8

کارآفرینی که در اوج تحریم‌ها سنگ را به کاغذ تبدیل می‌کند/ مسؤولان یاری‌گر مجاهدان عرصه تولید باشند

  • کد خبر : 13371
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
کارآفرینی که در اوج تحریم‌ها سنگ را به کاغذ تبدیل می‌کند/ مسؤولان یاری‌گر مجاهدان عرصه تولید باشند
از آنجا که امروز استفاده از انواع کاغذ در زندگی روزمره انسان‌ها نقش زیادی داشته و صنعت کاغذسازی نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع محسوب می‌شود، استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای بالا بردن بهره‌وری و افزایش تولیدات در این حوزه می‌تواند در توسعه آن بسیار تاثیرگذار باشد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از فارس  این روزها یکی از مهم‌ترین مسائل روز کشور مباحث اقتصادی بوده و بحث و بررسی مسائل اقتصادی و تحلیل آینده پیش روی جامعه نقل محافل عمومی شده است و در این بین افرادی هستند که تمامی مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه را بر گردن تحریم انداخته و برخی از مسؤولان نیز با استفاده از این موضوع تحریم‌ها را مقصر اصلی برخی کاستی‌ها و مشکلات اقتصادی دانسته و این‌چنین بهانه تحریم را پوششی بر سوء مدیریت‌های خود قرار داده‌اند.

اما در این بین، سرمایه‌گذاران و افرادی هستند که بدون توجه به چنین تنگناهایی که از باب تحریم برای کشور به وجود آمده، این موضوع را به فرصتی برای نشان دادن قدرت و توانایی تولیدکنندگان ایرانی قرار داده‌ و پا در عرصه علمی و تولیدی با اتکا به توان داخلی کشور قرار داده‌اند.

«کریم جهازی» مرد باتجربه عرصه تولید استان اردبیل و کشور است که از سال‌ها پیش قدم در راه تولید و اشتغال‌زایی قرار داده و با تکیه بر توان داخلی در کنار ایجاد اشتغال برای جوانان این مرز و بوم به فکر توسعه تولید در کشور و رونق آن بوده است و از همین رو پس از سال‌ها فعالیت در تولید آجر سفال و … باری دیگر با ایده‌ای نو و بسیار موثر وارد کارزار تولید در این شرایط تحریمی کشور شده است.

از آنجایی که امروزه استفاده از انواع کاغذ در زندگی روزمره انسان‌ها نقش بسیار زیادی داشته و صنعت کاغذسازی نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع محسوب می‌شود، استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای بالابردن بهره‌وری و افزایش تولیدات در این حوزه برای تولید کاغذ می‌تواند در توسعه این بخش بسیار تاثیرگذار باشد.

با افزایش جمعیت در طی سال‌های اخیر و پیشرفت تکنولوژی و نیاز به انواع کاغذ از قبیل کاغذ یادداشت، کتب درسی، بسته‌بندی اقلام و کالاهای مختلف و… قطع درختان برای تولید کاغذ و استفاده از سایر منابع همچون آب به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان محیط زیست و عموم انسان‌ها تبدیل شده است، به همین دلیل بهره‌مندی از یک روش نوین که جایگزینی مناسب برای تولید کاغذ بدون نیاز به قطع درختان و یا استفاده از سایر منابع باشد بسیار لازم و ضروری است.

این سرمایه‌گذار باتجربه اردبیلی با نگاه ویژه و نو آفرین خود به این حوزه، اندیشه‌ای بزرگ را در ذهن خود پرورانده و در حال حال حاضر وارد فاز عملیاتی کرده است، به نوعی که وی با علم به این موضوع که یکی از به‌روزترین روش‌های ممکن برای تولید کاغذ بدون نیاز به قطع درختان، تولید کاغذ از سنگ است با عزمی راسخ تصمیم به احداث این کارخانه در کشور گرفت.

این نوع کاغذ تولیدی نسل جدیدی از کاغذ است که در سال‌های اخیر اختراع شده است، ماده اولیه این کاغذ پودر کربنات کلسیم بوده که جایگزین استفاده از چوب درختان برای تولید کاغذ است، از خواص آن ضد آب بودن، مقاومت در برابر پارگی، جلوه جادویی رنگ‌ها بر روی آن و در نهایت برگشت‌پذیری آن به خاک طی دوره بازیافت کوتاه مدت عنوان می‌شود.

تولید «کاغذ سنگ» پدیده‌ای شگفت‌انگیز در صنعت چاپ و تولید بوده که سرآغاز عصری جدید در تولید کاغذهای سازگار با محیط ‌زیست است، زیراکه ماده اولیه آن تنها سنگ است، از این‌رو به نظر می‌رسد دیگر نباید نگران قطع درختان و آثار مخرب آن روی محیط‌زیست باشیم؛ از طرفی دیگر در فرآیند تولید این نوع کاغذ از آب استفاده نمی‌شود که این موضوع نیز یکی دیگر از مزایای منحصر به فرد این تکنولوژی است.

