10

تغذیه چه نقشی بر سلامت باروری زوجین دارد؟

  • کد خبر : 13251
  • ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
تغذیه چه نقشی بر سلامت باروری زوجین دارد؟
مشاور تغذیه مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: تغذیه یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت باروری است که متاسفانه در جامعه کمتر به آن توجه می‌شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا مهسا مهاجری اظهار کرد: بررسی نتایج حاصل از مشاوره‌های انجام گرفته در مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل، عادات نادرست غذایی از جمله مصرف کمتر از میزان توصیه شده گروه غذایی لبنیات، میوه و سبزیجات تازه، دانه‌های روغنی، آجیل و غذای دریایی و مصرف بالای غذاهایی با شاخص گلاسمیک بالا را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه عوامل تغذیه‌ای نقش تعیین کننده‌ای در باروری و ناباروری دارند، اظهار کرد: با توجه به نقش مهم کلسیم در بهبود اسپرماتوژنز، افزایش تحرک اسپرم و فعالیت آکروزومی سالم، مصرف کم لبنیات می‌تواند یکی از علل ناباروری مردان باشد.

مشاور تغذیه مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی استان اردبیل با اشاره به اینکه میوه‌ها و سبزیجات حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت باروری هستند، افزود: رژیم غذایی غنی از این مواد غذایی که امروزه ثابت شده مصرف کافی این مواد در پیشگیری و درمان ناباروری موثر است، می‌تواند قدرت آنتی‌اکسیدانی موجود در اسپرم‌ را افزایش دهد.

مهاجری با بیان اینکه اسید فولیک از مواد مغذی لازم و مهم در سلامت باروری در زنان و مردان می‌باشد، یادآور شد: با توجه به اینکه سطح بالای هموسیستین سرمی منجر به سقط‌های مکرر و کاهش میزان موفقیت باروری در زوجین می‌شود لذا لازم است از این مکمل غذایی به عنوان کاهنده اسید آمینه غیر پروتئینی در برنامه غذایی استفاده شود.

وی یادآور شد: اسید فولیک در اسپرماتوژنز و تولید تخمک سالم نقش مهمی دارد به همین خاطر مصرف ناکافی از منابع غذایی حاوی این مکمل می‌تواند منجر به اختلال در روند باروری شود.

این مشاور تغذیه افزود: دانه‌های روغنی و آجیل‌ها حاوی مقادیر مناسبی از ویتامینE، آنتی اکسیدان‌ها و سلنیوم می‌باشند که  این مواد در تولید هورمون‌های تولید مثل، سلامت تخمک و اسپرم نقش مهمی دارند و کمبود مصرف آن قدرت باروری را در زوجین کاهش می‌دهد.

مهاجری با بیان اینکه منابع غذایی دریایی حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا-۳ است، خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد این مواد بخش مهمی از ترکیبات بیضه و غشای سلولی اسپرم را تشکیل می‌دهد و کمبود آن تحرک اسپرم را مختل می‌کند به همین خاطر مصرف کم غذاهای دریایی یکی دیگر از عوامل کاهش قدرت باروری است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.