9
حال ناخوش بزرگ‌ترین دریاچه آب شور ‌خاور‌میانه؛

‌ آیا دریاچه اورمیه به حیات دوباره نزدیک‌تر می‌شود؟

  • کد خبر : 12745
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
‌ آیا دریاچه اورمیه به حیات دوباره نزدیک‌تر می‌شود؟
تراز، وسعت و حجم دریاچه اورمیه نسبت به مشابه سال گذشته روند کاهشی دارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن اهمیت احیای دریاچه اورمیه بر کسی پوشیده نیست و عدم احیای آن باعث مشکلات زیست محیطی و طوفان‌های نمکی شده و سلامت افراد ساکن در حوضه‌آبریز دریاچه اورمیه را تهدید می‌کند.

احیای دریاچه از بعد گردشگری نیز دارای اهمیت فراوانی است چون در سالیان گذشته که دریاچه اورمیه وضعیت مطلوبی داشت، از سراسر ایران و جهان، گردشگران به سمت آذربایجان‌غربی و شهر اورمیه روانه شده و از آب شور دریاچه و لجن‌ آن برای درمان استفاده می‌کردند و امکان اقامتی و هتل‌ها نیز رونق گرفته بودند.

بنابراین احیای نگین آبی آذربایجان‌ می‌تواند به اقتصاد استان نیز کمک کند و از سوی دیگر آرتمیای دریاچه اورمیه به عنوان طلای سرخ مطرح است و گفته می‌شود هر کیلو آرتمیا از نظر ریالی برابر با ۲۰۰ بشکه نفت بوده و صادرات آن از لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی از وجود هزار بیکار به ویژه بیکاران تحصیل کرده رنج می‌برد، احیای دریاچه اورمیه به صورت غیرمستقیم به اشتغال‌زایی مردم ساکن در این منطقه نیز کمک خواهد کرد.

دولت‌های یازدهم و دوازدهم در شعارهای خود تاکید کرده که بر احیای دریاچه اورمیه مصمم است و به همین دلیل اعلام شده که تمامی پروژه‌های سخت‌افزاری دریاچه اورمیه را تا پایان دولت افتتاح خواهند کرد.

یکی از پروژه‌های مهم احیای دریاچه اورمیه علاوه بر تصفیه‌های خانه‌های بزرگ اورمیه و تبریز، تونل انتقال آب به دریاچه است و در این راستا ۱۱ دی ماه امسال بود که سد کانی‌سیب با حضور مسئولان کشوری و استانی و از طریق ویدئوکنفرانس توسط رئیس جمهور افتتاح شد، این سد نقش فراوانی در احیای دریاچه اورمیه دارد چون سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب را به دریاچه اورمیه روانه خواهد کرد و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز اخیرا برای تکمیل طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه اورمیه تاکید کرده است.

باید تمامی امکانات و تجارب موجود کشور به کمک احیای دریاچه اورمیه آیند

عیسی کلانتری اخیر در بازدید خود از پروژه‌های احیای دریاچه اورمیه، از طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه اورمیه دیدن کرده و اعلام کرد که رئیس جمهور نیز احیای دریاچه، توجه و حساسیت ویژه‌ای دارد.

معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: باید تمامی امکانات و تجارب موجود کشور به کمک احیای دریاچه اورمیه آیند.

گفته می‌شود که هم اکنون مجموعه بخش‌های مختلف طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه اورمیه به ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و یک هزار و ۴۵۰ متر از حفاری تونل ۳۶ کیلومتری باقی مانده است.

همچنین از ابتدای این طرح تاکنون دو هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان برای عملیات اجرایی بخش‌های مختلف آن هزینه شده که ۵۹۵ میلیارد تومان آن تنها طی سال جاری پرداخت شده و مبلغ ۷۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل عملیات باقیمانده در روزهای آینده تامین اعتبار می‌شود.

روند کاهش دریاچه اورمیه نسبت به مشابه سال گذشته

مدیراستانی ستاد احیای دریاچه اورمیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه اورمیه اظهار داشت: امروز تراز دریاچه ۱۲۷۱٫۲۶ بوده که نسبت به مشابه سال گذشته که ۱۲۷۱٫۳۰ بود کاهش را نشان می دهد.

فرهاد سرخوش افزود: وسعت دریاچه نیز ۲۸ کیلومتر مربع کاهش دارد چون امروز تراز آن دو هزار و ۸۰۰ کیلومترمربع بوده و در مشابه سال گذشته وسعت دو هزار و ۸۲۸ کیلومترمربعی را ثبت کرده بود.

وی افزود: همچنین حجم دریاچه اورمیه با ۱۱ میلیون مترمکعب نسبت به مشابه سال گذشته به سه میلیارد و ۳۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12745

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.