیه شما به فعالان در این حوزه و علاقمندان ورود به این رشته چیست؟

هنرمند باید مثل کشاورز برای فروش محصولاتش تلاش کند و در این کار مهارت بالایی داشته باشد تا بتواند کارهایش را عرضه کند، پس کسی که در این رشته فعالیت می‌کند باید پشتکار بالایی در کنار علاقه به این رشته داشته باشد.

مردم ایران ذاتا هنرمند و هنردوست هستند و با توجه به اشیایی که از قبور باستانی کشف شده همچون ظروف زیبای کارشده، لوازم آرایش و خیلی چیزهای دیگر، می‌شود به این نتیجه رسید که مردم ما از گذشته‌های دور به هنر و زیبایی علاقه زیادی داشته‌اند، حتی وسایل روزمره زندگیشان را هم زیبا می‌کردند و دوست داشتند همه چیز اطرافشان زیبا باشد و ورود به عرصه هنر نیازمند این شناخت است.

هنرمند کسی است که کارش قابل کپی کردن نیست، آنقدر قوی و خاص کار می‌کند که هیچکس نمی‌تواند کاری شبیه کار او بیافریند، چون او کارش را با احساس انجام می‌دهد و این احساس از روحش سرچشمه می‌گیرد.

توصیه بنده به افرادی که در این رشته فعالیت داشته یا قصد ورود به این رشته دارند این است که فقط باید کار به حدی قوی باشد که قابلیت رقابت در بازار و با هنرمندان مختلف را داشته باشد چرا که در این رشته صنایع‌دستی ما با هنرمندان قوی و قدر رقابت می‌کنیم که پرداختن به تولید به شکل روزمره و بدون ارتقای سطح آن نمی‌تواند نتایج مد نظر را به دنبال داشته باشد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12640

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.