9
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل:

پروژه آبیاری نوین پایاب سدخداآفرین در مغان مشکل اعتباری ندارد

  • کد خبر : 13352
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
پروژه آبیاری نوین پایاب سدخداآفرین در مغان مشکل اعتباری ندارد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: پروژه آبیاری نوین پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان مشکل اعتباری ندارد و این پروژه آبی و خاکی در فازهای مختلف در دست اجراست.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا ، داود شایقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برای تکمیل این پروژه تا سقف ۳۶ هزار و۷۰۰هکتار اراضی تحت پوشش آبیاری سد در چهار ناحیه عمرانی مشکل اعتبار وجود ندارد و کسری بودجه آن قرار است از محل سفر پارسال رئیس‌جمهوری به استان اردبیل جبران شود.

وی اظهارکرد: وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی بصورت مشترک اجرای این پروژه بزرگ و تحول‌آفرین را در مغان در دست دارند و دولت با موافقت مقام معظم رهبری اعتبار این پروژه را از محل صندوق توسعه ملی تامین کرده و تاکنون بیش از ۹۰ درصد عملیات اجرایی پروژه به سرانجام رسیده است.

شایقی ادامه داد: با بهره‌برداری از فاز اول این پروژه در مساحت چهار هزار و۵۰۰ هکتار زمینه افزایش تولید محصول منطقه تا سقف ۱۸ هزار تن و افزایش ۱۰ برابری سرانه درآمدی کشاورزان فراهم می‌شود.

وی بکارگیری تجهیزات مدرن بویژه نصب یک هزار و۲۰۰ دستگاه سنترپیوت را در این پروژه عظیم آبی و خاکی یادآور شد و گفت: از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای این پروژه یک میلیارد دلار تامین اعتبار شده و با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تزریق منابع به موقع انجام شده است.

پروژه بزرگ پایاب سد خداآفرین در چهار ناحیه عمرانی یک ، ۲ ، سه و چهار عملیاتی شده  که در ناحیه عمرانی یک در دشت فتحعلی مساحت دارای تخصیص به هکتار هزار و ۱۰۰ هکتار می‌باشد و تمامی این سطح توسط دستگاه‌های سنترپیوت به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مجهز شدند.

ناحیه عمرانی یک در شرق دره‌رود نیز سه هزار و ۹۰۱ هکتار را شامل می‌شود که ۲۱۸ هکتار توسط کلاسیک ثابت ، ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار توسط سنترپیوت ، ۷۵ هکتار توسط سیستم کم‌فشار و ۹۵۸ هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.

ناحیه عمرانی ۲ و بخشی از خلیللو نیز در سطح هزار و ۲۷ هکتار عملیاتی شده که سه هزار و ۳۴۹ هکتار به صورت کلاسیک ثابت ، ۶ و ۱۰۷ هکتار به صورت سنترپیوت و ۸۱۴ هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.

ناحیه سه این پروژه  توسط آب منطقه‌ای اردبیل اجرا شده و ناحیه عمرانی چهار نیز ۱۰ هزار و ۴۲۹ هکتار را شامل می‌شود که ۹۲ هزار و ۲۲۴ هکتار به صورت کلاسیک ثابت و ۹۰۷ هکتار آن به صورت سنترپیوت و ۲۹۸ هکتار آن به صورت اسپری بوم خواهد بود.

اراضی زراعی استان اردبیل به مساحت ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آیی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13352

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.