8

چهار اثر طبیعی مشگین‌شهر ثبت ملی شد

  • کد خبر : 13189
  • ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
چهار اثر طبیعی مشگین‌شهر ثبت ملی شد
رئیس میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مشگین‌شهر از ثبت چهار اثر طبیعی شامل منطقه فسیلی دره‌تنگ و سه درخت کهنسال گردو در روستای هدف گردشگری اونار این شهرستان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا ایمانعلی ایمانی گفت: منطقه فسیلی دره‌تنگ و سه درخت کهنسال گردو در روستای هدف گردشگری اوناراز جمله آثار طبیعی هستند که اخیرا در فهرست آثار ملی از منظر طبیعی به ثبت رسیدند.

منطقه بکر تنگ که در ۲۰ کیلومتری شمال مشگین‌شهر و در نزدیکی روستای قشلاقی تنگ در بخش مرادلو واقع شده است یکی از مناظر طبیعی کم‌نظیر این شهرستان بشمار می‌رود.

وجود سنگ‌ها و صخره‌های تراشیده و برافراشته، دره‌ها و بیشه‌های طبیعی و آب و هوایی معتدل و مرغوب این محل را به یکی از مناظر مهم گردشگری شهرستان مشگین‌شهر تبدیل کرده است.

روستای تاریخی، باستانی، توریستی و نمونه گردشگری اونار در شرق مشگین‌شهر و در فاصله ۲۴ کیلومتری از این شهرستان قرار دارد. قدمت هزاران ساله و وجود جاذبه‌های گردشگری و تاریخی، اونار را به یکی از مناطق مهم گردشگری استان اردبیل تبدیل کرده است. این روستا دارای آثار طبیعی، تاریخی و باستانی بسیار زیادی است که بقایای بسیاری از آنها هنوز هم در آنجا یافت می‌شود. قدمت این روستا به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل بر می‌گردد.

روستای اونار بر روی تپه‌ای ساخته شده که در دو سوی آن رودخانه اونارچایی جاری است و بر اثر آبیاری این رودخانه، باغ‌های سرسبز و مراتع دل‌انگیزی در خود روستا و اطراف آن بوجود آمده‌است. رودخانه اونارچایی از دامنه کوه سبلان سرچشمه می‌گیرد و غیر از باغات و مراتع روستای اونار زمین‌های چند روستای اطراف را هم سیراب می‌کند. جنگل دره اُنار یکی از جاذبه‌های طبیعی این روستا می‌باشد که از طبیعت بی‌بدیل برخوردار بوده و همواره گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را جذب خود می‌کند.

شهرستان مشگین‌شهر با ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال غربی اردبیل دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه ، کاروانسرای قانلی‌بولاغ ، مقبره سیدسلیمان فخرآباد ، کهنه قلعه و چند حمام قدیمی است.

ده‌ها اثر باستانی و نیز سایت تاریخی شهر یئری با ده‌ها پیکره سنگی با حدود هشت هزار سال قدمت در این شهرستان واقع شده است.

محوطه باستانی شهر یئری در روستای پیرازمیان شهرستان مشگین‌شهر واقع شده و به وسعت ۴۰۰ هکتار شامل ۲۸۰ سنگ‌افراشته به شکل انسان است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13189

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.