23

افشای اطلاعات ۵۰ هزار کاربر صرافی نوبیتکس/ محمد جرجندی چه رابطه‌ای با نوبیتکس دارد؟

  • کد خبر : 13135
  • ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
افشای اطلاعات ۵۰ هزار کاربر صرافی نوبیتکس/ محمد جرجندی چه رابطه‌ای با نوبیتکس دارد؟
نوبیتکس یک صرافی رمزارزی است که اطلاعات زیادی در خصوص آن در دسترس نیست و تنها مرجع قابل اعتماد به این صرافی، وب‌سایت آن و تعداد انگشت‌شماری رپرتاژ تبلیغاتی! است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، از چند سال گذشته، تب خرید و فروش ارزهای دیجیتالی همچون بیت‌کوین در کشور و سطح جهان بالا رفته و این موضوع در چند ماه اخیر به اوج خود رسیده است. افزایش قیمت رمزارزها سبب شده توجه زیادی به آن‌ها جلب شود و بسیاری به چشم یک سرمایه‌گذاری موفق به این پول‌های نوین نگاه کنند.

اما خلاء‌های قانونی در کشور در این حوزه از بدو ورود رمزارزها به بازارهای مالی وجود داشت و با توجه به اینکه این رمزارزها در شرایط تحریم‌های مالی می‌توانستند به اقتصاد کشور کمک کنند، اما ارگان‌ها و سازمان‌های ذینفع نتوانستند تلاشی برای ساماندهی رمزارزها کنند. در این بازار آشفته و بی‌قانون، افراد فرصت‌طلب دست به‌کار شدند و زمان را برای اهداف سودجویانه خود مناسب تشخیص دادند به طوری که از سال ۱۳۹۵ به بعد در کشور شاهد رشد قارچ‌گونه تاسیس صرافی‌های رمز‌ارزی بودیم. صرافی‌هایی که تلاش می‌کردند سرمایه‌های سرگردان جامعه را به سمت خود جلب کنند و در این نابسامانی‌ها از این نمد برای خود کلاهی بدوزند.

در این میان هم تعداد انگشت‌شماری از صرافی‌ها بر پایه سرمایه‌های شخصی و گردهم آوردن جوانان فعال حوزه سایبری و با هدف اشتغال، کارآفرینی و خدمت به کشور تاسیس شدند و برای گسترش فناوری‌های بلاکچین و رمزارزها کوشش‌هایی کردند و حساب خود را از افراد سودجو در این صنف، جدا کردند.

با وجود موارد ذکر شده، در تمامی این سال‌ها، هر روز اخبار و شایعات فراوانی در این حوزه به گوش می‌رسید. تا اینکه در تاریخ ۲۰ دی ماه سال جاری در دو پایگاه و‌ب‌سایت خبری “آی تی رسان” و “شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز” مطلبی با عنوان “مراقب خرید و فروش ارزهای دیجیتال در نوبیتکس باشید!” انتشار پیدا کرد.

در مطلب فوق به تخلفات، ضعف پشتیبانی یکی از صرافی‌های فعال در حوزه رمز‌ارزها با نام نوبیتکس اشاره شده بود. صرافی که اطلاعات زیادی در خصوص آن در دسترس نیست و تنها مرجع قابل اعتماد به این صرافی، وب‌سایت آن و تعداد انگشت‌شماری رپرتاژ تبلیغاتی! است.

صرافی نوبیتکس ادعا می‌کند که نخستین بازار حرفه‌ای یا اصطلاحاً Exchange Market برای مبادله دارایی‌های دیجیتال و رمزارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم، ریپل، لایت‌کوین، بیت‌کوین کش و تتر است! ادعایی که عملا اثبات آن ممکن نیست و چند صرافی معتبر دیگر در این موارد نیز مدعی هستند.

بیت‌کوین را ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ اختراع کرد. بعد از آن رمزارزهای دیگری بر پایه فناوری بلاکچین در بازارهای مالی جهان شکل گرفتند. در زمان تنظیم این گزارش قیمت بیت‌کوین در حدود ۸۰۰ میلیون تومان بود و صرافی فوق ادعا می‌کند که به هر مقدار بیت‌کوین که نیاز داشته باشید، برای فروش به شما عرضه خواهد کرد!

