26
"تبریزمن" اهمیت پایگاه دوم شکاری تبریز را بررسی می‌کند؛

تبریز، حافظ شمال‌غرب ایران

  • کد خبر : 13899
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
تبریز، حافظ شمال‌غرب ایران
پایگاه دوم شکاری تبریز، وظیفه پشتیبانی از نیروهای سطح، نبرد راهبردی در برابر هر نوع تهدید، واکنش سریع و دفاع از مرزهای هوایی منطقه شمال‌غرب کشور را برعهده دارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، نیروی هوایی به عنوان یکی از راهبردی‌ترین مجموعه دفاعی ایران، با اصلاح تشکیلاتی خود در دوران انقلاب به نیرویی مکتبی تبدیل شد تا در دفاع از تمامیت ارضی و امنیت هوایی میهن عمل کند.

اوج اقدام شجاعانه نیروی هوایی در حوادث انقلاب، بیعت همافران با امام در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ بود که این روز را با نام نیروی هوایی به ثبت رساند، از طرفی نیروی هوایی ارتش اولین مجموعه ای بود که در حمله عراق به ایران در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ مورد حمله قرار گرفت که در ۲ ساعت نخست با عکس العمل متقابل عقابان تیز پرواز روبرو شد.

از جمله پایگاه‌های نیروی هوایی که نقش مهم و تاثیر گذاری در طول جنگ تحمیلی و بعد از آن در حفاظت از آسمان کشورمان ایفا کرد، پایگاه دوم شکاری تیمسار فکوری تبریز است.

این پایگاه نقش مهمی در عملیات هوایی با محوریت جنگنده های اف – ۵ و صاعقه بر عهده دارد و علاوه بر آن دوره های اورهال هواپیمای جنگی و آموزش تکمیلی اف – ۵ را برگزار می کند.

▪️پایگاه دوم شکاری دفاع از مرزهای هوایی منطقه شمال غرب کشور را بر عهده دارد

به گفته فرمانده پایگاه دوم شکاری تبریز، این پایگاه وظیفه پشتیبانی از نیروهای سطح، نبرد راهبردی در برابر هر نوع تهدید، واکنش سریع و دفاع از مرزهای هوایی منطقه شمال غرب کشور را بر عهده دارد.

امیرسرتیپ دوم خلبان سعید رسولی ادامه داد: پایگاه شهیدفکوری تبریز با برخورداری از هواپیماهای شکاری اف – ۵، صاعقه و هواپیمای شکاری رهگیر میگ – ۲۹ هر نوع تهدیدی را چه در خارج از مرزها و چه در داخل فضای کشور از بین می‌برد.

وی افزود: در دفاع از حریم آسمان شمال‌غرب ایران لحظه‌ای درنگ نمی‌کنیم و برای مقابله با هرگونه تهدیدی آمادگی کامل داریم به طوری که در سالهای جنگ تحمیلی حدود ۱۱ هزار ماموریت انجام شد که از این تعداد یک هزار و ۲۵۰ ماموریت‌، برون مرزی بود.

طبق اظهارات او، پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز در مجموع ۱۱۰ شهید تقدیم انقلاب کرده که ۳۰ تن از این شهدا در دوران جنگ تحمیلی علیه کشورمان آسمانی شده اند.

▪️در حمله رژیم بعثی عراق بیش از ۳۰۰ شهروند غیرنظامی تبریزی به شهادت رسیدند

هواپیماهای عراقی روز ۳۱ شهریور ماه ۱۵ شهر ایران را مورد هدف قرار دادند که تهران، تبریز، آبادان، همدان، دزفول، امیدیه، بوشهر، کرمانشاه، اصفهان، ارومیه، دهلران، ایلام، اهواز، مریوان و مهران را در بر داشت و تقریباً تمام پایگاه های هوایی و مناطق نظامی، مسکونی و صنعتی را شامل می‌شد.

در این حملات ناجوانمردانه، فرودگاه، پالایشگاه، ایستگاه رادار، پایگاه هوایی و نیروگاه برق اهداف هواپیماهای عراقی در تبریز بودند که ضمن آن، به نیروگاه برق تبریز خسارتی وارد نشده و بمب‌های ریخته شده به پالایشگاه تبریز نیز عمل نکردند اما حمله به فرودگاه و پایگاه هوایی تبریز خسارت جزئی به باند فرودگاه وارد نمود و منجر به شکسته شدن شیشه‌ ساختمان‌‌های اطراف گردید.

خوشبختانه در این حملات، هیچگونه خسارتی به رادار تبریز واقع در منطقه سردرود وارد نشد ولی بر اثر اصابت بمب در سردرود، یک نفر به شهادت رسیده و چند نفر دیگر مجروح شدند.

تبریز طی ۸ سال جنگ تحمیلی بارها مورد تهاجم نیروی هوایی عراق قرار گرفت، به طوری که در تاریخ ۳۱ شهریور ۵ نقطه تبریز بمباران شد و تا تیر ماه سال ۶۷ این شهر ۷۶ بار مورد حملات هوایی دشمن بعثی قرار گرفته و بیش از ۳۰۰ شهروند غیرنظامی تبریزی به شهادت رسیدند.

مهم‌ترین مناطق بمباران شده تبریز در آن سالها، فرودگاه، پایگاه هوایی، پالایشگاه تبریز، دانشگاه تبریز، بیمارستان ۲۹ بهمن و همچنین مناطق مسکونی در شهرک امام، خیابان امام، مارالان، حوالی باغشمال، عباسی و چند نقطه دیگر بود.

