11
"تبریزمن" مشکلات قطعی برق در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی تبریز را بررسی می‌کند؛

بیکاری کارگران با قطعی برق!

  • کد خبر : 13112
  • ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
بیکاری کارگران با قطعی برق!
نبود زیرساخت‌های لازم به ویژه در بخش برق در زمانی که مدیران استانی به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستند، موجب فراری شدن سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری از این استان می‌شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن قطعی برقِ تنها شهرک سرمایه‌گذاری خارجی ایران در تبریز، مشکلات عدیده‌ای را برای مدیران واحدهای صنعتی آن ایجاد کرده است که نزدیک به نیمی از آنها را کارخانجات سرمایه‌گذاران خارجی تشکیل داده‌اند.

متاسفانه به نظر می‌رسد برخی مدیران فرقی بین واحدهای صنعتی و مسکونی قائل نیستند زیرا مدیری که چنین تصمیمی را اتخاذ می‌کند متوجه نیست تصمیم قطعی دوازده ساعته یا حتی یک روز در میان برق برای یک منطقه صنعتی، ویرانگر است!

از سوی دیگر، این قبیل تصمیمات، نه تنها سنخیتی با شعار سال مبنی بر جهش تولید ندارند بلکه برضد سیاست‌های آن هستند زیرا در دوره اوج تولید یک کارخانه، برق آن واحد قطع شده و بعد، آقای مسئول از سیاست‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشور سخن می‌راند.

با این تفاسیر و با توجه به آشفتگی پیش آمده، چه خوب است که مدیران بخش انرژی شهرها و بخش‌هایی که در جوار مناطق صنعتی قرار گرفته‌اند از بین کارشناسان و مدیران آشنا به بخش صنعت انتخاب گردند!

▪️کم توجهی مسئولان به توسعه شبکه برق منطقه شمالغرب کشور محرز است!

زیرساخت انرژی بویژه برق، لازمه فعالیت واحدهای صنعتی بوده و عدم تامین این زیرساخت در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی، واحدهای فعال یا در حال توسعه را با مشکل اساسی مواجه کرده است.

در تبیین وضعیت نابسامان برق در منطقه شمالغرب کشور ذکر این نکته خالی از لطف نیست که محدوده جغرافیایی برق منطقه ای آذربایجان، متشکل از استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و آذربایجان‌غربی، ۸ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، سهم آن از قدرت منصوبی برق ایران تنها به ۳٫۵ درصد می‌رسد که نشان‌دهنده کم‌توجهی وزارتخانه‌های مسئول به توسعه شبکه برق در این خطه است!

در شرایطی که شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی به یک هزار و ۴۵۶ مگاوات برق نیاز دارند، از این میزان تنها ۴۱۲ مگاوات – معادل یک چهارم آن – تا به امروز تامین شده و توسعه صنعتی استان مُعطل کمبود برق به عنوان زیرساخت اصلی موردنیاز توسعه است.

حال این سوال پیش می آید که آیا حل این مشکل در درون استان و به دست سازمان‌های تصمیم گیر ممکن نیست؟ پاسخ این است که هر گونه تصمیم سازی در این زمینه بدلیل ساختار متمرکز رایج در کشور خارج از عهده سازمان های محلی و منوط به لحاظ کردن آن در بودجه سالیانه ای است که دولت هر سال به مجلس تقدیم می‌کند.

البته بخش خصوصی آذربایجان شرقی آمادگی لازم برای تامین انرژی برق موردنیاز صنعت را دارد، اما آنان می‌گویند نه تنها منابع مالی از دولت نمی خواهند بلکه انتظار دارند سازمان‌های مسئول چوب لای چرخ کارشان نگذاشته و اجازه دهند خودشان به روش B.O.T نیروگاه‌های کوچک راه‌اندازی کرده و از محل فروش برق آن، هزینه‌های صرف شده را جبران نمایند.

▪️اگر سه کارخانه بزرگ شهرک تعطیل شوند دو هزار نفر بر تعداد بیکاران افزوده می‌شود!

بسیاری از واحدهای صنعتی شهرک سرمایه‌گذاری خارجی تبریز معترض این تصمیم هستند، زیرا به اعتقاد مدیران واحدهای مستقر در این شهرک، قطعی متداوم برق، واحدهای آنها را به تعطیلی و یا به سوی زیان آوری می‌کشاند.

آنها در تمام جلسات متعددی که در این رابطه در خانه صنعت، استانداری و شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی برگزار شده، به شدت با این تصمیم مخالفت نموده و تداوم این وضعیت را غیرممکن دانسته‌اند.

