7
در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان عنوان شد؛

مسائل فرهنگی، عمده مشکل صادرات آذربایجان شرقی!/ آذربایجان شرقی، توانمند در مدیریت فرش جهان!

  • کد خبر : 13795
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
مسائل فرهنگی، عمده مشکل صادرات آذربایجان شرقی!/ آذربایجان شرقی، توانمند در مدیریت فرش جهان!
مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده آذربایجان شرقی با حضور مسئولان استانی و جمعی از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در تبریز برگزار شد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، بر اساس حجم صادرات سال گذشته، گروه صنعتی تراکتورسازی ایران و شرکت شکوه بناب به عنوان صادرکننده ممتاز ملی انتخاب شدند که برای ۵ سال پیاپی به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شده بودند.

همچنین شرکت مهر اصل، پتروشیمی تبریز، فولاد مهر سهند و شرکت کاوه سودا نیز به عنوان صادرکننده نمونه ملی در سال ۹۹ از آذربایجان شرقی انتخاب و معرفی شدند.

همچنین در پایان مراسم از مدیران شرکت های داداش برادر (آیدین)، سهند جام تبریز، آذرپاک خزر تهران، سیم و کابل تبریز سیمکات، ایلکین، پالایش و انرژی شمالغرب آرکا، کلرپارس، صنایع رنگ و رزین آرکو، مجتمع فولاد شاهین بناب، مجتمع فولاد ظفر بناب، نخل سبز صبحی، صنایع غذایی شیرین وطن، کارخانجات سیمان صوفیان، شهریار چرم تبریز یکتا، ارس تارلا امین، صنایع پلاستیک تک ظرف آذربایجان، ریخته گری تراکتورسازی ایران، فولاد ناب تبریز، صنایع شیشه آذر و همت پلاست آذرآبادگان قدردانی به عمل آمد.

▪️عمده مشکلات صادرات و صنعت آذربایجان‌ شرقی، مسائل فرهنگی است!

رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این مراسم گفت: اقتصاد آذربایجان شرقی وابستگی زیادی به صادر کنندگان نمونه و برگزیده دارد، لذا ۸۵ درصد اقتصاد استان دست بخش خصوصی است.

یونس ژائله ادامه داد: بخش خصوصی در شرایط دشوار و تحریم‌های ظالمانه توانسته در ۶۵ کشور دنیا نام ایران را همچنان زنده نگه دارند و کماکان تلاش می کنند اشتغال ایجاد کرده و فقیری در جامعه باقی نماند.

وی عمده مشکلات صادرات و صنعت آذربایجان‌ شرقی را مسائل فرهنگی دانست و افزود: البته می توانیم رویکردی در آذربایجان‌شرقی داشته باشیم که هیچ جوان بیکاری وجود نداشته باشد.

ژائله همچنین با تاکید بر صادرات و توسعه تجارت با کشورهای همسایه گفت: توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان رقم زده شده و اولین وبینار در این خصوص برگزار شده و استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص مسئولیت بر عهده گرفته است.

وی تاکید کرد: بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان بزرگترین فرصت برای توسعه است و شرکت های فنی و مهندسی ایران می‌توانند در این عرصه وارد شده و مشارکت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز یادآور شد: بزرگترین انبوه سازان و شرکت های فنی در آذربایجان شرقی قرار دارند و بر این اساس می توان ارتباطات مناسبی در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان ایفا کرد.

وی با ذکر این نکته که ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان در حال انجام است خاطرنشان کرد: ارتباط تجاری تبریز با ترکیه باید احیا شود زیرا تجار این شهر توانایی آن را دارند تا با تجارت آزاد، صادرات را به نحو مطلوبی افزایش دهند.

