10

بی خبری از کرونا در درب گجیل!

  • کد خبر : 13708
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
بی خبری از کرونا در درب گجیل!
وقتی در برخی از اماکن عمومی شهر تبریز قدم می زنیم برخی از شهروندان را مشاهده می کنیم که علیرغم هشدارهای بهداشتی و مرگ و میرهای ناشی از کروناویروس، باز هم بدون ماسک و نزدیک به هم در حال داد و ستد بوده و وجود کرونا را تمام شده می دانند!
به گزارش آژانس خبری تبریزمن، با وجود تثبیت آمار مبتلایان به بیماری کرونا در تبریز، همچنان برخی از شهروندان به این موضوع بی تفاوت بوده و در مراکز خرید و فروش اجناس دست دوم موسوم به “بازارچه گجیل” که احتمال شیوع ویروس کرونا در آن بیشتر است به تردد می پردازند.
در نگاهی گذرا به تجمعات مردم در اینگونه اماکن می توان دریافت انتقال زنجیره‌ای کرونا شرایطی را به وجود آورده که با آلوده شدن هر فرد نه فقط خطر مرگ برای بیمار پیش می‌آید، بلکه دیگران نیز در معرض خطر بیماری و فوت قرار می گیرند؛ پس کاری کنیم که همدست این ویروس مرگبار در فوت همنوعان نشویم!
این در حالی است که علیرغم هشدارهای مسئولان بهداشتی، ماسک ها از چهره مردم در این منطقه برداشته شده و به فاصله اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی در اینگونه اماکن عمومی کمتر توجه می شود زیرا یکی از مهم ترین اقدامات در راستای جلوگیری از خیز چندین باره کرونا در آذربایجان شرقی، خودمراقبتی و رعایت موارد بهداشتی است.
وقتی در برخی از اماکن عمومی شهر تبریز قدم می زنیم برخی از شهروندان را مشاهده می کنیم که علیرغم هشدارهای بهداشتی و مرگ و میرهای ناشی از کروناویروس، باز هم بدون ماسک و نزدیک به هم در حال داد و ستد بوده و وجود کرونا را تمام شده می دانند!
▪️امکان گسترش ویروس کرونا در آذربایجان شرقی همچنان وجود دارد
نکته نگران‌کننده در این زمینه بحث عادی‌انگاری از سوی برخی شهروندان است که نشان می‌دهد میزان مشارکت تبریزی ها به‌ عنوان یکی از کانون‌های اصلی همه‌گیری کرونا در آذربایجان شرقی از ابتدای بهمن‌ماه به بعد کاهش یافته و بخشی از شهروندان، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند!
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با هشدار در خصوص احتمال وقوع پیک چهارم کرونا در آذربایجان شرقی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی تاکید کرد و گفت: امکان گسترش ویروس کرونا در آذربایجان شرقی همچنان وجود دارد.
محمدحسین صومی با اشاره به کاهش فوتی ها و بستری های آذربایجان شرقی گفت: تعداد فوتی های استان به ۶ نفر کاهش یافته است که کاهش محسوسی را نشان می دهد اما رعایت پروتکل ها همچنان ضروری است.
وی افزود: میزان بستری در بیمارستان های آذربایجان شرقی در روزهای کنونی تا حدود ۸۰ نفر کاهش یافته، اما شرایط شکننده همچنان بر استان حاکم بوده و هر نوع کم توجهی و عادی انگاری در خصوص کووید ۱۹ عواقب غیرقابل پیش بینی را به دنبال خواهد داشت.
صومی اضافه کرد: البته بعضاً در برخی موارد نقض پروتکل ها به گوش می رسد که احتمال شیوع و خطر پیک چهارم بیماری را در آذربایجان شرقی افزایش می دهد بر این اساس کماکان مردم اصول بهداشتی و اجتماعی را رعایت کنند.
▪️کلید موفقیت مهار کرونا با عادی انگاری و ساده انگاری به باد هوا می رود!
کاهش آمار بستری‌ها و فوتی‌های کرونا در آذربایجان‌ شرقی ضمن امیدآفرینی باعث شده که کارشناسان همچنان به دوری از تجمعات، دورهمی ها و استمرار رعایت دستور العمل های بهداشتی تاکید کنند تا ویروس کرونا فرصت جدیدی را برای اوج گیری پیدا نکند.
ساختار بیماری زایی کرونا به گونه ای است که در کمین تجمع و اجتماعات نشسته و دنبال فرصتی است تا اوج دوباره یابد لذا در این صورت با آغاز پیک چهارم که برخی کارشناسان نسبت به احتمال وقوع آن اخطار می دهند، تعداد قربانیان خیلی بیش از پیک های اول تا سوم خواهد بود.
از سوی دیگر، امیدهای تازه برای واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل بهداشتی که از طرف مردم تا حدودی خوب رعایت می شود، بارقه های امید را در دل ها روشن کرده است.
نظارت دقیق مسئولان و رعایت دستورالعمل های بهداشتی از طرف صنوف و سخت گیری ها در قبال سفرهای مردم و رهگیری نزدیکان بیماران کرونایی برای تست کرونا، کلید موفقیت مهار کرونا با همت همگانی است که نباید با عادی انگاری و ساده انگاری به باد هوا برود.
استمرار ممنوعیت تجمعات که در آذربایجان شرقی نیز دستورالعمل هایی برای آن وضع شده، رعایت استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و شستشوی دست همچنان نقش اول را در سریال شکست کرونا بازی می کند.
این در حالی است که با کمی سهل انگاری روی دیگر سکه شیوع بیماری در جامعه خود را نشان خواهد داد؛ بر این اساس مردم باید بدانند با صبر و حوصله در چند ماه آینده کرونا رخت خود را برخواهد بست و در غیر این صورت باید شاهد طولانی تر شدن شیوع این بیماری در جامعه و مرگ نزدیکان و عزیزان خود باشیم.
اظهارات مقام های مسئول دانشگاه علوم پزشکی تبریز نشان می دهد که شیب ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کویید – ۱۹ در آذربایجان شرقی در هفته های اخیر منفی است، به گونه ای که آمار بستری های از یک هزار و ۸۰۰ نفر به زیر ۶۰۰ نفر و تعداد مرگ ها از بیش از ۸۰ نفر در اوج کرونا به زیر ۱۰ نفر در هفته های اخیر کاهش یافته است.
? شهرام صادق زاده
لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13708

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.