اما در گزارش منتشره در پایگاه خبری “آی تی رسان” و پایگاه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز” در تاریخ ۲۰ دی ماه سال جاری، مواردی از سوی یکی از کاربران و مشتریان این صرافی مطرح شده که نشان از آن دارد، ادعاهای این صرافی در توانایی خرید و فروش رمزارزها به واقعیت نزدیک نیست. در گزارش خبری فوق آمده است که تخلفات و سهل‌انگاری‌هایی در صرافی نوبیتکس صورت می‌گیرد. مسائلی در حوزه احراز هویت، پشتیبانی، پاسخگویی، نحوه پرداخت پول‌های مردم و البته عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای در حفظ اسرار مالی و هویتی مشتریان!

در قسمت دیدگاه‌های کاربران خبر انتشار یافته در این دو پایگاه خبری، با مطالعه نظر خوانندگان متوجه می‌شویم، مشکلات اشاره شده در این صرافی دیجیتال جدی است و کاربران زیادی از وضعیت فوق گله و شکایت دارند و این گزارش‌ها چندان بی‌راه هم نیستند.

بعد از انتشار این گزارش در دو پایگاه خبری مورد اشاره، به لحاظ اهمیت موضوع برخی از رسانه‌ها، روزنامه‌ها، پایگاه خبری و خبرگزاری‌ها از جمله پایگاه خبری مشرق نیوز، شروع به بازنشر گزارش فوق کردند. بازنشری که تلاش می‌کرد به شهروندان هشدار دهد تا مراقب سرمایه‌های خود باشند و در سرمایه‌گذاری‌های دیجیتالی کمی هوشیارتر عمل کنند.

▪️حرف و حدیث‌های فضای مجازی

درست چند روز بعد از انتشار این گزارش و بازنشر گسترده آن در رسانه‌ها، اتفاقی عجیب رخ داد و پرده از ماجراهای دیگر برداشته شد. در حالی که هنوز کاربران و مشتریان این صرافی با شوک عدم پاسخگویی و پشتیبانی این صرافی مواجه بودند و تلفن‌های این صرافی مجازی پاسخگوی تماس کاربران نبودند، در چند کانال تلگرامی، اطلاعات شخصی برخی از کاربران و مشتریان صرافی نوبیتکس انتشار پیدا کرد.

اطلاعاتی از قبیل کد ملی، تصویر کارت ملی، تصاویر احراز هویت و شماره‌های کارت‌های بانکی مشتریان و…! اتفاقی که نشان می‌داد صرافی فوق دارای خلاء‌های امنیتی زیادی در حوزه IT و سایبری است که می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربران شود و امنیت سرمایه‌های آنان را به خط بیندازد.

در کانال تلگرامی فوق متنی با این مضمون دیده می‌شود: «عکس تمام احراز هویت‌ها از سال ۹۷ تا هفته قبل، توسط تیم ما هک شده است. ما توانستیم ۱۶۸ بیت (بیت‌کوین) و این عکس‌ها را ببریم (سرقت کنیم). اول خواستیم عکسا رو بهشون بفروشیم ولی آه در بساط نداشتن، بنابراین بیش از ۵۰ هزار عکس احراز هویت را می‌فروشیم» هر عکس یک دلار. همشم باهم ۱۰هزاردلار»!

بله؛ بر اساس مطلب منتشر شده در کانال مذکور، اطلاعات ۵۰ هزار نفر که به این صرافی اعتماد کرده بودند و می‌بایست در حفظ آن دقت کاملی صورت می‌گرفت، مانند آب خوردن در فضای مجازی انتشار پیدا کرد. به عبارتی اگر فقط مبلغ ۵۰ دلار به صورت میانگین در کیف پول الکترونیکی این ۵۰ هزار کاربر صرافی که اطلاعات آنان انتشار پیدا کرده است، وجود داشته باشد، (با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی) این صرافی امنیت مبلغ ۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سرمایه کاربران خود را به خطر انداخته است.

از طرفی اگر مبلغ ۱۶۸ بیت کوین هک شده مورد ادعای هکرها در صرافی نوبیتکس را با قیمت هر واحد حدود ۸۰۰ میلیون تومان محاسبه کنیم، به عدد حدودا ۱۳۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خواهیم رسید که عدد بسیار قابل توجهی است.

