10

شاخص برخورداری عشایر کشور از آب سالم به ۶۳ درصد رسیده است

  • کد خبر : 13524
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
شاخص برخورداری عشایر کشور از آب سالم به ۶۳ درصد رسیده است
رئیس سازمان امور عشایری گفت: شاخص برخورداری عشایر از آب سالم در کشور هم‌اکنون۶۳ درصد است که این شاخص قبل از انقلاب تنها پنج درصد بوده است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، شاپور علایی‌مقدم روز دوشنبه در جریان دیدار از مناطق عشایر شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار مغان افزود: میانگین شاخص برخورداری عشایر از آب سالم طی سه سال گذشته ۴۳ درصد بود ولی با حمایت رهبر معظم انقلاب در قالب اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ مبلغ ۲هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال و در سال جاری هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال اختصاص و با اجرای طرح توسعه‌ای در مناطق عشایری کشور این شاخص افزایش یافت.

وی بیان کرد: بیش از ۶۱۵ پروژه در سال ۹۸ در حوزه  عشایری کشور به بهره‌برداری رسید و امسال هم بیش از ۴۰۰ پروژه در حال افتتاح و بهره‌برداری است.

علایی مقدم اضافه کرد: در دهه فجر امسال بیش از ۱۸۸ پروژه آبرسانی عشایری در کشور افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید که  یکی از آنها  مربوط به استان اردبیل است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت عشایری کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است، افزود: عشایر در چرخه تولید و عرضه مواد غذایی نقش بی‌بدیلی دارند از جمله  ۲۰۰ هزار تن از ۸۶۰ هزار تن نیاز گوشت قرمز کشور را آنها  تامین کرده و  در واقع  هر فرد عشایری گوشت قرمز ۱۶ ایرانی را تامین می‌کند.

به گفته وی، این قشر ۴۰ درصد فرش صادراتی ، ۳۵ درصد صنایع دستی و ۴۵۰هزار تن انواع لبنیات کشور را تولید می‌کند.

عشایر استان اردبیل با ۱۲ هزارو ۸۰۰ خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ ابه زندگی می‌کنند.

عشایر استان اردبیل سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13524

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.