این سرمایه‌گذار اردبیلی با توجه ویژه به این امر مهم قدم در راه احداث یک واحد تولیدی کاغذ از سنگ برداشته و در حال حاضر اقدامات اولیه در راستای احداث و راه‌اندازی این کارخانه را در استان اردبیل انجام داده است و برای اطلاع دقیق از وضعیت راه‌اندازی این واحد تولیدی در اردبیل به گفت‌وگو با کریم جهازی سرمایه‌گذار نام آشنای اردبیلی پرداختیم.

در بدو ورودم به اتاق این سرمایه‌گذار و تولیدکننده، عکسی که زیر آن گویا شعری با مضمون «این گنج نهان پدرم بود/ هرجا که ز من نام و نشانی طلبیدند/ هم تاج سرم هم بال و پرم بود/  آوازه نامش سند معتبرم بود» نوشته شده بود نظر مرا به خود جلب کرد و از همین رو اولین سوالم را به شخصیت این عکس و چرایی نصب آن در اتاق این سرمایه‌گذار شروع کردم.

 کمی از خودتان و عکسی که در اتاقتان نصب کرده اید به ما بگوئید؟

 این عکس، تصویر پدر مرحومم حاج یحیی جهازی است که یکی از خیران استان اردبیل بوده که همچنان هم احسانات و باقیات و وقفیات آن مرحوم مورد استفاده مردم شریف اردبیل قرار می‌گیرد و از جمله درمانگاه ملی حسینی، مدارس و هم‌چنین درمانگاهی که در نجف اشرف برای زائران ایرانی ساخته بودند.

بنده از کودکی در کنار پدرم، تمام کارهای مدیریتی و تجارتی را آموختم و تا جایی که می‌توانستم خود را با نیازهای شهر تطبیق می‌دادم و علاقه‌مندی من و پدرم به تولید و عمران و آبادانی شهر سبب شد تا لحظه‌ای از آن دست نکشیم و عاشقانه این حرکت را ادامه دادیم و تمام موقعیت‌های تجاری خود را به پای عشق خود یعنی شهر اردبیل گذاشتیم.

پس از فوت پدرم، بنده تمام مسؤولیت تجاری را بر عهده گرفتم و با توجه به آنکه پدرم شغل فخاری داشت سریعا آن را با متدهای روز دنیا در هم آمیخته و با استفاده از تکنولوژی‌های روز اقدام به احداث کارخانه و تولید آجر سفال در زمینی به متراژ ۱۰۰ هزار متر با نیروی کار ۱۵۰ نفر کردیم و هم اکنون نیز تولیداتمان به مناطق مختلف داخل کشور و هم چنین به کشورهایی همچون گرجستان، عراق و قزاقستان صادر می‌شود.

جبهه مقدم کار همان شعار جهش تولید است

چگونه شد که به فکر تولید کاغذ از سنگ افتادید؟

با توجه به وضعیت بحران اقتصادی در کشور نباید در چنین وضعیتی لحظه‌ای از تلاش بایستیم و جبهه مقدم کار همان شعار جهش تولید است که مقام معظم رهبری بدان اشاره فرموده‌اند که «این جهش تولید است که کشور را می‌سازد» و ما نیز با تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری قدم در این راه گذاشتیم و از همین رو سرمایه‌گذاری بر روی صنعت و تکنولوژی را انتخاب کردیم که فقط در چند کشور توسعه یافته وجود دارد و آن هم تولید کاغذ از سنگ است.

از طرفی دیگر با توجه به نیاز کشور به کاغذ و واردات سالانه نزدیک به ۴ میلیون تن کاغذ به داخل کشور و لزوم خودکفایی در این حوزه ورود به این بخش امری ضروری بوده و از همین‌رو ما نیز سر به امر نهادیم تا قدم مثبتی در این راستا برداریم.

تولید کاغذ سنگ حامی محیط زیست و خداحافظی با قطع درخت

 از جمله مزایای این نوع تولید کاغذ چیست؟

 با توجه به اینکه برای تولید این نوع کاغذ هیچ درختی قطع نمی‌شود و هیچ آبی به صورت رودخانه‌ای و انرژی گازی نیازی نیست و از طرفی دیگر بدنه و ساختار اصلی تولیدات این کارخانه ۸۰ درصد از آهک است از همین رو تمام تولیدات آن آنتی باکتریال نیز است.

تولید کاغذ سنگ حامی محیط زیست بوده چرا که تولید هرتن کاغذ سنگی باعث جلوگیری از قطع ۲۰ اصله درخت، جلوگیری از تولید ۷۵ کیلوگرم زباله جامد و جلوگیری از تولید ۱۹ کیلوگرم فاضلاب صنعتی می‌شود و در کنار آن سبب جلوگیری از انتشار ۱۰۷ کیلو گرم گاز کربن و هم‌چنین ۲۸ هزار و ۳۰۰ لیتر آب می‌شود.