این صرافی در وب‌سایت خود اشاره کرده است:

تعهد و تخصص، محافظت و امانت‌داری از دارایی‌های مشتریان و پاسخگویی به نیازها و پرسش‌های مشتریان به بهترین شکل ممکن!

اما با استناد به موارد اشاره شده و اعداد و ارقام فوق، کاملا مشخص است که عملکرد صرافی نوبیتکس از شعارها و ادعاهایی که در وب‌سایت خود مطرح کرده، فاصله دارد و امنیت سرمایه افراد در این صرافی بسیار پایین است.

این صرافی دیجیتال، از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را در حوزه رمزارزها شروع کرده و گمان می‌شود در مدت فعالیت سه ساله خود، برخی از افراد به صرافی نوبیتکس اعتماد کرده‌اند.

▪️فعال فضای سایبری و جعبه سیاه ماجرا کیست؟

اما در پشت پرده این ماجراها چه اهدافی وجود دارد و جعبه سیاه این صرافی چه کسی است؟

کمی پرس و جو کردیم. به کمک چندین محقق و خبرنگار. سرنخ‌ها، ما را به کشوری در آن سوی آب‌ها و اقیانوس‌ها هدایت کرد. شخصی با نام محمد جرجندی در آمریکا. حال این شخص کیست و چه رابطه‌ای با این صرافی در ایران دارد؟

محمد جرجندی نژاد بمی، متولد مهر ماه ۱۳۵۹ در زاهدان است، او تا سال ۱۳۹۴ در ایران زندگی کرده و پس از آن به آمریکا مهاجرت می‌کند.

منابع آگاه ادعا می‌کنند، محمد جرجندی نژاد بمی، به یکباره به صورت اسرارآمیزی از آمریکا سر در آورده است! درست زمانی که گرفتن ویزای کشور آمریکا کار بسیار دشواری بوده، اما او توانسته به راحتی اجازه اقامت در ایالات متحده را به‌دست آورد!

وی بعد از مهاجرت به آمریکا، بدون کوچک‌ترین سابقه رسمی رسانه‌ای، تحصیلات ژورنالیستی و خبرنگاری به ناگاه سر از شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان مانند بی بی سی فارسی درمی‌آورد و به عنوان تحلیلگر و کارشناس در بسیاری از امور سایبری داخلی ایران و حتی منطقه‌ای اظهارنظر می‌کند. تحلیل‌های محمد جرجندی‌نژاد آنقدر غیرحرفه‌ای و به تعبیر بسیاری از متخصصان رسانه‌ای، زرد و کذب بود که کم کم مدیران این شبکه‌ها ترجیح دادند از وی کم‌تر در برنامه‌های خبری خود استفاده کنند.

اما محمد جرجندی‌نژاد بمی باید در آن سوی دنیا برای خود کسب و کاری راه می‌انداخت تا امور زندگی‌اش بگذرد. بهترین راه برای کسب درآمد، بدنام کردن برخی از افراد، نهادها، بنگاه‌های مالی، خدماتی و اقتصادی کشور و همچنین حمایت از برخی از شرکت‌ها در قبال دریافت رشوه و باج بود؛ به طوری که به مرور زمان نام وی به یکی از باج‌گیران فضای مجازی و غیررسمی بدل شد.

جذابیت و هیجان رمزارزها و بالا رفتن قیمت بیت‌کوین، فرصت باج‌گیری را برای وی در این حوزه بیش‌تر از قبل فراهم کرد. او ابتدا شروع به نشر اکاذیب و انتشار اخبار کذب و زرد نمود تا با ایجاد جو روانی، افکار عمومی را به سمت خود جلب کند. وی تلاش زیادی کرد تا به رسانه‌های کشور ورود کند، اما در این میان رسانه‌های رسمی کشور هوشیار بودند و وارد بازی این خارج‌نشین باج‌بگیر نشدند. عمده فعالیت این شخص در یک کانال تلگرامی، توییتر و البته یک وب‌سایت خاص بود که مدیریت آن‌ها در اختیار خود محمد جرجندی بود! اما بعد از مدتی مدیران توییتر به اهداف اخاذی و باج‌گیری او پی بردند و حساب توییتری محمد جرجندی نژاد بمی بسته شد.

