14

باغات گردو در استان اردبیل تقویت می‌شود

  • کد خبر : 13521
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
باغات گردو در استان اردبیل تقویت می‌شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل از توسعه و تقویت باغات گردو در مناطق مختلف این استان در سال آینده خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا ، احمد شهریار روز دوشنبه در نشستی با مسئولان جهاد کشاورزی خلخال افزود: این استان دارای پنج هزار بهره‌بردار گردو بوده که در سال‌های اخیر بدلیل سرمازدگی محصول هر ۲ سال یک بار که به دلیل وقوع پدیده سرمای دیررس بهاره در استان اتفاق می‌افتد، دچار خسارات شدید مالی می‌شوند.

او با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی باغ‌های گردو ضرورت دارد، اظهارکرد: برگزاری نخستین همایش سرشاخه‌زنی گردو در خلخال و قطب تولید محصول گردوی استان با حضور پرفسور ییلماز از دانشمندان معروف در زمینه محصول گردو با هدف بهره‌مندی بهره‌برداران گردوی استان از تکنولوزی روز دنیا ، کاهش آسیب‌های طبیعی و نیز افزایش راندمان این محصول از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان برای کاهش خسارت گردوکاران بوده است.

وی همچنین با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اجرای همایش‌های حضوری برای بهره‌برداران باغ‌های گردو در استان گفت: در سال‌های گذشته همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی سرشاخه‌کاری گردو در خلخال بصورت تئوری و عملی برگزار شده و انتظار می‌رود نتیجه این همایش جایگزینی ارقام مقاوم در مقابل سرما ، دیرگل ده و پرمحصول گردو در باغ‌های گردوی این شهرستان باشد.

به گفته او ، از مجموع چهار هزار و ۲۰۰ هکتار باغ‌های گردوی استان اردبیل ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار در خلخال واقع شده و این شهرستان بیشترین سهم تولید این محصول کشاورزی اردبیل را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: سه میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح سرشاخه‌کاری گردو اختصاص یافته و ۱۱ هزار پیوندک جدید نیز برای اجرای این طرح بر روی درختان گردوی قدیمی خلخال تامین خواهد شد.

وی اظهارکرد: همچنین برای تامین و توزیع نهال‌های مقاوم در برابر سرما از جمله نهال چندلر در بین باغداران گردو تلاش می‌شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13521

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.