9
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی عنوان کرد:

تبریز، شهر بدون متکدی و کارتن خواب / لزوم توسعه دفاتر تسهیل گری در مناطق حاشیه نشین

  • کد خبر : 12883
  • ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
تبریز، شهر بدون متکدی و کارتن خواب / لزوم توسعه دفاتر تسهیل گری در مناطق حاشیه نشین
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی گفت: در طی سالیان گذشته، مجموعه عواملی که دست به دست هم داده اند تا کلان شهر تبریز، به شهری بدون متکدی و کارتن خواب تبدیل شود، شکل گیری و عملکرد سه ساختار عمیق ریشه دار در استان است که در کنار هم بنحو احسن برای نیل به این هدف نقش آفرینی می کنند.
به گزارش آژانس خبری تبریزمن، ” علی بدر شکوهی” عملکرد استان در رابطه با موضوع کارتن خواب ها و متکدیان را در مقایسه با سایر استان ها بسیار مطبوب دانست و تصریح کرد: خوشبختانه استان ما در بحث ساماندهی و مدیریت انواع آسیب های اجتماعی در بخش های مختلف، از عملکرد خوب و مطلوبی برخوردار است که  نتیجه گویا و عینی این مساله، فضای عمومی جامعه است که عاری از کارتن خواب ها و متکدیان، به آن معنای مرسوم و رایجی که در سایر شهرها وجود دارد، است.
وی افزود: در طی سالیان گذشته، عواملی که دست به دست هم داده اند تا این فضای مطلوب در سطح استان بویژه در کلانشهر تبریز شکل بگیرد، عملکرد سه ساختار عمیق ریشه دار در استان است که در کنار هم برای نیل به این هدف نقش آفرینی می کنند.
شکوهی ادامه داد: مورد اول، ساختار فرهنگی و مبانی مذهبی و اعتقاداتی مردم شریف استان است که همواره نسبت به پدیده مذموم تکدی گری با نگاه منفی نگریسته اند و دور از شان یک انسان دیده اند که فردی در خیابان و ملاعام، دست نیاز به سوی دیگران دراز کند.
وی با بیان این که اکثر افراد نیازمند از طریق معتمدین محلی و آشنایان با رعایت کرامت و شخصیت انسانی نیازهایشان در حد امکان برطرف می شود، خاطرنشان کرد: حتی افراد نیازمندی که در جامعه داریم به دلیل همین نوع نگاه فرهنگی و اعتقادی که در جامعه وجود دارد، علی رغم نیازشان به خودشان اجازه نمی دهند که در ملا عام دست نیاز به سوی دیگران دراز کنند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی افزود: مورد دوم، نقش قابل توجه موسسات خیریه به ویژه موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز با بیش از ۵۰ سال سابق فعالیت و سایر موسسات خیریه است؛ که با رعایت کرامت انسانی با ظرافت کامل، به طور ریشه ای و عمیق در جهت جلوگیری از تکدی گری در جامعه فعالیت می نمایند؛ که همیشه در کنار دستگاه های متولی و با هماهنگی این دستگاه ها عمل می کنند.
وی با بیان این که لازم است مسیری انتخاب کنیم که از این کارنامه درخشان به نحو احسن حفاظت نماییم، تصریح کرد: سومین عامل، وجود هماهنگی و همکاری سازنده بین بخشی و همچنین ایجاد تعامل ارزشمند بین دستگاه های متولی در سطح استان، به ویژه در بحث مبارزه با آسیب های اجتماعی است که دستگاه های مسئول این شرایط مساعد را فراهم کرده اند تا ما امروزه شاهد مدیریت به هنگام آسیب های اجتماعی در سطح استان باشیم.
شکوهی با بیان این که متاسفانه به دلیل همجواری کشور ما با کشورهایی مانند افغانستان و عراق و پاکستان، افرادی که به عنوان متکدی از این کشورها وارد ایران می شوند زیاد هستند، خاطرنشان کرد: در طی شش ماهه نخست سال ۱۳۹۸، ۷۳۰ نفر متکدی از کل سطح استان با ۲۱ شهرستان تابعه جمع آوری شده اند؛ که ۵۹ نفر از آنان متکدیان غیر بومی بوده اند و از این ۵۹ نفر سه نفر نیز از تبعه کشورهای دیگر بوده اند.
وی ادامه داد: در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۸ نیز تعداد ۶۶۱ نفر متکدی جمع آوری شده اند؛ که ۱۲۴ نفر از آنان متکدیان غیربومی بوده اند و از این ۱۲۴ نفر، ۳۳ نفر از اتباع کشورهای بیگانه به خصوص کشور افغانستان یا عراق بوده اند.