بعد از این اتفاقات بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی که در وب‌سایت، کانال تلگرامی و توییتر وی مورد اتهام قرار گرفته بودند، از وی شکایت کردند و پرونده‌های متعددی در دستگاه قضایی کشور علیه او به جریان افتاد. هر چند در این میان، وی تلاش کرد برای جلب اعتماد افکار عمومی در برخی موارد اخبار صحیح و درستی را انتشار دهد. اخباری مانند افشای نام کانال‌های شرطبندی فعال در کشورهای همسایه ایران و همچنین فعالیت تعدادی از سلبریتی‌ها در حوزه قمار در درون کشور. اما در ادامه این فرد معلوم‌الحال با انتشار خبرهای کذب دیگر، توسط واسطه‌های مختلف، طلب رشوه، حق‌السکوت و باج کرد که احتمال زیاد داده می‌شود، برخی از صرافی‌های دیجیتال و شرکت‌های تازه‌تاسیس استارتآپی تن به خواسته وی داده باشند.

اما در رفتار محمد جرجندی نژاد بمی یک مورد عجیب به چشم می‌خورد! با وجودتمام سهل‌انگاری‌ها و عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای و کاری صورت گرفته در صرافی نوبیتکس، محمد جرجندی نژاد بمی لحظه‌ای دست از حمایت مدیران این صرافی برنداشته و در تمام شرایط (چه به صورت نیمه‌آشکار و چه به صورت پنهانی) از تخلفات آن‌ها در وب‌سایت و کانال تلگرامی خود جانبداری می‌کند. این موضوعات سبب شده از وی، به عنوان جعبه سیاه صرافی نوبیتکس نام برده شود. شنیده‌ها حکایت از آن دارد، محمد جرجندی نژاد بمی، از صرافی دیجیتالی فوق برای خوش‌خدمتی، طلب بیت‌کوین می‌کند و پس از هر بار خوش‌رقصی، سبیل این باج‌گیر به صورت پرداخت رمزارزهای مختلف و بیت‌کوین حسابی چرب می‌شود.

حال باید مشخص شود چرا این فرد معلوم‌الحال ضدانقلاب و وطن‌فروش خائن از طعمه‌های خود فقط رمزارز (به‌خصوص بیت‌کوین) طلب می‌کند؟

شگرد و ترفند محمد جرجندی به اینگونه است که از طعمه‌های خود درخواست واریز به صورت رمز‌ارز را می‌کند تا با توجه به اینکه رمزارزها قابل پیگیری نیستند، ردپایی از باج‌خواهی وی باقی نماند و دستگاه قضایی نتواند باج‌خواهی وی را دنبال کند. او با اکانت‌های دروغین و تقلبی و یا در برخی مواقع به وسیله واسطه‌های خود، به سراغ قربانیان می‌رود و آن‌ها را نقره داغ می‌کند.

حال هرچه که باشد، حمایت آشکار محمدجرجندی نژاد بمی از صرافی نوبیتکس دیگر آشکار شده است، اما سوال اینجاست چرا نهادهای نظارتی بر فعالیت‌های فضای مجازی و وب‌سایت‌ها، با وجود عریان شدن مسائل پشت پرده محمد جرجندی نژاد بمی و همکاری این شخص با تلویزیون‌های بیگانه، اقدام عاجلی در خصوص فیلترینگ، بررسی مسائل پشت پرده و یا محدود کردن فعالیت او انجام نمی‌دهند؟ آیا افشای خصوصی‌ترین اطلاعات شهروندان خلاف امنیت ملی و منافع ملی یک کشور محسوب نمی‌شود؟

اگر فرضیه‌های مطرح شده یا حداقل بخشی از این فرضیه‌ها را درست تلقی کنیم، با کنار هم قرار دادن پازل‌های به‌دست آمده، تصویر روشنی به‌دست می‌آید؛ که نیاز به کمی هوش و سواد رسانه‌ای دارد.

برای مطالعه بیشتر در این مورد، اینجا را کلیلک کنید.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13135

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.