▪️ایران پس از دوران دشوار، با دوران هوشمندی مواجه شده و فشار تحریم ها را کاهش می دهد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره‌ به برکات انقلاب گفت: با وجود پشتوانه‌های دلارهای نفتی و حمایت بیگانگان در زمان رژیم شاهنشاهی، تنها وضعیت اقتصادی قشر مرفه و وابستگان دولتی مناسب بود و اقشار ضعیف دچار مشکلات زیادی بودند.

حجت الاسلام‌ سیدمحمدعلی آل هاشم، کارآفرینی را موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی دانست و ادامه داد: کارآفرین کسی است که دارای قدرت درک بالا و توان شناسایی فرصت‌هاست که از طریق پرورش ایده و تبدیل فکر خود به محصول، اقدام به ارزش آفرینی می‌کند.

وی هدف اصلی اقتصاد مقاومتی را کاهش وابستگی‌ها با تاکید بر تولید داخلی و تلاش بر خوداتکایی عنوان کرده و گفت: اکنون ایران پس از دوران دشوار، با دوران هوشمندی مواجه است که در تحریم اقتصادی و محدودیت خارجی، شرایط جدیدی فراهم شده تا تفکر ناب ایرانی، راه حلی غافگیرانه برای مقابله با این فشارها ارائه دهد.

امام‌ جمعه محبوب تبریز اضافه کرد: حقیقتاً موانع و چالش‌هایی در مسیر توسعه‌ کارآفرینی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به خطرپذیری مالی زیاد، وجود موانع اداری، هزینه‌ها و خطرات اجتماعی، فساد اداری، فقدان مهارت‌ها، عدم به روز رسانی قوانین بانکی، مالیاتی، کار، صادرات و واردات، فقدان زیرساخت‌های تجاری و تخصصی و فقدان حمایت مالی برای شرکت‌های جدید و در حال رشد اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به راهکارهایی برای افزایش حمایت از کارآفرینان گفت: اصلاح و بازنگری قانون کار و تجارت با رویکرد کارآفرینی، آموزش کارآفرینی در مقاطع مختلف تحصیلی، توسعه‌ پارک‌های علم و فناوری، کاهش بروکراسی اداری در سازمان‌ها به منظور تسهیل و حذف موانع اداری غیر ضروری، جایگزینی منابع غیرنفتی بجای منابع نفتی و کاهش وابستگی به نفت، ایجاد و توسعه شهرک‌ های صنعتی با رویکرد کارآفرینی و تحول در شرایط اقتصادی از طریق سیاست‌های اصل ۴۴ از جمله راهکارها برای حمایت از کارآفرینان می باشد.

▪️کاهش صادرات و تولید فرش از ضعف مسئولان دولتی و خصوصی نشأت می گیرد!

رئیس مرکز فرش ایران در جمع صادرکنندگان‌ آذربایجان شرقی گفت: در هنر صنعت فرش، نام آذربایجان شرقی به خصوص تبریز نه فقط در ایران، بلکه در کل دنیا پیچیده است.

فرحناز رافع ادامه داد: خوشبختانه فرش توانسته ارزآوری بسیاری برای کشور داشته باشد اما اکنون صادرات و تولید فرش رو به کاهش است که از ضعف مسئولان دولتی و بخش خصوصی نشأت می گیرد.

وی افزود: هنوز سیاست‌های هنر صنعت فرش مشخص نشده و هر کس تفسیر به رای می کند لذا یکی از مشکلات فرش کشور کوچ رفوگران از این شغل است در حالی که دو میلیون نفر در کشور در حوزه فرش فعالیت می‌کنند ولی بیمه آنها با مشکل رو به رو است.

رافع همچنین با اشاره به اینکه تبریز، پایتخت فرش ایران است پس باید توجه ویژه ای به این صنعت در این کلانشهر داشته باشیم اظهار کرد: آذربایجان شرقی حتی می تواند مدیریت فرش جهان را بر عهده داشته باشد.

وی با اشاره به اشتغال زایی صنعت فرش گفت: اگر قرار است مشکل اشتغال جوانان رفع شود فرش دستباف می تواند سهم مهمی را در این خصوص ایفا نماید.

