6

کارگران ساختمانی در تنگنای بیکاری و کرونا

  • کد خبر : 13052
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
کارگران ساختمانی در تنگنای بیکاری و کرونا
«کارگران ساختمانی» یا «کارگران فصلی» از جمله اقشار کم درآمد و ضعیف هستند که با توجه به رکود ساخت و ساز و فصل سرما، در تنگنای بیکاری و کرونا با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، فصلی بودن کار، رکود ساخت و ساز، سرما و شیوع کرونا دست در دست هم داده اند تا نفس تنگ کارگران ساختمانی را تنگ تر کنند و در این میان ناشتاخته ماندن نیز باعث شده است تا از هر حمایتی ولو معیشت کرونایی نیز محروم بمانند.

کارگران فصلی در تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی با مشکلات عدیده ای چون کاهش روزهای کار به دو سه روز در هفته به دلیل به حداقل رسیدن ساخت و ساز در نیمه دوم سال، ناهمخوانی سهم بیمه استان با تعداد کارگران و عدم برخورداری مکانی گرم برای انتظار در ساعات اولیه صبح در فصول سرد سال مواجه هستند.

بر اساس آمار موجود، سهمیه آذربایجان شرقی از بیمه کارگری کشور تنها۳۰ درصد از کارگران فصلی (ساختمانی) این استان را شامل می شود و  ۷۰ درصد بقیه باید در انتظار رسیدن نوبت برای بهره مندی از مزایای بیمه کارگری در سال های آتی به انتظار بنشینند؛ اتفاقی که آنان با تجربه زیسته ناشی از قطع یا کاهش شدید بیمه صنوف دیگر از قبیل قالیبافان، نگران تکرار آن در مورد صنف خود هستند؛ آنان دغدغه دارند که مبادا همین آب باریکه بیمه کارگران فصلی نیز در سال های آینده با استدلال هایی همچون کمبود منابع مالی برچیده شود و دست آنان از سفره بیمه خالی بماند.

بازنشستگی با ۳۵ سال سابقه کار، از دیگر دغدغه های کارگران ساختمانی است که دشواری های زندگی برای این قشر را دوچندان می کند؛ آنان با اشاره به ۳۰ ساله بودن قانون بازنشستگی در کشور می گویند هر چند سازمان تامین اجتماعی استدلال می کند که کارگران فصلی همه ایام سال را کار نمی کنند تا با ۳۰ سال سابقه کار بازنشسته شوند، اما این وضعیت از اختیار کارگران خارج است و آنان نیز دوست دارند هر روز سر کار بروند تا روزی بیشتری برای اعضای خانواده خود کسب کنند.

کارگران ساختمانی به عنوان کف جامعه همچنین با مشکل ضعف سازمانی مواجه هستند، به گونه ای که بسیاری از سازمان ها و نهادهای مسوول در قبال این قشر زحمتکش، انجمن های کارگری را یا اصلا نمی شاسند و یا اگر اندک شناختی نیز دارند، جایگاه شایسته ای برای آن قایل نیستند.

سهمیه بیمه کارگران ساختمانی به روز شود 

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی تبریز اظهار کرد: هم اکنون که فصل کار نیست، بازرسان تامین اجتماعی سخت گیری زیادی برای کارگران ساختمانی انجام می‌دهند و به همین جهت بیمه اکثر اعضا قطع شده است.

قاسم زمانی افزود: بازرسان تامین اجتماعی در بازرسی‌های میدانی وقتی کارگری را در محل کار نمی بینند، بلافاصله بیمه اش را قطع می کنند که این امر منجر به قطع سهمیه بیمه می شود.

زمانی با بیان اینکه هم اکنون ۶۱ هزار نفر کارگر ساختمانی در آذربایجان شرقی بیمه شده اند و هفت هزار نفر نیز  در نوبت هستند، گفت: سهمیه سال گذشته آذربایجان شرقی چهار هزار و ۵۰۰ نفر بود در حالی که استان یک استان کارگری است و باید بیش از این باشد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر سهمیه بیمه کارگری در مضیقه هستیم، در حالی که برخی شهرها از جمله شیراز در تعیین سهمیه حق بیمه به روز هستند اما تبریز به روز نیست و همیشه چند هزار نفر پشت سهمیه منتظر هستند و این امر را به تهران نیز اعلام کرده ایم.

رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی ادامه داد: مسئله بعدی بازنشستگی با ۳۵ سال سابقه کار برای این قشر است؛ در حالی که برای کار سخت کارگری این بسیار مشکل و ناممکن است و طبق قانون کار بازنشستگی ۳۰ سال با حقوق ۳۰ روز است لذا از مسوولان و قانونگذاران استدعا داریم در این مورد بازنگری کرده و این قانون را به ۲۵ سال تقلیل دهند.

زمانی، همچنین با اشاره به پراکندگی استقرار کارگران ساختمانی در جای جای تبریز، گفت: این امر نه تنها زیبنده یک فرد نیست، بلکه از نظر بصری نیز زیبنده تبریز، شهر اولین ها نیست و امیدواریم در شهر اولین ها کرامت انسانی نیز در مورد کارگران ساختمانی رعایت شود.

وی با بیان اینکه هنوز جایگاه خاصی برای انتظار کارگران در این شهر احداث نشده است، گفت: درخواست ما از شهرداری کلانشهر و شهرداران مناطق تبریز این است که در هر میدان جایگاه خاصی برای حضور کارگران ساختمانی ایجاد شود تا به لحاظ کرامت و عزت کارگری نیز شهر اولین ها باشد.

