7

پیشکسوت صنعت کفش تبریز به دیار باقی شتافت

  • کد خبر : 13299
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
پیشکسوت صنعت کفش تبریز به دیار باقی شتافت
حاج مقصود فرزین؛ پیشکسوت صنعت کفش ایران و تبریز به دیار باقی شتافت.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، محقق و پژوهشگر صنعت چرم و کفش تبریز در معرفی این پیشکسوت فقید صنعت کفش تبریز گفت: مقصود شکری فرزین؛ موسس کفش فرزین در سال ۱۳۳۶ در سن ۱۶ سالگی وارد صنعت کفش شد و نزد یکی از اقوام خود به عنوان شاگرد اصول کار کفاشی را یاد گرفت.

عین اله حسین زاده افزود: ایشان بعدا در یک مغازه کفاشی که کفش رانت بخیه‌ای چرمی می‌دوختند به فعالیت خود ادامه داده و با سختی‌های فراوان کار کفاشی را یاد گرفت و توانست در این صنعت به عنوان یک فرد کاربلد مطرح شود و بعد از مدتی برادرنش حمید و علی فرزین وارد این صنف شدند و با کمک ایشان در تیمچه سعدیه با همکاری همدیگر شروع به تولید و عرضه کفش به صورت مستقیم (روزانه ۶ جفت کفش چرم دست‌دوز) به بازار نمایند.

وی ادامه داد: بعد از ۶ سال با توسعه تولیدی، در تمیچه صاحب دیوان کارگاه جدیدی راه‌اندازی و تولید را به آنجا انتقال دادند. مغازه سعدیه را هم به دفتر فروش تبدیل کردند. در کارگاه جدید با جذب نیروهای جدید، روزانه ۴۵ جفت کفش دست‌دوز تمام چرم تولید کرده و به بازار تبریز و شهرهای مختلف توزیع کردند که کفش های تولید از لحاظ کیفیت در سطح عالی بودند.

وی اضافه کرد: بعد از مدتی و وقتی پسرانش بزرگ شدند؛ ناصر، سعید و وحید به صنعت کفش وارد شده و با کمک آنها فصل جدیدی در کار تولید و برند کفش فرزین شروع شد. در کوچه خوئی‌ها، ساختمانی بزرگ با کاربری کارگاه خریده و کسب و کارشان را رونق دادند و در نهایت با افزایش تولید و حرکت به سمت برندسازی، در کوی آهو جاده تهران قطعه زمینی خریداری و کارخانه کفش فرزین را احداث کردند. با خریداری دستگاه‌های صنعتی، تولید را از سنتی به صنعتی ارتقا داده و شروع به تولید کفش های ماشینی با رویه چرم کرد و در این راه پسرانش به او کمک کردند و هر کدام بخشی از کار تولید را برعهده گرفته و با کمک یکدیگر توانستند در کوتاه‌ترین مدت به یکی از بزرگترین تولیدی‌ها کفش تبدیل شوند.

این محقق حوزه کفش، خاطرنشان کرد: سرانجام ایشان بعد از سالها کار و تلاش خستگی‌ناپذیر و فعالیت مستقیم در تولید کفش و تربیت شاگردان زبده فراوان، صبحگاه روز جمعه ۲۶ دی ماه سالجاری دارفانی را وداع گفت و جامعه بزرگ صنعت کفش ایران و تبریز را داغدار کرد.

وی، اظهارداشت: افسوس و صد افسوس که قدر داشته‌ها و استادکاران خود را در دوران حیات‌شان نمی‌دانیم و وقتی از دست دادیم، آن وقت به یادشان می‌افتیم که دیگر دیر است.

حسین‌زاده در خاتمه گفت: از این استاد توانمند و پیشکسوت سال گذشته در «همایش تجلیل از پیشکسوتان صنعت کفش تبریز» با حضور شهردار تبریز و نمایندگان مجلس و رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با اهدای لوح تقدیر و تندیس و شال بند پیشکسوتی تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13299

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.