رافع اظهار کرد: عدالت و کاهش آسیب های اجتماعی با صادرات ممکن می شود و نفس اقتصاد کشور، صادرکنندگان و تولید کنندگان بزرگ هستند لذا صادرات فرش همواره برای کشور ارز آوری داشته است.

▪️متاسفانه صادرات فرش آذربایجان شرقی از جایگاه مناسبی برخوردار نیست!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۳۸۰۰ واحد تولیدی فعال در سطح استان وجود دارد گفت: ۱۸۰۰ کارت بازرگانی نیز در سطح استان توزیع شده و پتانسیل خوبی را ایجاد کرده است.

حبیب امین زاده کرونا، تحریم‌ها و بسته بودن مرزها را چالش های پیش روی صنعت استان‌ عنوان کرد و افزود: اما خوشبختانه توانستیم علی رغم همه مشکلات، اهداف صادراتی پیش بینی شده در ۱۰ ماهه امسال را محقق نماییم.

وی اضافه کرد: عمده‌ صادرات ما شامل سوخت و روغن‌های فسیلی، میعانات گازی، پلاستیک، چدن، کشاورزی، شیرینی و شکلات، مس و کانی فلزی است اما متاسفانه صادرات فرش، زیر پنج درصد بوده و این جایگاه مناسبی برای فرش استان نیست!

▪️برخی مواقع، صادرات آذربایجان شرقی خام فروشی محسوب می گردد!

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم‌ گفت: وظیفه بخش خصوصی، شناخت بازارهای هدف و ایجاد تناسب بین کیفیت و قیمت کالای صادراتی است.
محمدرضا پورمحمدی ادامه داد: خوشبختانه تراز سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی مثبت بوده و صادرات غیرنفتی ما تا شش ماهه امسال بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در بحث توسعه صادرات، بخش خصوصی و دولتی وظایفی ویژه خود دارند افزود: در این بین وظیفه بخش خصوصی، شناخت بازارهای هدف، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و برابری کیفیت و قیمت است چرا که گاه دیده می‌شود صادرات ما صادرات نیست بلکه خام فروشی به شمار می‌رود!

پورمحمدی در خصوص وظیفه بخش دولتی نیز بیان کرد: در این بین، وظیفه دولت نیز اعطای تسهیلات است لذا در سطح استان خوشبختانه اتحاد خوبی بین بخش دولتی و خصوصی وجود دارد که نمونه این اتحاد را می‌توان در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مشاهده کرد.

استاندار آذربایجان شرقی، تشویق صادرکنندگان را از دیگر وظایف دولت عنوان کرد و گفت: گاه به جای اعطای مشوق به صادرکنندگان، به بهانه رفع تعهد ارزی، آنها را محاکمه می‌کردیم که در این زمینه دستور دادم که هیچ کمیته و مرجعی حق رسیدگی به تعهد ارزی و توهین به تولید کنندگان و صادر کنندگان را نداشته و این موارد باید با تأیید کمیته‌ای در استانداری، در تعزیرات بررسی شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ آذربایجان شرقی گفت: بازارهای کشور همسایه ظرفیت بزرگی از لحاظ تجاری و اقتصادی محسوب می‌شوند اما متأسفانه تنها دو درصد بازار کشورهای همسایه در اختیار ماست لذا در زمینه ارتباط با همسایگان هم اختیارات خاصی نداشتیم که وزیر صمت در مورد توسعه صادرات به جمهوری آذربایجان، بخشی از وظایف وزارت را به استان ما محول کرد.

پورمحمدی افزایش همکاری‌های اقتصادی استان با جمهوری آذربایجان را قابل اهمیت شمرد و اضافه کرد: تبریز با داشتن هزار و ۸۰۰ شرکت ساختمانی آمادگی همکاری با کشور آذربایجان برای بازسازی مناطق تخریب شده قره باغ را دارا بوده و آماده هر نوع همکاری هستیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13795

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.