زمانی، صدور کارت مهارت برای گارکران ساختمانی را برعهده سازمان فنی حرفه‌ای اعلام کرد و افزود: از سازمان فنی و حرفه ای می‌خواهیم که آموزش‌ها را درست انجام دهند چرا که کیفیت آموزش ها بسیار پایین است و از استادکاران باتجربه در اخذ آزمون ها استفاده شود تا  مهارت آموزان با استانداردهای به روز آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه ما در محل کارمان مشکل ایمنی داریم که همواره جان و سلامت کارگر در معرض تهدید است، اظهار کرد: کارگر باید مسائل ایمنی در کار را  در فنی حرفه ای یاد بگیرد و این وظیفه اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای است که علاوه بر آموزش مهارت های شغلی، نحوه ایمنی را نیز به کارگر یاد بدهد.

زمانی، پایین بودن دستمزدها و مشکلات معیشتی را مسائل مبتلابه همه کارگران ساختمانی عنوان کرد و افزود: بیکاری معضل اصلی کارگران ساختمانی است به طوری که بسیاری از کارگران کمتر از سه روز در ماه کار می‌کنند.

مسوولان و سازمان ها، انجمن صنفی کارگران ساختمانی را اصلا نمی شناسند

بازرس انجمن صنفی کارگران ساختمانی نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به اینکه کارگری شغل سخت و زیان آوری است از تامین اجتماعی درخواست می‌کنیم که در مدت سنوات بازنشستگی تجدیدنظر بکند و به جای ۳۵ سال سنوات بازنشستگی، ۲۵ سال سابقه اعمال شود.

حسین پور گفت: با اینکه تجمیع کار در صنف ما (نقاشی ساختمان) زیاد است، اما بیشتر فصلی است و بازرسان تامین اجتماعی نیز بیشتر در فصل سرما به کارگران سر می زنند که در این فصل کمبود کار است  که آن هم منجر به قطع بیمه و استرس فرد و خانواده‌اش می شود .

وی شرط بیمه شدن فرد کارگر را داشتن کارت مهارت عنوان کرد و گفت: به همین منظور فرد ضمن گذراندن دوره های مهارت در فنی و حرفه ای باید در سامانه رفاهی ثبت نام کند.

بازرس انجمن صنفی کارگران ساختمانی تبریز با بیان اینکه سهمیه اختصاص یافته برای بیمه شدن بسیار کمتر بوده و متناسب با میزان متقاضی نیست، افزود: از سازمان تامین اجتماعی درخواست می کنیم نسبت به اختصاص سهمیه تجدیدنظر بکند؛ الان تا ۱۰ هزار نفر پشت نوبت هستند.

حسین پور با بیان اینکه شرایط معیشت و وضع اقتصادی کارگران ساختمانی حتی قبل از کرونا و در شرایط عادی نیز چندان تعریفی نداشته و زندگی شان به سختی می گذرد، یادآوری کرد: در فصل کرونا برای خیلی از مشاغل و افراد کمک های معیشتی دادند، ولی هیچ کدام از اعضای ما، یارانه های معیشتی و کمک های سازمان ها و نهادها دریافت نکرده اند و هیچ کدام از ارگان ها و مسئولان استان اصلا ما را نمی شناسند.

وی با انتقاد از نحوه آموزش مهارت و اخذ آزمون توسط سازمان فنی و حرفه ای نیز گفت: من ۲۵ سال نقاش ساختمان هستم؛ مربیان و آزمون بگیران باید هنگام اخذ آزمون از استادکاران ماهر و با تجربه استفاده کنند.

حسین پور با تاکید بر تعامل و همفکری سازمان تامین اجتماعی و فنی و حرفه ای در اعطای گواهینامه و تمدید کارت، گفت: هزینه صدور کارت مهارت بسیار بالاست ؛ پیش از این مبلغ پنج هزار تومان وجه از کارگر اخذ می شد ولی الان ۵۵ هزار تومان دریافت می شود که این هزینه‌ها بار مالی مضاعفی بر کارگران تحمیل می کند.

تنها ۳۰ درصد کارگران ساختمانی آذربایجان‎شرقی بیمه هستند

رئیس انجمن انبوه‎ سازان آذربایجان‎شرقی نیز با بیان اینکه تنها ۳۰ درصد کارگران ساختمانی آذربایجان‎شرقی بیمه شده هستند، اظهار کرد: مسئله بیمه ۷۰ درصد دیگر باید از طریق شورای گفت و گو حل شود.

جمشید برزگر گفت: اساسی‌ترین مشکل ما در خصوص پرداخت عوارض ۱۵ درصدی است که طبق قانون و توافقی که با تأمین اجتماعی انجام شده است، این عوارض در قالب حق بیمه به کارگران ساختمانی پرداخت می‌شود و باید مسائل و مشکلات با تعامل سازنده حل کنیم تا فضای کسب و کار بهبود یابد.

۵۲ هزار کارگر ساختمانی در آذربایجان شرق تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان‎شرقی نیز گفت: ۵۲ هزار نفر کارگر ساختمانی در استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

جعفر سمساری اظهار کرد: طبق سهمیه بندی کشور کسانی که عضو انجمن کارگران ساختمانی هستند در اولویت بیمه قرار دارند؛ عملکرد ما نیز بر اساس قانون است و هرقدر سهمیه داشته باشیم بر اساس آن کارگران را بیمه می‌کنیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13052

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.