10
یک فعال حوزه فرش تاکید کرد؛

نیاز مبرم برخی نقشه‌های فرش به اصلاح

  • کد خبر : 13597
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶
نیاز مبرم برخی نقشه‌های فرش به اصلاح
یک فعال حوزه فرش گفت: در حال حاضر برخی نقشه‌های فرش که بافته می‌شود، نیاز به اصلاح دارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا حسین‌ خانی با اشاره به مشکلاتی که در حال حاضر در زمینه تولید و فروش فرش در کشور وجود دارد، اظهار کرد: هماهنگ نبودن بافنده با بازار یکی از مشکلاتی است که در حال حاضر گریبان‌گیر هنر – صنعت فرش در زنجان شده است.

وی افزود: برای مثال، بافنده‌ای در ابتدای امر برای کاهش هزینه‌های خود نقشه‌ای را از بازار تهیه می‌کند ولی دقت نمی‌کند که بازار چه رنگی را می‌پذیرد و یا ذائقه بازار چیست. ذائقه بازار کشورهای عربی با کشورهای اروپایی و آمریکایی با یکدیگر متفاوت است و همین آشنا نبودن به بازار سبب می‌شود که تولیدات بافنده مشتری نداشته باشد.

این فعال حوزه فرش ادامه می‌دهد: متاسفانه اتحادیه فرشبافان، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره‌کل میراث‌فرهنگی و یا سازمان‌های حمایتی که از فرش در راستای اشتغالزایی استفاده می‌کنند، اقدامی در زمینه ایجاد هماهنگی بین تولیدات بافنده و ذائقه بازار انجام نمی‌دهند و شناخته نشدن متولی واحد برای این هنر – صنعت، سبب تشدید مشکلات این‌چنینی می‌شود.

حسین‌خانی با اشاره به طراحی نقشه‌های فرش، تصریح کرد: در استان زنجان نقشه‌های قلتوق، بیدگینه و دهجلال ثبت جهانی شده است. در حال حاضر برخی نقشه‌ها را می‌توان اصلاح هندسی کرد، به طوری که در برخی فرش‌ها شاهد آن هستیم که گل گوشه وجود ندارد و یا بافته‌ها قرینه نیست که سبب می‌شود کیفیت بافت و حتی نقشه کاهش یابد.

وی شکارگاه را یکی از نقشه‌هایی دانست که بافت و رنگ‌بندی سختی دارد و عنوان کرد: برای اصلاح ساختار نقشه اقدام کرد و حتی اتحادیه فرش‌بافان زنجان هزینه‌ای را صرف این کار کرد ولی به جای استفاده از نیروهای بومی، از طراحان تبریزی استفاده کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: باید جوانان وارد حوزه طراحی فرش شوند؛ چراکه آنان با توجه به نگرشی که دارند، می‌توانند نقشه‌های جدیدتری را طراحی کنند، نقشه‌هایی که در آینده نیز مورد توجه و ذائقه بازار باشد، زیرا آینده متعلق به جوانان است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13597

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.