لزوم توسعه دفاتر تسهیل گر در مناطق حاشیه نشین به منظور توانمند سازی جامعه هدف

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تعداد کل ساکنان مناطق سکونت گاه های غیررسمی را در استان ۵۴۰ نفر در ۱۷۱ محله عنوان کرد و اذعان داشت: سکونت گاه های غیررسمی هم شامل بافت های فرسوده و ناکارآمد شهر و هم مناطق حاشیه نشین شهر هستند.
وی با بیان این که اکثریت این جمعیت ساکن کلانشهر تبریز هستند، تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد کل جمعیت ساکن مناطق حاشیه نشین در استان متعلق به شهر تبریز هستند که در حدود ۳۳۱ هزار نفر در ۷۹ محله تبریز زندگی می کنند و مابقی آن در شهرستان های مرند، مراغه، میانه، هشترود، اهر و بناب  ساکن هستند.
شکوهی به ایجاد دفاتر تسهیل گری در این مناطق با هدف توانمندسازی گروه های هدف و توسعه محلی اشاره کرد و اذعان داشت: از شش ماهه دوم سال ۱۳۹۷، چهار دفتر تسهیل گر در شش محله در پهنه شمال شهر تبریز با پوشش جمعیت حدود ۸۵ هزار نفر شروع به فعالیت کرده اند.
وی با بیان اینکه دفاتر تسهیل گری حدود یک سوم از محلات حاشیه نشین کلانشهر تبریز را پوشش می دهد، خاطرنشان کرد: مناطق سکونت گاه های غیررسمی تحت عنوان مناطق حاشیه نشین در تبریز فقط ۱۸ مورد است، که توسعه دفاتر تسهیل گری در تبریز و شهرستان هایی که دارای سکونت گاه های غیررسمی هستند، به منظور پوشش صددرصدی این مناطق و حصول نتایج ملموس مورد نظر از اولویت های معاونت اجتماعی و فرهنگی استانداری است.
شکوهی افزود: این دفاتر برای شناسایی نیازها و اولویت های عمرانی، خدماتی، آموزشی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد شده اند و بعد از شناسایی نیازهای مذکور، با دعوت از دستگاه های تخصصی و با برگزاری جلسات متعدد نسبت به رفع اساسی نیازها اقدام می کنیم و برای رسیدن به چشم اندازی که تعریف کرده ایم، برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.
سنددار کردن واحدهای مسکونی، مطالبه اصلی مردم حاشیه نشین
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به این که در ایام گذشته نگاه غالب در مدیریت مسائل اجتماعی متاسفانه عمدتا نگاه کالبدی و فنی بوده است، خاطرنشان کرد: جهت اعمال صحیح مدیریت مسائل اجتماعی به موازات این نوع نگاه، حتما باید به رویکرد اجتماعی و فرهنگی هم توجه شود.
وی افزود: خوشبختانه برحسب گزارشات عملی و نظارت ها و ارزیابی های میدانی، میزان موفقیت و تاثیرگذاری دفاتر تسهیل گر در بحث توانمندسازی جامعه هدف، در تبریز فوق العاده موثر واقع شده است؛ به خصوص از نظر تولید سرمایه اجتماعی در جامعه هدف بسیار موثر عمل نموده اند.
شکوهی ادامه داد: همچنین در طی دو سال گذشته مبلغ ۲۴ میلیارد ریال جهت تجهیز مراکز آموزشی و بهداشتی و خدماتی این مناطق برای ارایه خدمات بهتر به ساکنین مناطق مذکور از محل اعتبارات سازمان امور اجتماعی کشور هزینه شده است.
وی در ادامه به مطالبات مردم این مناطق نیز اشاره کرد و اذعان داشت: از مطالبات اساسی و جدی مردم این مناطق، سنددار کردن  واحدهای مسکونی آنان است؛ که این امر را به طور جدی دنبال می شود و اداره کل راه و شهرسازی نیز به عنوان دستگاه مسئول، در این خصوص اعلام آمادگی کرده است.
شکوهی افزود: بالغ بر ۹۰ درصد واحدهای مسکونی مستقر در مناطق سکونتگاه های غیررسمی فاقد سند هستند.
وی همچنین از انتقال ۷۰۰۰ خانوار ساکن در این محلات به شهرک های سهند و پیروزی خبر داد و اظهار داشت: متولیان امر  در حال آماده سازی مقدمات این موضوع هستند.