در سال.های اخیر ۴۰ نقطه از سطح شهر تبریز که هدف بمباران نیروهای بعثی در دوران جنگ بودند با تابلوهای سنگی یادبود، خاطره شهدای این بمباران گرامی داشته شده است.

▪️تیمسار فکوری ۱۴۰ فروند از جنگنده‌های نیروی هوایی را به سوی عراق سرازیر کرد

پایگاه دوم شکاری تبریز نقش بالایی در جنگ تحمیلی ایفا کرد و تعدادی زیادی از عملیات‌های هوایی با محوریت اف – ۵ ها از این پایگاه صورت می‌گرفت که به نام امیرخلبان شهید جواد فکوری نامگذاری شده است.

مسئولیت‌هایی نظیر معاونت عملیات گردان ۱۰۲ شکاری، گردان یکم شکاری، گردان پرواز کور و عملیات تیپ سوم شکاری از عمده مسئولیت‌های جواد فکوری تا قبل از پیروزی انقلاب بود.

فکوری برای گذراندن دوره ستاد در آمریکا زندگی می‌کرد که انقلاب پیروز می‌شود و در اسفند ۵۷ به ایران باز می‌گردد و بعد از سه ماه به تبریز منتقل می‌شود.
او به ترتیب به عنوان فرمانده پایگاه هوایی تبریز، فرمانده منطقه هوایی مهرآباد، معاونت عملیات نیروی هوایی و به علت جدیت در کار و مسئولیت‌های محوله، در هفتم خرداد سال ۱۳۵۹ به عنوان فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب و در بیستم شهریورماه سال ۱۳۵۹ با حفظ سمت به عنوان وزیر دفاع در کابینه شهید رجایی انتخاب شد.

یکی از کارهای ماندگار تیمسار فکوری، اعزام ۱۴۰ فروند از جنگنده‌های نیروی هوایی در اولین روز جنگ تحمیلی در یکم مهرماه سال ۱۳۵۹ به سوی خاک عراق بود که درست پس از اولین حمله هوایی ناگهانی مزدوران بعث صورت گرفت و به عملیات کمان ۹۹ معروف گردید.

سرانجام در شامگاه هفتمین روز مهرماه سال ۱۳۶۰، بعد از شکسته شدن حصر آبادان به فرمان امام، جمعی از فرماندهان تصمیم می‌گیرند که گزارش فتح و پیروزی را به اطلاع رهبر کبیر انقلاب برسانند.

برای همین منظور با یک فروند هواپیمای ترابری سی ۱۳۰ عازم تهران می‌شوند که هواپیما در محدوده کهریزک تهران دچار سانحه شده و با از دست دادن هر چهار موتور خود با زمین برخورد می‌کند که در این سانحه، شهیدان نامجو، فلاحی، کلاهدوز، جهان آرا و فکوری به شهادت می‌رسد.

▪️نیروی هوایی آشکارترین مظهر قدرت ملی و مهم‌ترین بازیگر عرصه دفاعی است

یک کارشناس هوا و فضا در تبریز گفت: نیروی هوایی هر کشور به عنوان آشکارترین مظهر قدرت ملی در هوا و فضا و مهم‌ترین بازیگر عرصه دفاع هوایی در این حوزه از قدرت ملی کشورها به حساب می‌آید.

م.یاوری ادامه داد: با توجه به ظهور فناوری‌های نوین در عرصه قدرت هوایی و تاثیر شگرف ابعاد ارتفاع و زمان در توسعه و سرعت انتقال و اعمال قدرت هوایی باید ساز و کاری صلح آمیز و قابل کنترل با مشارکت تمام کشورهای صلح جو تنظیم و تدوین گردد.

وی افزود: نیروی هوایی ارتش همانند بسیاری از کشورهای دیگر تلاش دارد تا با در دست داشتن طرح‌هایی به منظور توسعه امنیت جهانی در استفاده صلح آمیز از فضا این حق را برای خود محفوظ دارد و در راستای تامین منافع ملی به دانش‌های نوین نظیر پهپادهای مجهز به فناوری‌ های نانو و هوش مصنوعی، نانو ماهواره‌ ها و پرتابگرهای هواپایه حرکت پرشتابی داشته باشد.

یاوری اضافه کرد: قدرت هوافضا، برقراری ارتباط دو طرفه و نزدیکی بین قدرت هوایی و فضایی را نشان می‌دهد، لذا این توانایی با به کارگیری هماهنگ اطلاعات به دست آمده از سامانه‌های فضایی به منظور افزایش توانمندی کشف، شناسایی و انهدام هوایی اهداف به دست می‌آید و یک قدرت هوایی قوی، قدرت فضایی قوی‌تر و بالعکس را میسر می‌سازد.

او تاکید کرد: نیروی هوایی در پی آن است تا در کنار حفظ منافع ملی با بهره‌گیری از اهرم قدرت هوافضایی ضمن حفظ استقلال، خود اتکایی، ابتکار و آزادی عمل در کنار همه کسانی که فارغ از حس سلطه جویی در حین احترام به مردم دیگر کشورها و تعامل سازنده نیز هستند به آینده ای مطمئن و فارغ از جنگ و تخاصم اندیشیده و در این راستا دست همه کشورهای منطقه را برای همکاری بهتر و برقراری صلح و امنیت می فشارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=13899

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.