این مجموعه عظیم دارای ۱۴ کارخانه پایین دستی از قبیل تولید کاغذهای رولی، کاغذهای پرینتر، کاغذهای عکاسی، کاغذهای نوشتاری، چاپ و نشر کتب درسی، فیلم پوشاک بچه، جعبه‌های دارویی و بهداشتی و آرایشی، چسب کاغذ، کاغذ دیواری، کیسه و پاکت‌های سیمان و پتروشیمی، کاغذهای مصرفی در مواد غذایی، تولید کارتن برای بسته‌بندی کالاها و اجناس مختلف اعم از میوه‌جات و ده‌ها موارد مشابه دیگر است.

پیشرفت فیزیکی ۴۲ درصدی کارخانه تولید کاغذ از سنگ

احداث این کارخانه را از چه زمانی شروع کرده‌اید و در حال حاضر چند درصد پیشرفت داشته است؟

پروژه تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم را از ۱۸ ماه پیش در استان اردبیل آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر نیز از پیشرفت فیزیکی ۴۲ درصدی برخوردار است و خوشبختانه معدن مواد اولیه این کارخانه در داخل استان اردبیل وجود داشته و از این بابت و در تامین مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه هیچ مشکلی وجود ندارد.

در ۱۸ ماه گذشته از اجرای این پروژه سرمایه‌گذاران شرکت تمام مراحل قانونی مجوزهای لازم معدن، اکتشاف، پروانه احداث کارخانه و تمام مجوزات زیرساختی پروژه از جمله دریافت مجوز احداث شهرک صنعتی تخصصی در اردبیل کسب شده است و مطمئنا احداث این کارخانه نقش بسزایی در اقتصاد منطقه داشته و حتی قادر به صادرات این محصول به کشورهای دیگر نیز است.

اشتغال ۳۵۰ نفری در فاز اول تا یک هزار و ۵۰۰ نفر در فاز تکمیلی

 میزان اشتغال‌زایی این طرح به چه مقدار است؟

 در حقیقت این مجموعه عظیم به عنوان یک شهرک صنعتی تخصصی، استان اردبیل را به عنوان قطب تولید انواع کاغذ در کشور مطرح خواهد کرد و اشتغال‌زایی این واحد تولیدی در فاز اول از ۳۵۰ نفر شروع شده و تا فاز پایانی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در این مجموعه عظیم مشغول به کار خواهند شد.

حمایت مناسب مسؤولان از احداث این کارخانه

 همکاری مسؤولان استانی برای اجرای این طرح چگونه بوده است؟

 خوشبختانه در راستای این حرکت عظیم و بی‌نظیر که توسط این شرکت انجام یافته بود دستور همراهی و اعطای تسهیلات لازم برای اجرای این پروژه توسط مدیریت بانک ملی کشور صادر شد.

همراهی مقامات و مسؤولان استانی برای احداث این کارخانه نیز بسیار موثر بوده و در این راستا وظیفه خود می‌دانم که از تلاش‌های مجدانه و همکاری و همراهی آیت‌الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل و دکتر نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تشکر نمایم که مجدانه برای دریافت تسهیلات لازم جهت احداث این واحد تولیدی تلاش کرده و همواره پیگیر امور احداث این کارخانه و رفع موانع آن هستند و در کنار آن از استاندار اردبیل نیز که نقش بسزایی در رفع موانع و مشکلات احداث این کارخانه و کسب مجوزهای لازم داشتند کمال تقدیر و تشکرات خود را دارم.

رونق تولید مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان است

 به نظر شما مسؤولیت سرمایه‌داران و تولیدکنندگان در چنین وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه چیست؟

 تمامی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان باید در چنین وضعیتی که کشور دستخوش بحران‌های اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه شده است، پای کار بوده و جبهه جنگ اقتصادی را ترک نکنند و ما اکنون باید با رونق تولید و جذب بیکاران و اشتغال‌زایی سرپا بایستیم و در حال حاضر فقط با رونق تولید می‌توان مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان زد.

سخن پایانی …

 در پایان از مسؤولان کشوری  تقاضا دارم که در وضعیت کنونی که درگیر جنگ اقتصادی هستیم، حامی و یاریگر افراد و سرمایه‌گذارانی باشند که وارد کارزار تولید می‌شوند؛ در حال حاضر تولیدکنندگان در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند و عاشق تولید هستند، چرا که اگر عاشق تولید نبودند در چنین وضعیتی اقدام به این امر نمی‌کردند و از این رو مسؤولان وظیفه خطیری بر دوش دارند و آن هم اینکه یاریگر این تولیدکنندگان برای توسعه و آبادانی کشور باشند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13371

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.