ولی علیرغم تاکیدات مدیر ارشد استان مبنی بر حل و فصل مشکل برق این شهرک، انگار گوش شنوایی برای مشکلات صنعتگران نیست و هرکس هر طور که دلش می‌خواهد به صورت جزیره‌ای تصمیم گرفته و برنامه زمان بندی قطعی برق را عملیاتی می‌کند!

قطعی برق برای کارخانجاتی که ذوب مواد اولیه – اعم از شیمیایی، پلیمری و فلزی – دارند حکم سرطان دارد چرا که دستگاه‌های این کارخانجات بعد از راه‌اندازی، حداقل یک روز زمان می‌برد تا روی ریل افتاده و ضایعات‌شان به حداقل برسد.

به عبارت دیگر از میان حدود ۱۲۰ واحد صنعتی موجود در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی، چنانچه سه کارخانه بزرگ آن تعطیل شوند حدود دو هزار نفر بر تعداد بیکاران استان افزوده می‌شود!

▪️نبود زیرساخت‌های لازم در بخش برق موجب فراری شدن سرمایه‌گذاران می‌گردد

این در حالی است که استاندار آذربایجان‌شرقی همواره بر اهتمام و پیگیری مسئولان اجرایی برای حل مشکلات شهرک‌های صنعتی استان تأکید کرده تا موانع اجرای تصمیمات استانی در این زمینه، شناسایی و برای رفع آنها اقدام گردد اما ظاهراً گوش شنوایی نیست!

محمدرضا پورمحمدی همواره در جلسات اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی، خواستار همکاری و هم‌فکری دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برای حل مشکلات شهرک‌های صنعتی شد و با جِدیت گفت: نباید بعد از گذشت یک سال از اتخاذ یک تصمیم، شاهد اجرا نشدن آن باشیم، لذا مدیران استان باید حل مشکلات را به صورت جدی پیگیری کنند.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به سیمای ترسیم شده از صنعت استان گفت: نبود زیرساخت‌های لازم به ویژه در بخش برق در زمانی که مدیران استانی به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستند، موجب فراری شدن سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری از این استان می‌شود.

جواد رحمتی با اشاره به وجود صنعتگران و سرمایه گذاران علاقه مند در شهرک‌های صنعتی استان برای ایجاد و تجهیز پست‌های توزیع برق افزود: در این راستا آورده سرمایه‌گذاران نیز به مرور زمان می‌تواند از محل هزینه‌های برق مصرفی و فروش برق و انشعبات مستهلک شود و با این اقدام مشکل تامین برق واحدهای صنعتی نیز برطرف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با اتکای صرف به اعتبارهای دولتی رفع مشکل برق واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی امکانپذیر نخواهد شد اضافه کرد: موضوع کمبود برق آذربایجان‌شرقی باید برای همیشه حل شود چرا که برای این استان صنعتی عدم توسعه صنایع بدلیل نبود برق، اُفت محسوب می‌گردد!

▪️اگر دولت نمی‌تواند کاری انجام دهد راه را برای بخش خصوصی باز بگذارد!

مدیرعامل شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی با بیان اینکه به علت قطعی برق چند واحد در این شهرک تعطیل شده اند گفت: در این شهرک حدود ۲ برابر حد مجاز امتیاز برق واگذار شده است به طوری که ۲۵ مگاوات برق وجود دارد و ۴۵ مگاوات برق واگذار شده است!

خداوئردی تاری ادامه داد: این روند علاوه بر اینکه زمینه توسعه واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک را متوقف کرده است امکان سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند را هم فراهم نمی‌کند.

وی افزود: در صورت سرمایه‌گذاری ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومانی دولت در بخش برق آذربایجان شرقی، مشکلات واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی حل می‌شود.

تاری با اشاره به اینکه مشکل تامین برق فرا استانی بوده و از عهده مدیران استانی خارج است یادآور شد: اگر دولت نمی‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد باید راه را برای فعالیت بخش خصوصی باز بگذارد تا آنها شخصاً به حل مشکل بپردازند!

تاری اضافه کرد: روزها شاهد قطعی ۱۲ ساعته برق در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی هستیم و بارها با مسئولان مربوطه به دفعات صحبت کرده و اعتراض اهالی شهرک و میزان ضرر و زیان‌های قطعی برق را به سمع و نظرشان رسانده‌ام اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است!

وی با گلایه از بی‌توجهی شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان نسبت به خطرات و مشکلات قطع بی‌رویه برق در این شهرک صنعتی افزود: علیرغم پیگیری‌های مکرر، متاسفانه هیچ ارگانی مسئولیت این مشکل بزرگ را برعهده نمی‌گیرد!

?شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13112

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.