استعمال مواد مخدر صنعتی موجب ویرانی روح و روان می شود

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در ادامه به آسیب های اجتماعی اولویت دار در جامعه اشاره کرد و اذعان داشت: آسیب های اجتماعی  اولویت دار که از جمله طلاق و کودک همسری و حاشیه نشینی و اعتیاد و… هستند، اما خوشبختانه در استان ما اعتیاد جز آسیب های اجتماعی اولویت دار نیست.
وی وضعیت شیوع مواد مخدر در استان را نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین دانست و تصریح کرد: آذربایجان شرقی از نظر میزان شیوع مواد مخدر در کل کشور در جایگاه ۲۹ قرار دارد، که با تلاش مسئولان مربوطه در گذشته و حال اتفاق افتاده است.
شکوهی به تاثیر قابل توجه مرکز ماده ۱۶ بر کاهش معتادان متجاهر در شهر اشاره کرد و اذعان داشت: در این زمینه مرکز ماده ۱۶ فوق العاده موثر بوده است و باعث شده است تبریز از وجود معتادان متجاهر پاک سازی شود و همچنین موسسات خیریه و انجمن حمایت از زندانیان و خانواده های آنان با حمایت و هدایت درست و به جا از خانواده این افراد، مانع از انتقال عوارض این آسیب به خانواده ی فرد معتاد می شوند.
وی با بیان این که طرد معتادان از سوی خانواده و جامعه شاید موجب سوق پیدا کردن دوباره فرد بهبود یافته به سمت اعتیاد شود، تصریح کرد: لازمه حل و فصل این موضوع، ورود دستگاه های ذیربط و اخذ تمهیدات لازم در این رابطه است.
شکوهی با بیان این که در این زمینه بیشتر باید کار فرهنگی انجام شود، اظهار داشت: امروز نسبت به گذشته زمینه برای پذیرش افراد بهبودیافته از سوی خانواده و جامعه مساعدتر شده است، با این اوصاف باز هم در این زمینه نیاز به فعالیت بیشتر است.
وی با بیان این که استعمال مواد مخدر صنعتی بر روح و روان فرد به شدت تاثیر منفی می گذارد، افزود: متاسفانه اغلب افرادی که به سمت استعمال از مواد مخدر صنعتی کشیده می شوند، در اثر عوارض ناشی از مصرف آن، حتی بعد از بهبودی نیز رفتارهای خشونت آمیزی از خود نشان می دهند؛ تا آن اندازه که هم خانواده وی و هم همسایگانش از دست وی شاکی می شوند، که عمدتا عدم پذیرش در این حوزه اتفاق می افتد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی در پایان ضمن تشکر از  نهایت همکاری قوه محترم قضایی و نیروی انتظامی، ادارکل بهزیستی و اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و مجموعه محترم شورای اسلامی شهر و شهردار تبریز  برای ساماندهی این افراد، تصریح کرد: در سطح استان متولیان امر با تعامل و هماهنگی مورد لزوم، تمهیدات هوشمندانه ای برای مواجهه منطقی و پاسخگویی در راستای سامان بخشی به معضل اعتیاد را در دستور کار خود قرار داه و چشم انداز روشنی در این عرصه در سطح استان ترسیم شده است.

منبع: نصر

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12883

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.